Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Достатъчни ли са усилията на Северозапада за развитие на туризма?

Снимка: Полина Тодорова

Атракциите са тези, които привличат вниманието на туристите и именно те са част от първоначалната мотивация туристът да посети дадена дестинация. Те могат да се категоризират като природни- това са плажове, планини, паркове, изкуствено създадени- сгради, паметници, религиозни сгради, спортни съоръжения и такива за конференции, или културни- музеи, театри, арт галерии, културни събития. Атракциите могат да бъдат природни паркове, културни или исторически забележителности или да бъдат обществени забележителности и услуги като култура, наследство или начин на живот. Други по- осезаеми фактори например уникалност и емоционалност също привличат туристи в дестинациите. Достатъчно атрактивен ли е туризмът в Северозапада? Преди дни кметът на Община Видин д-р Цветан Ценков обобщи на пресконференция какви са усилията на Общинското ръководство, свързани с развитието на туризма:

"В тази COVID-19 ситуация е много трудно. Ние по принцип имахме договорки и с екипа на Общината и с Министерството на туризма имах срещи да направим един цялостен туристически продукт. През фестивалите на първо място, през възстановяването на традиционния Международен видински панаир, който най- вероятно ще го компилираме като 3 в 1, се опитваме наистина да привличаме туристи, но преди цялостната туристическа индустрия- европейска, международна и национална да задействат всички процеси ще е много трудно, защото ние нямаме традиции. Ние не сме Банско, не сме Велико Търново с традиции в това отношение и тепърва ще изграждаме този единен продукт. Тепърва се надявам тези туристи, които ще идват с корабите да останат във Видин. Чрез културния институт, който създадохме, искрено се надявам туризмът ни да стане по- атрактивен и по отношение на уикенд- туристите, тези които идват в събота и неделя тук."- обясни кметът на Община Видин Цветан Ценков.

Какво мислят, обаче туристите, посетили Видин и региона това лято? Разговаряхме с група туристи от морската ни столица Варна, които не са особено очаровани от атракциите, които предлага крайдунавския град в неделния ден:

"Красив, малък, спретнат град, но запустял. Няма какво да предложи ... Идват туристи и какво- само една "Бабини Видини кули". Красив център, който не е разработен. Няма ресторант, в който да ни обслужат, ако трябва да дойдем една група ... Няма оркестър, едно корабче няма, което до Калафат да разведе хората и да ги върне обратно. Трябва да развиете туризма, а вие не искате, за да се върнем отново. Може би след 30 години може да дойдем и ако пак е така няма смисъл."- коментираха варненските туристи.

Туристическата атракция е място, което привлича посетителите, като им предоставя нещо интересно или удоволствие. Дестинацията просто е мястото, до което човек пътува. Двата термина туристическа дестинация и туристическа атракция обикновено се използват в туризма. Ключовата разлика между дестинацията и атракцията в туризма е, че дестинацията е зона, която има някои атракции и печели пари от туризъм, докато атракцията е място, което привлича туризма. Туристическите атракции трябва да бъдат неизбежно свързани с туристическите дестинации, смята Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

"Една от основните атракции, които трябва да се предлагат във Видин е разходката с лодки и съответно водния туризъм, който е на брега на Дунав. Може би все още не се прилага достатъчно активно и добре, така че хората да могат да разчитат на това. Имаме яхт клуб във Видин, който е на Телеграфа и предлага такива услуги, но може би това все още не е достатъчно добре маркетирано."

Къде се къса нишката, когато прави цялостната визия за развитие на туризма в даден регион и трябва ли да свързани общинското ръководство и частните предприемачи в тази област- това попитахме Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие".

"Маркетингът на всички видове туристически услуги, които се предлагат не само при нас, а и навсякъде е най- важният начин за продажбата на тези неща. Колкото повече се продава, толкова по- смислена става това занимание. Това е дълъг процес и включва дигитален маркетинг, който всяка организация прави сама за себе си, но тук аз лично не отказвам никаква помощ от когото и да е."- каза Евтим Стефанов от Сдружение "Регионални партньорства за устойчиво развитие" и представител на "Приключенски център- Белоградчик".

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45