Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Достатъчни ли са усилията на Северозапада за развитие на туризма?

Снимка: Полина Тодорова

Атракциите са тези, които привличат вниманието на туристите и именно те са част от първоначалната мотивация туристът да посети дадена дестинация. Те могат да се категоризират като природни- това са плажове, планини, паркове, изкуствено създадени- сгради, паметници, религиозни сгради, спортни съоръжения и такива за конференции, или културни- музеи, театри, арт галерии, културни събития. Атракциите могат да бъдат природни паркове, културни или исторически забележителности или да бъдат обществени забележителности и услуги като култура, наследство или начин на живот. Други по- осезаеми фактори например уникалност и емоционалност също привличат туристи в дестинациите. Достатъчно атрактивен ли е туризмът в Северозапада? Преди дни кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков обобщи на пресконференция какви са усилията на Общинското ръководство, свързани с развитието на туризма:

"В тази COVID-19 ситуация е много трудно. Ние по принцип имахме договорки и с екипа на Общината и с Министерството на туризма имах срещи да направим един цялостен туристически продукт. През фестивалите на първо място, през възстановяването на традиционния Международен видински панаир, който най- вероятно ще го компилираме като 3 в 1, се опитваме наистина да привличаме туристи, но преди цялостната туристическа индустрия- европейска, международна и национална да задействат всички процеси ще е много трудно, защото ние нямаме традиции. Ние не сме Банско, не сме Велико Търново с традиции в това отношение и тепърва ще изграждаме този единен продукт. Тепърва се надявам тези туристи, които ще идват с корабите да останат във Видин. Чрез културния институт, който създадохме, искрено се надявам туризмът ни да стане по- атрактивен и по отношение на уикенд- туристите, тези които идват в събота и неделя тук."- обясни кметът на Община Видин Цветан Ценков.

Какво мислят, обаче туристите, посетили Видин и региона това лято? Разговаряхме с група туристи от морската ни столица Варна, които не са особено очаровани от атракциите, които предлага крайдунавския град в неделния ден:

"Красив, малък, спретнат град, но запустял. Няма какво да предложи ... Идват туристи и какво- само една "Бабини Видини кули". Красив център, който не е разработен. Няма ресторант, в който да ни обслужат, ако трябва да дойдем една група ... Няма оркестър, едно корабче няма, което до Калафат да разведе хората и да ги върне обратно. Трябва да развиете туризма, а вие не искате, за да се върнем отново. Може би след 30 години може да дойдем и ако пак е така няма смисъл."- коментираха варненските туристи.

Туристическата атракция е място, което привлича посетителите, като им предоставя нещо интересно или удоволствие. Дестинацията просто е мястото, до което човек пътува. Двата термина туристическа дестинация и туристическа атракция обикновено се използват в туризма. Ключовата разлика между дестинацията и атракцията в туризма е, че дестинацията е зона, която има някои атракции и печели пари от туризъм, докато атракцията е място, което привлича туризма. Туристическите атракции трябва да бъдат неизбежно свързани с туристическите дестинации, смята Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

"Една от основните атракции, които трябва да се предлагат във Видин е разходката с лодки и съответно водния туризъм, който е на брега на Дунав. Може би все още не се прилага достатъчно активно и добре, така че хората да могат да разчитат на това. Имаме яхт клуб във Видин, който е на Телеграфа и предлага такива услуги, но може би това все още не е достатъчно добре маркетирано."

Къде се къса нишката, когато прави цялостната визия за развитие на туризма в даден регион и трябва ли да свързани общинското ръководство и частните предприемачи в тази област- това попитахме Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие".

"Маркетингът на всички видове туристически услуги, които се предлагат не само при нас, а и навсякъде е най- важният начин за продажбата на тези неща. Колкото повече се продава, толкова по- смислена става това занимание. Това е дълъг процес и включва дигитален маркетинг, който всяка организация прави сама за себе си, но тук аз лично не отказвам никаква помощ от когото и да е."- каза Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45

България остава сред държавите с високи нива на корупция, в Северозапада показалите за почтеност са различни

България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочат данните за 2024 г. , публикувани от Transparency International . С 43 точки индекс България е на 76-о място сред 180 страни и територии за възприятие на корупцията за 2024 г. Спрямо предишната класация това е влошаване с две позиции. От държавите в ЕС усещането за..

публикувано на 18.02.25 в 11:59

Мерки за ограничаване рисковете от наводнения обсъдиха във Видин

Във Видин се проведе работна среща за обсъждане на съвместни действия за противодействие на незаконната сеч, с приоритет в местата, създаващи опасност от свлачищни процеси и наводнения. Срещата, председателствана от областния управител Ани Арутюнян беше във връзка с проведено заседание на Министерския съвет, на което е обърнато внимание от..

публикувано на 17.02.25 в 13:49

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00