Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Коронакризата и пакет "Мобилност" срещу транспортния бранш

Снимка: Радио Видин

Министрите на транспорта и на външните работи на 9 държави от Европейския съюз изпратиха писмо до евродепутатите срещу настоящата версия на пакета "Мобилност". Сред подписалите се са и българските министри Екатерина Захариева и Росен Желязков. В писмото се настоява евродепутатите да разгледат внимателно пакета по време на предстоящата сесия на 8 юли и да коригират настоящата му версия, която налага нови ограничителни и непропорционални мерки в ЕС. Писмото до ЕП е подписано още от министрите на външните работи и на транспорта на 8 държави от ЕС: Кипър, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Малта, Полша и Румъния. През последните 3 години относно Пакета "Мобилност I", някои разпоредби в него съществено са се отклонили от първоначалните цели, свързани с подобряване на социалните условия за шофьорите, осигуряване на ефикасност и устойчивост на автомобилния транспорт и поддържане на гладкото и правилно функциониране на Единния пазар на ЕС, се казва в текста. В условията на коронакриза и очакване на промените от Пакета "Мобилност I", ще оцелее ли транспортния бранш?

Твърде неясно остава бъдещето на сектора като цяло у нас, заради затрудненията около коронакризата и готвените мерки в пакета "Мобилност". Това обясни за радио Видин Кирил Банев, ръководител на фирма за транспортни превози и представител на Националното сдружение на българските превозвачи:

"Като част от бизнеса в България, транспортният бизнес няма как да не пострада от коронакризата. Намаляват количествата товари, съответно с това намаляват цените, цените падат надолу. Загубите за целия отрасъл не мога да кажа колко са, но не са под 30- 40%. В кризисни моменти ние не сме изолиран остров, който да не пострада ... Приемането на пакет "Мобилност" не е подчинено на икономическа логика. Скритите ползи за ЕС и президента Макрон са далеч по- други от това, което се афишира. Това цели да привлече работна ръка от периферните държави на ЕС към по- развитите западноевропейски държави."- обясни Кирил Банев, представител на Националното сдружение на българските превозвачи. 

Потърсихме за коментар и Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите. 

"Транспорният бранш, както и всички сфери на икономиката ни бяха изключително засегнати от кризата с COVID 19, въпреки че остана впечатлението, че транспортът не е спрял. Наистина транспортът не спря напълно и нашите шофьори покриваха необходимостта от стоки от "първа необходимост" ... Относно пакет "Мобилност"- там е ясно, че ние сме изключително потърпевши, тъй като този пакет, който беше промотиран като социален, насочен към благосъстоянието на шофьорите и така нататък, тези три години претърпя такива драстични промени, които въобще нямат нищо общо с подобряването на живота на шофьорите." Все още няма информация за фалирали родни транспортни компании, заради корона кризата и предстоящото въвеждане на пакет "Мобилност"." - поясни Йордан Арабаджиев, председател на Международния съюз на превозвачите.

Голяма част от населението на Северозападна България е заето в транспортния бранш, в български или чужди компании. Младен Младенов е професионален шофьор на товарен камион, работещ в родна транспортна фирма. В момента той е в България и ползва платения си годишен отпуск, на сподели, че работата на превозвачите допълнително е утежнена, особено преминавайки граничните пунктове между европейските държави.

"Проблемът е по граничните ни пунктове. Там напрежението е огромно, защото и опашките са огромни. На мен лично ми се е случвало да съм на опашка повече от 24 часа. Опашките са километрични - по 15, 20 километра и дори и повече ... Доколкото съм запознат е имало фирми, които са спирали дейността си, по време на извънредното положение, но в интерес на истината транспортът не е спирал, поне фирмата, в която аз работя."- каза Младен Младенов, професионален шофьор от Видин.

Най-спорни в пакета "Мобилност" са задължението камионите да се връщат на всеки 8 седмици в страната, където са базирани, и периодите на прекъсване на каботажа. Същите 9 държави, сред които и България, заявиха, че, ако бъде приет пакетът, ще заведат дело в Съда на ЕС, а в момента ЕК изготвя оценка за въздействието на околната среда от изискването за връщане на камионите. 

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл към материала.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45