Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дистанционното обучение - "за" или "против"

Снимка: БГНЕС




47 на сто от родителите се обявяват за изцяло присъствено, докато 22 % за онлайн обучение на всички ученици поради COVID кризата, показва онлайн допитване сред над 20 000 български родители от цялата страна, направено от Асоциация "Родители" и Института за изследвания в образованието. 

Най-много привърженици на присъственото обучение има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината от тях - около 54 на сто, са избрали именно тази опция. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява съответно на 49  и на 41 на сто.

Учениците във видинската Професионална гимназия по туризъм "Михалаки Георгиев" в момента се обучават онлайн, обясни директорът Евлогия Манджукова

"Присъствената форма безспорно осигурява по-добро качество на образованието. От пролетта учителите полагат усилия и се справят с новия формат, като той може да се реализира чрез различни платформи. От двете злини в момента сме избрали по-малката. В миналото в подобна ситуация учениците излизаха във ваканция, а това не е по-добър вариант. Не се постига 100 % качество на обучението несъмнено, а причините са различни - техническо оборудване, съдействие от страна на родителите, нивото на самия ученик и неговото умение да се приспособи. Нормално е в момента да има дебат за или против. Няма как да има единност в мненията - различните хора поглеждат на проблема по различен начин. Не отричам, че оптималният вариант е да бъдем в училище. Избрах да осигурим по-здравословна, макар и не толкова успешна среда, защото залагаме здравето на учители и ученици. Когато при едно медицинско лице отиде пациент, той е наясно, че идва човек с проблем. Това обаче учителите няма как да го знаят. Не можем да знаем с кой са общували учениците. Не бих рискувала здравето на хората. Колегите са на възраст, имат съпътстващи заболявания. Ако се върнем, а учители се разболеят, как ще ги заместим? Знание се компенсира, живот не".

Министърът на образованието Красимир Вълчев в свое интервю през уикенда изключи вероятността за нулева учебна година. Той посочи като краен вариант удължаване на учебната година за сметка на лятната ваканция. В момента 40% от учениците се обучават дистанционно, но с предстоящата грипна вълна през зимните месеци вероятно всички ще преминат на онлайн обучение. Въпреки това, в просветното министерство към момента не се обмисля вариант за цялостно преминаване на образователната система към електронно обучение до края на учебната година.

Един от големите минуси на дистанционната форма на обучение е липса на практически занятия, продължихме разговора с Манджукова.

"Имам достатъчно наблюдения, за да мога да кажа, че учениците, които са сериозни и отговорни, имат подкрепата на родителското тяло - те се справят. Ако едно дете не проявява голям интерес към материала, в училищния час пак може да си рови в телефона. Големият проблем при нас е практическото обучение. Разбирам родителите, че за тях е проблем тази ситуация - някои от тях нямат познания за платформите, други нямат финансов ресурс, за да осигурят техническото оборудване. Трети се притесняват, че няма на кого да оставят децата си. Всичко това са проблеми, които аз разбирам. Най-важно обаче е да останем здрави. В нашето училище няма родители, които да са се обръщали към мен с искането да се върнем в класните стаи. Електронното обучение също не е лесно - учителите седят по 7 часа на компютъра, децата също, а знаете, че той е пред устройството през голяма част от деня. Не поглеждайте егоистично към тази трудна ситуация. Интересът на обществото е да се запазим здрави".

Трудностите, които срещат при онлайн обучението, сподели учителят по български език и литература във видинската езикова гимназия "Йордан Радичков" Пенка Милушева. За нея дистанционната форма е удачен временен вариант.

"Всеки учител е на мнение, че няма по-добър формат от присъственото обучение. Не можем да заменим контакта с учениците. Дистанционната форма е временен и наложителен вариант, който все пак върши работа с оглед на обстоятелствата. Разговарям с колеги и с ученици - липсват им преките часове. Учителската професия е със средна възраст над 50 години, съществува страх от зараза. Присъственият процес трябва да се разгледа двустранно - една част от родителите стават сутрин, изпращат детето на училище, а с това се преминава и към задълженията на деня. Натам училището поема част от родителската отговорност, ако условията са нормални. Понеже не всички ученици са достатъчно осъзнати и мотивирани, родителите трябва да предприемат повече контрол. Случва се учениците да заяват присъствие, да си включат устройството, но да абдикират - казват, че не им работи микрофон, слушалки или нещо подобно. През миналата година, когато отново беше приложено дистанционното обучение, бяхме по-толерантни към оценките. Родители на 10токласници, 7мокласници или 12токласници биха искали децата да се върнат на училище заради стриктния контрол и реалното обучение - предстоят важни изпити. За нас учителите ситуацията е предизвикателна също. Коства ни усилия на един различен урок - той трябва да бъде онагледен, различен, да се потърсят методи и подходи, за да бъде заинтригуван ученика. Ние трябва да намерим формата, за да видим до каква степен изпратеното послание се е превърнало в умение. Проверяваме домашни работи, работим групово и индивидуално. Този процес отнема време - на мен лично не ми стигат по 8 часа".

