Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Снимка: Радио Видин

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли и да коригират настоящата му версия, която налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Писмото до ЕП е подписано още от министрите на външните работи и на транспорта на 8 държави от ЕС: Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния. През последните 3 години относно Пакета "Мобилност I", някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС, се казва в текста. В условията на коронакриза и очакване на промените от Пакета "Мобилност I", ще оцелее ли транспортния бранш?

Твърде неясно остава бъдещето на сектора като цяло у нас, заради затрудненията около коронакризата и готвените мерки в пакета "Мобилност". Това обясни за радио Видин Кирил Банев, ръководител на фирма за транспортни превози и представител на Националното сдружение на българските превозвачи:

"Като част от бизнеса в България, транспортният бизнес няма как да не пострада от коронакризата. Намаляват количествата товари, съответно с това намаляват цените, цените падат надолу. Загубите за целия отрасъл не мога да кажа колко са, но не са под 30- 40%. В кризисни моменти ние не сме изолиран остров, който да не пострада ... Приемането на пакет "Мобилност" не е подчинено на икономическа логика. Скритите ползи за ЕС и президента Макрон са далеч по- други от това, което се афишира. Това цели да привлече работна ръка от периферните държави на ЕС към по- развитите западноевропейски държави."- обясни Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

Потърсихме за коментар и Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите. 

"Транспорният бранш, както и всички сфери на икономиката ни бяха изключително засегнати от кризата с COVID 19, въпреки че остана впечатлението, че транспортът не е спрял. Наистина транспортът не спря напълно и нашите шофьори покриваха необходимостта от стоки от "първа необходимост" ... Относно пакет "Мобилност"- там е ясно, че ние сме изключително потърпевши, тъй като този пакет, който беше промотиран като социален, насочен към благосъстоянието на шофьорите и така нататък, тези три години претърпя такива драстични промени, които въобще нямат нищо общо с подобряването на живота на шофьорите." Все още няма информация за фалирали родни транспортни компании, заради корона кризата и предстоящото въвеждане на пакет "Мобилност"." - поясни Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите.

Голяма част от населението на Северозападна България е заето в транспортния бранш, в български или чужди компании. Младен Младенов е професионален шофьор на товарен камион, работещ в родна транспортна фирма. В момента той е в България и ползва платения си годишен отпуск, на сподели, че работата на превозвачите допълнително е утежнена, особено преминавайки граничните пунктове между европейските държави.

"Проблемът е по граничните ни пунктове. Там напрежението е огромно, защото и опашките са огромни. На мен лично ми се е случвало да съм на опашка повече от 24 часа. Опашките са километрични - по 15, 20 километра и дори и повече ... Доколкото съм запознат е имало фирми, които са спирали дейността си, по време на извънредното положение, но в интерес на истината транспортът не е спирал, поне фирмата, в която аз работя."- каза Младен Младенов, професионален шофьор от Видин.

Най-спорни в пакета "Мобилност" са задължението камионите да се връщат на всеки 8 седмици в страната, където са базирани, и периодите на прекъсване на каботажа. Същите 9 държави, сред които и България, заявиха, че, ако бъде приет пакетът, ще заведат дело в Съда на ЕС, а в момента ЕК изготвя оценка за въздействието на околната среда от изискването за връщане на камионите. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра". Той е с..

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45