Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Възползват ли се Дунавските общини от потенциала, който реката предоставя

Снимка: Радио ВИДИН

Дунав е втората по големина река в Европа.. Басейнът на реката включва 19 страни и свързва милиони души. Река Дунав е от изключително значение и за България, тъй като представлява една от границите на страната ни и връзка с останалата част на континента. Развитие на огромния икономически потенциал на река Дунав, която свързва страните от Централна Европа с Черноморския регион, Южен Кавказ и Централна Азия е целта на Дунавската стратегия, приета през 2011 г. Стратегията залага на регионалния подход - насърчаване на съвместната работа между широк кръг от заинтересовани страни за справяне с общите предизвикателства, но без да се създават нови институции.

"В началото на 2021 година се проведе една онлайн работна среща на националните координатори на Дунавската стратегия. Както знаете, Дунавската стратегия е основна за региона около река Дунав. Тя обхваща общо 14 държави, 9 от които са членки на Европейския съюз и 5 от които са извън Европейския съюз и на територията на тези държави общо в крайдунавските страни живеят около 112 милиона души, което е близо 1/5 от населението на Европа. И това е с голяма важност. След тази среща, в началото на тази година, се очертаха няколко важни неща. Едното е, че са предвидени три стратегически проекта за развитие на регионите по поречието на река Дунав, които България, заедно с Румъния и Сърбия ще развива. Единият проект е цялостно предпроектно проучване на българския и румънския бряг, което да покаже нуждите и необходимостта от изграждане на нови мостове, пристанища и евентуално фериботни връзки. Другият проект е за изграждане на вело алея по продължение на реката от двете страни, които са последният участък на маршрута Евро Вело 6. Той е трансграничен с туристическа и търговска цел. Със Сърбия ще бъде направен такъв проект за доставка на оборудване и обучение на хората, които се занимават със защита от природни бедствия за защита на населението. Визира се най- вече речни наводнения, които биха могли да настъпят", заяви икономистът Румен Гълъбинов.

Може ли да кажем, че България не ползва достатъчно от потенциала, който ни дава река Дунав?

"Тези държави, които са в Европейския съюз, държави като Австрия, Германия, Унгария, те имат много положително развитие. Включително Словакия, Словения. Тези държави постигнаха значителни ефекти. За България и Румъния, то затова и остава завършване на някои крайни участъци до делтата на Дунав, които се надяваме, че ще могат да възобновят старата слава на крайдунавските населени места като пренос на култура, на иновации и на инвестиции. Тук може да се дадат някои примери, че в Сърбия такъв град като Нови сад претърпява доста динамично развитие включително и индустриално, което също се дължи и на близостта на реката. По същия начин биха могли да се развият Видин, Лом, Свищов, Силистра."

Роденият във Видин професор Андрей Захариев, преподавател и декан на факултет "Финанси" в Стопанската академия в Свищов, е сред българските делегати, които лобират за изработване на Дунавската стратегия преди 18 години. Той е на мнение, че българският участък на реката не се използва пълноценно. 

"Дунав в долното течение е празна река. Река, в която, дори ако стационираме една видеокамера, която да заснеме какъв е трафикът от транспортни средства, вероятно ще се окаже, че на час минава по един конвой от шлепове и това е всичко. Докато в северното течение на реката там имаме буквално трудности да се разминат корабите по реката, което е един парадокс. Всъщност река Дунав е гранична река и като гранична река тя по своя си характер изисква двете страни България и Румъния да имат едни общи политики да развиват реката. На този етап и двете страни не демонстрират категорично желание това нещо да се случи."

Дунавските общини в България, Сърбия и Румъния не са толкова развити като тези в горното течение на реката- Унгария, Австрия, Германия.

"Не можем да говорим за липса на капацитет. Познавам голяма част от общините, екипите, които работят по разработване на проекти, така че смятам, че капацитетът е налице. Просто, може би, в тези институции процедурите са малко по- тромави и това до голяма степен ги прави по- негъвкави от останалите организации. И затова, примерно, не успяват да усвоят голяма част от фондовете, които се отпускат за такива общини", каза Красимир Кирилов- председател на Видинската търговско- промишлена палата.

"Германия, Австрия и т.н., там общо взето вело туризмът по Дунав е една много силна индустрия, която дава тласък на тези малки къщи за гости, въобще на малкия бизнес да се развива. Много хора, много туристи обикалят по горното течение на Дунав. В нашето долно течение все още нещата са сравнително диви, все още, може би, няма достатъчно места за настаняване, но те са функция от не толкова силното търсене, колкото по горното течение на Дунав. В същото време нашият бряг е по- раздвижен от румънския и има какво да се види. Имаме страшно много исторически паметници, природни феномени", коментира Евтим Стефанов- инвеститор в туризма и бивш ръководител на Агенцията за регионално развитие и Бизнес център- Видин.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24