Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Петър Захариев: Жертвите на пътя са жесток кръвен данък

Целият път Е- 79 през трите области в Северозапада е рисков. Морално остарял е и не е предвиден за настоящия трафик- това коментира Петър Захариев, председател на УС на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, собственик на транспортна фирма от Монтана.  По думите му, за да има решение за безопасността на пътя е нужно да се чуе и мнението на превозвачите:


"Има достатъчно участъци по Е- 79, които са доста рискови, но като цяло бих казал, че целият път трябва да се пътува с особено повишено внимание, защото като път е морално остарял. Не е предвиден за съвременния трафик първо като натоварване- голям брой автомобили, от които голяма част са тирове и второ- самото изпълнение на асфалтовата настилка, тя не е предвидена за такъв тежък трафик. Тя не издържа. Вие знаете, тя е пропаднала на много места. А що се касае до моралната част на пътя, това е път, който като концепция, технически вид път отговаря на преди сто години, т.е в никакъв случай не е предвиден за движение с 80-100 километра или повече. Макар че по закон са допустими 90 км по този път, всички знаете, че препускат със сериозна скорост, особено тежкотоварните автомобили."


Според Петър Захариев проблемът със сигурността на пътя е  комплексен и не може да се реши с половинчати и едностранни мерки. Смята, че на българските превозвачи трябва да се даде възможност да изразят своето мнение пред бъдещото правителството като в разговорите участват и представители на пътната агенция:


"Досега правителството отпускаше средства за ремонти. АПИ ги правеше с всички изпълнения, за които слушаме през последните седмици и месеци. Ние като ползватели на въпросните пътища и конкретно нашия път Е-79 им сърбаме попарата, да го кажем образно. Ние като превозвачи отдавна сме го нарекли "пътя - убиец" в България. Там концентрацията на ПТП-та е най-голяма и е рисков от Дунав мост до след тунелите към София, включително и от Ботевград до София също е сериозно рисков път."

Друг проблем, който Петър Захариев очерта, са обозначенията на пътя:


"Има неадекватност на пътни знаци. Примерно труден участък, след това има и прав участък. Там е сложено, че можеш да изпреварваш обаче ограничението на скоростта е 60 км. Как да стане това нещо? Как да изпревариш след като на този участък един тир вече се движи с 90-100километра... От първо ниво на пирамидата, което сме ние- превозвачите, да се върне информация нагоре по пирамидата до управляващите органи и заедно, съвместно да се решава всеки конкретен случай, всеки конкретен участък от пътя."


Според Петър Захариев е нужен комплексен подход и за обновяване на автобусния парк в България, защото той е от най-старите в Европа. В намирането на решение трябва да участват както Министерството на транспорта с нормативните документи, които издава, така и общинските администрации по места със съответните комисии. Що се отнася до подготовката на професионалните шофьори, тя е достатъчна, но сигурността на пътя зависи и от морала на водачите: 


"Нещата опират до професионалния морал, до съвестта на шофьора за това, че той е отговорен за живота на всички тези, които седят зад него, както и на тези, които се движат срещу него, защото 18-тотен автобус трудно се удържа на пътя, когато се движи със 100 километра в час."


Жертвите на пътя са жесток кръвен данък, за чието премахване трябва да работят всички, обяснява Петър Захариев. Според него с административни мерки от хората, които са на върха на пирамидата, не могат да бъдат решени проблемите в бранша, затова е важно да се търси мнението на самите превозвачи. Казва, че държавата трябва да използва потенциала им. Посочва като пример други страни, където за да получи лиценз определена фирма, трябва да се включи в някоя от браншовите организации:


"Нашите депутати, нашите министерства отхвърлят онзи закон, който ние отдавна искаме да бъде приет, както е в другите държави- Закона за браншовите организации. Това ще е уникален филтър за такива добронамерени хора, но на които не им стига капацитетът да организират тази работа.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45