Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дистанционното обучение - "за" или "против"

Снимка: БГНЕС




47 на сто от родителите се обявяват за изцяло присъствено, докато 22 % за онлайн обучение на всички ученици поради COVID кризата, показва онлайн допитване сред над 20 000 български родители от цялата страна, направено от Асоциация "Родители" и Института за изследвания в образованието. 

Най-много привърженици на присъственото обучение има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината от тях - около 54 на сто, са избрали именно тази опция. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява съответно на 49  и на 41 на сто.

Учениците във видинската Професионална гимназия по туризъм "Михалаки Георгиев" в момента се обучават онлайн, обясни директорът Евлогия Манджукова

"Присъствената форма безспорно осигурява по-добро качество на образованието. От пролетта учителите полагат усилия и се справят с новия формат, като той може да се реализира чрез различни платформи. От двете злини в момента сме избрали по-малката. В миналото в подобна ситуация учениците излизаха във ваканция, а това не е по-добър вариант. Не се постига 100 % качество на обучението несъмнено, а причините са различни - техническо оборудване, съдействие от страна на родителите, нивото на самия ученик и неговото умение да се приспособи. Нормално е в момента да има дебат за или против. Няма как да има единност в мненията - различните хора поглеждат на проблема по различен начин. Не отричам, че оптималният вариант е да бъдем в училище. Избрах да осигурим по-здравословна, макар и не толкова успешна среда, защото залагаме здравето на учители и ученици. Когато при едно медицинско лице отиде пациент, той е наясно, че идва човек с проблем. Това обаче учителите няма как да го знаят. Не можем да знаем с кой са общували учениците. Не бих рискувала здравето на хората. Колегите са на възраст, имат съпътстващи заболявания. Ако се върнем, а учители се разболеят, как ще ги заместим? Знание се компенсира, живот не".

Министърът на образованието Красимир Вълчев в свое интервю през уикенда изключи вероятността за нулева учебна година. Той посочи като краен вариант удължаване на учебната година за сметка на лятната ваканция. В момента 40% от учениците се обучават дистанционно, но с предстоящата грипна вълна през зимните месеци вероятно всички ще преминат на онлайн обучение. Въпреки това, в просветното министерство към момента не се обмисля вариант за цялостно преминаване на образователната система към електронно обучение до края на учебната година.

Един от големите минуси на дистанционната форма на обучение е липса на практически занятия, продължихме разговора с Манджукова.

"Имам достатъчно наблюдения, за да мога да кажа, че учениците, които са сериозни и отговорни, имат подкрепата на родителското тяло - те се справят. Ако едно дете не проявява голям интерес към материала, в училищния час пак може да си рови в телефона. Големият проблем при нас е практическото обучение. Разбирам родителите, че за тях е проблем тази ситуация - някои от тях нямат познания за платформите, други нямат финансов ресурс, за да осигурят техническото оборудване. Трети се притесняват, че няма на кого да оставят децата си. Всичко това са проблеми, които аз разбирам. Най-важно обаче е да останем здрави. В нашето училище няма родители, които да са се обръщали към мен с искането да се върнем в класните стаи. Електронното обучение също не е лесно - учителите седят по 7 часа на компютъра, децата също, а знаете, че той е пред устройството през голяма част от деня. Не поглеждайте егоистично към тази трудна ситуация. Интересът на обществото е да се запазим здрави".

Трудностите, които срещат при онлайн обучението, сподели учителят по български език и литература във видинската езикова гимназия "Йордан Радичков" Пенка Милушева. За нея дистанционната форма е удачен временен вариант.

"Всеки учител е на мнение, че няма по-добър формат от присъственото обучение. Не можем да заменим контакта с учениците. Дистанционната форма е временен и наложителен вариант, който все пак върши работа с оглед на обстоятелствата. Разговарям с колеги и с ученици - липсват им преките часове. Учителската професия е със средна възраст над 50 години, съществува страх от зараза. Присъственият процес трябва да се разгледа двустранно - една част от родителите стават сутрин, изпращат детето на училище, а с това се преминава и към задълженията на деня. Натам училището поема част от родителската отговорност, ако условията са нормални. Понеже не всички ученици са достатъчно осъзнати и мотивирани, родителите трябва да предприемат повече контрол. Случва се учениците да заяват присъствие, да си включат устройството, но да абдикират - казват, че не им работи микрофон, слушалки или нещо подобно. През миналата година, когато отново беше приложено дистанционното обучение, бяхме по-толерантни към оценките. Родители на 10токласници, 7мокласници или 12токласници биха искали децата да се върнат на училище заради стриктния контрол и реалното обучение - предстоят важни изпити. За нас учителите ситуацията е предизвикателна също. Коства ни усилия на един различен урок - той трябва да бъде онагледен, различен, да се потърсят методи и подходи, за да бъде заинтригуван ученика. Ние трябва да намерим формата, за да видим до каква степен изпратеното послание се е превърнало в умение. Проверяваме домашни работи, работим групово и индивидуално. Този процес отнема време - на мен лично не ми стигат по 8 часа".