За Рoслана Джонова, родител на гимназист, единственият вариант е онлайн обучението.

"В сегашната ситуация единственият вариант е онлайн обучението. Познатите и приятелите, с които разговаряме, са на същото мнение. Никой не би рискувал. Ако се върне присъствената форма, учениците ще отсъстват и ще ползват извинителни бележки. По-голям проблем е за учениците от долните класове. Големите са свикнали, а така или иначе прекарват доста време на компютъра, умеят и отлично да работят с технологиите". 

Изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата, каза днес министър Вълчев. По думите на министъра в месеците на сезонния грип - януари и февруари - отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Благотворителна великденска кампания стартира в Северозапада

Неправителствени организации от Северозапада - "Кауза Северозапад" - Монтана, "Северозапазване" - Видин и "Приобщени в действие Ромакт Враца" обединиха усилия в поредица от благотворителни събития. Преди Великденските празници са с нова кампания  "Стари традиции за новото поколение". Сред първите, които посетиха, са децата от училище "Христо Ботев" в..

публикувано на 14.03.25 в 17:23

Какво се случва в една учебна кухня

В Професионалната гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" във Видин ученици сами приготвят храната, която след това се предлага в учебния ресторант.  Приготвянето на храната, която от предишния ден е поръчана за обяд, започва с първия учебен час, разказват ученици.  "В нашите часове по готвене готвим за учителите и за други ученици, които..

публикувано на 14.03.25 в 16:33

Има ли "Светулки зад решетките"

С годините сме свикнали с образа на Мира Добрева като журналист и телевизионен водещ. Дълго време тя беше лицето на сутрините ни, гласът, който ни пожелаваше „добро утро“. В този образ някак естествено се вписа и първата ѝ книга „Столетниците“, която се появи през 2020 г. като продължение на едноименния телевизионен проект. През 2024 г. обаче на..

публикувано на 14.03.25 в 15:00

Изчезващите занаяти - историята на един видински точилар

Точиларството е един от изчезващите занаяти в наши дни. Все още обаче има хора, които го крепят. В малката, но кокетна работилница на Цветомир Боянов до видинското кино, звучи приятен рок, а той приема поредната поръчка от един господин да наточи самоделен нож и моята за заточване и полиране на едно старо острие. Докато говорим, ръката му..

публикувано на 14.03.25 в 14:00

Отбелязваме Световния ден на съня

На 14 март отбелязваме Световния ден на съня. Целта е на този ден да се обърне внимание върху значението на съня за здравето на хората. Според множество изследвания на специалисти осемчасовият сън е оптималната норма, при която човек би следвало да се чувства в добра кондиция за да посрещне ежедневните си дейности. Според други изследвания, 7 часа..

публикувано на 14.03.25 в 14:00

Пролетта идва - как да предпазим кучето си от бълхи, кърлежи и комари

Настъпва пролетта и разходките на домашните любимци стават все по-чести и по-дълги. Как обаче да предпазим дългокосместите породи кучета, а и не само такива от опасните бълхи, кърлежи и дори от комари ще научим от международния съдия-кинолог Елена Павлова от Монтана. "Преди всичко трябва да знаем, че кучетата независимо дали са дългокосмести или..

публикувано на 14.03.25 в 13:00

В Деня на реките WWF се заема с опазването на дома на видрата

В Международния ден на реките природозащитната организация WWF започва активна работа по опазване дома на видрата – вид, застрашен от изчезване у нас. Възстановяването на влажните зони години наред е една от най-важните мисии на WWF в България. Сега с кампанията си  "Абонирай се за природата", в навечерието на Часа на Земята, WWF издига дейността си..

публикувано на 14.03.25 в 08:05