Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Снимка: Радио Видин

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли и да коригират настоящата му версия, която налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Писмото до ЕП е подписано още от министрите на външните работи и на транспорта на 8 държави от ЕС: Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния. През последните 3 години относно Пакета "Мобилност I", някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС, се казва в текста. В условията на коронакриза и очакване на промените от Пакета "Мобилност I", ще оцелее ли транспортния бранш?

Твърде неясно остава бъдещето на сектора като цяло у нас, заради затрудненията около коронакризата и готвените мерки в пакета "Мобилност". Това обясни за радио Видин Кирил Банев, ръководител на фирма за транспортни превози и представител на Националното сдружение на българските превозвачи:

"Като част от бизнеса в България, транспортният бизнес няма как да не пострада от коронакризата. Намаляват количествата товари, съответно с това намаляват цените, цените падат надолу. Загубите за целия отрасъл не мога да кажа колко са, но не са под 30- 40%. В кризисни моменти ние не сме изолиран остров, който да не пострада ... Приемането на пакет "Мобилност" не е подчинено на икономическа логика. Скритите ползи за ЕС и президента Макрон са далеч по- други от това, което се афишира. Това цели да привлече работна ръка от периферните държави на ЕС към по- развитите западноевропейски държави."- обясни Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

Потърсихме за коментар и Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите. 

"Транспорният бранш, както и всички сфери на икономиката ни бяха изключително засегнати от кризата с COVID 19, въпреки че остана впечатлението, че транспортът не е спрял. Наистина транспортът не спря напълно и нашите шофьори покриваха необходимостта от стоки от "първа необходимост" ... Относно пакет "Мобилност"- там е ясно, че ние сме изключително потърпевши, тъй като този пакет, който беше промотиран като социален, насочен към благосъстоянието на шофьорите и така нататък, тези три години претърпя такива драстични промени, които въобще нямат нищо общо с подобряването на живота на шофьорите." Все още няма информация за фалирали родни транспортни компании, заради корона кризата и предстоящото въвеждане на пакет "Мобилност"." - поясни Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите.

Голяма част от населението на Северозападна България е заето в транспортния бранш, в български или чужди компании. Младен Младенов е професионален шофьор на товарен камион, работещ в родна транспортна фирма. В момента той е в България и ползва платения си годишен отпуск, на сподели, че работата на превозвачите допълнително е утежнена, особено преминавайки граничните пунктове между европейските държави.

"Проблемът е по граничните ни пунктове. Там напрежението е огромно, защото и опашките са огромни. На мен лично ми се е случвало да съм на опашка повече от 24 часа. Опашките са километрични - по 15, 20 километра и дори и повече ... Доколкото съм запознат е имало фирми, които са спирали дейността си, по време на извънредното положение, но в интерес на истината транспортът не е спирал, поне фирмата, в която аз работя."- каза Младен Младенов, професионален шофьор от Видин.

Най-спорни в пакета "Мобилност" са задължението камионите да се връщат на всеки 8 седмици в страната, където са базирани, и периодите на прекъсване на каботажа. Същите 9 държави, сред които и България, заявиха, че, ако бъде приет пакетът, ще заведат дело в Съда на ЕС, а в момента ЕК изготвя оценка за въздействието на околната среда от изискването за връщане на камионите. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Европа ни отряза за еврото - какви са реакциите у нас?

Преди дни стана ясно, че приемането на еврото в България със сигурност се отлага. Страната ни ще поиска извънреден конвергентен доклад догодина, като очакванията на Министерството на финансите са да покрием критериите за членство в еврозоната в края на 2024 г. Най-ранната дата за присъединяване на България към еврозоната се очертава 1 януари..

публикувано на 03.07.24 в 10:45

Проф. Маруся Любчева: Преодоляването на кризите започва от знанието

В нестабилен, несигурен и страдащ от редица кризи свят живеят съвременните общества. Подготвени ли сме да се справим и как да овладеем заплахите, които ни притискат? В "Посоките на делника" потърсихме мнението на проф. Маруся Любчева, университетски преподавател, бивш народен представител и евродепутат : "Обществото ни наистина се намира в една..

публикувано на 02.07.24 в 13:35

Климатичните промени ще доведат до нарастване на бедността

В България всеки пети човек е беден - страната ни е на дъното на класацията за издръжка на живот в Европейския съюз. У нас се очаква увеличение на реалните цени в цялата икономика, което вероятно ще доведе до значително намаляване на реалните доходи и до увеличаване на бедността за домакинствата. Доходите също ще се променят - приходите от..

публикувано на 01.07.24 в 14:45

Делейна - селото с бистри извори и сърцати хора

Днес ще посетим село Делейна в община Брегово. Намира се на 25 км от Видин и само на километър и половина от границата със Сърбия.  Селото води началото си още от римско време. Споменава се за първи път под името Даляйна в турски данъчен регистър от 1560 г. По време на турското робство селото се е намирало на 2 км на изток от сегашното си..

публикувано на 28.06.24 в 16:52

Тома Ушев: Скептиците първи ще кажат, че България без евроатлантизъм огън ще я гори

Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет?  Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната?  Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание?  Политическата ситуация дискутираме с  Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Как стигнахме дотук, това се чудя? Според..

публикувано на 27.06.24 в 10:00

Можем ли да си позволим пълноценна лятна почивка?

Повечето работещи българи имат възможността да почиват само веднъж годишно, а както добре знаем нищо не може да бъде по-приятно от една спокойна лятна почивка. След дълга година на работа, ограничения и стрес е хубаво ваканцията ни да бъде пълноценна, с необходимите удобства и дори малки глезотии. Разбира се, след това идва основният въпрос -..

публикувано на 26.06.24 в 10:45

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15