За Рoслана Джонова, родител на гимназист, единственият вариант е онлайн обучението.

"В сегашната ситуация единственият вариант е онлайн обучението. Познатите и приятелите, с които разговаряме, са на същото мнение. Никой не би рискувал. Ако се върне присъствената форма, учениците ще отсъстват и ще ползват извинителни бележки. По-голям проблем е за учениците от долните класове. Големите са свикнали, а така или иначе прекарват доста време на компютъра, умеят и отлично да работят с технологиите". 

Изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата, каза днес министър Вълчев. По думите на министъра в месеците на сезонния грип - януари и февруари - отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

В Мездренска гимназия предстои да бъде открит STEM център

Учители и ученици в ПГ "Васил Левски" Мездра ще могат да учат и да преподават в напълно оборудван и модернизиран учебен център. Така нареченият STEM център предстои да бъде открит официално от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. Учебният център предлага обучение в направленията информатика, програмиране и математика,  обясни..

публикувано на 20.02.25 в 14:00

Кога ще бъде възстановено движението около Здравната каса във Видин

Възстановяването на разкопаното пътно платно на булевард "Панония" във Видин е приоритет при реконструкцията на канализационен колектор на града. Физическият напредък на проекта е на около 55%, обясни за Радио ВИДИН управителят на ВиК Видин инж. Илко Илиев. До няколко месеца, в зависимост от атмосферните условия, може да се очаква движението по..

публикувано на 20.02.25 в 13:00

В "Музикална зона" на 20 февруари 2025 слушаме албума Burning for Buddy: A Tribute to the Music of Buddy Rich 1994

Това е проект на барабаниста на рок група "Ръш" Нийл Пърт, в който събира световноизвестни джаз и рок барабанисти, заедно с "Бъди Рич биг бенд", за да отдадат почит към колоса Бъди Рич. 1994 г. излиза първата част, а 1997 г. втора. Някои от имената, взели участие в първата барабанна феерия, на която се наслаждаваме са: Саймън Филипс, Дейв Уекъл,..

публикувано на 20.02.25 в 09:00

Комедията "И верният отговор е..." поставя важните въпроси с усмивка

Отговорите на големите житейски въпроси, представени със средствата на комедията и талантът на младите български актьори Луиза Григорова - Макариев, Боряна Братоева и Христо Пъдев, са събрани в спектакъла "И верният отговор е..." на режисьора Мартин Каров. На 5 март публиката във Видин ще може да гледа и да се забавлява с историята, която разказва..

публикувано на 19.02.25 в 14:00

"Български митове и легенди" представят с късометражни филми във Видин

Четири нови български късометражни филма, разкриващи дълбочината на българските традиции и култура, ще бъдат представени във Видин . Селекцията "Български митове и легенди" е на колектива на най-голямата мрежа за късо кино - "Кинематограф". Мисията на платформата е да популяризира късометражното кино и да го среща с по-широката публика, тъй като..

публикувано на 19.02.25 в 11:32

Гербът на Видин на 89 години

Преди 89 години на днешния ден Видин се сдобива с герб . Той е изработен по идея на тогавашния кмет д-р Бърни Бончев, който много искал Видин да има символ, който да обхваща целия облик на града и да го представя по най-добрия начин. Проектът на герба е одобрен на заседание на Общинския съвет на 18 февруари 1936 г. и се взема решение да бъде..

публикувано на 18.02.25 в 16:11

Видинският отбор по английска реч и дебати се отличи на състезание

Отборът  по английска реч и дебати  "BEST"   на ГПЧЕ "Йордан Радичков" във Видин се завърна от зимното издание на състезанието с много отличия и награди .  Йоанна Иванова и Стефан Симеонов , от осми клас, спечелиха купата за първото място в категория "Начинаещи" и медали за шесто място в "Напреднали" на финалите:  "Аз и..

публикувано на 18.02.25 в 15:00