Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

COVID-19 ускорява строителството на новия път Видин-Ботевград?

Вече два месеца България е в извънредно положение заради пандемията от новия коронавирус. Експертите очакват тежка икономическа криза в близко бъдеще. Това се случи точно когато мечтата за магистрала от Видин до София беше на път най-сетне да се реализира. Част от жителите на Северозапада предвидиха, че очакваните бюджетни проблеми в държавата ще се окажат основателна причина за ново отлагане на един от най-важните за развитието на региона проекти.

Обратно на очакванията обаче, може да се окаже, че кризата с COVID-19 всъщност ще се отрази положително на строежа на скоростния път. Сигнали за това дойдоха след заседанието на Коалиционния съвет между ГЕРБ и "Обединени патриоти" преди седмица. На него са обсъдени антикризисните мерки, които ще предприеме правителството. Сред тях е категорична подкрепа за строителството на важните инфраструктурни обекти. Не само няма да се пречи на това, а и ще се стимулира, за да се осигури заетост на повече работници, обяви лидерът на НФСБ Валери Симеонов:

"В строителството виждаме много голям потенциал за осигуряване на работни места и държавата ще предприеме съответните мерки в резултат на договореността, която постигнахме и решенията, които взехме за увеличаването на възможността за назначаване на хора, за увеличаването на строителните обекти и разширяването на дейността в редица направления. На първо място това са инфраструктурните обекти- ускорено доизграждане на магистрала "Хемус", Ботевград-Монтана-Видин също е обект, който ще бъде започнат и ще поеме съответните работни места, техника и фирми..."

Има много голяма вероятност две отсечки от бъдещия скоростен път между Видин и Ботевград да започнат реално да се строят до един месец. Избрани са изпълнители за проектиране и строителство и за строителен надзор за три лота от Видин до Ружинци, както и за двата лота между Ботевград и Мездра. Двете отсечки са с обща дължина от 87 км или малко повече от половината от цялото трасе. Проектите са разделени на лотове, за да може на обектите да се работи едновременно и да завършат в кратък срок. 

Приключват геоложките проучвания за трасето Мездра-Ботевград. Машините вече са разположени на строителните площадки и се очаква фирмата изпълнител да започне работа в най-скоро време.

"Върви подготовката им тук. Чистят терена, съсредоточават техника. Доколкото зная, имат искане към министерството и към АПИ да се затвори участъка Лютидол-Мездра, за да може да започнат работа. Без спиране на движението няма да може да стане. Гарантират за две години изпълнението. Взеха терени за строителни площадки, за бази и т.н. Техника са докарали на площадките. Стартът зависи от това кога ще им дадат фронт за работа. В момента извършват проучванията по цялото трасе от Мездра до Ботевград. Засега няма проблеми, правят усилена подготовка за работа", обясни кметът на Община Мездра Иван Аспарухов.


Строежът на участъка Мездра-Ботевград се забави с повече от година заради обжалване от един от участниците в търга в Комисията за защита на конкуренцията и заради протести на собственици срещу отчуждаването на имоти. Вече всички проблеми са изчистени и остава единствено да се извърши самото строителство на новия четирилентов път в планинския участък.

Пътят между Видин и Ботевград стана приоритетен за правителството, след като преди две години жители на Видин и други градове в Северозапада организираха протести и блокираха основни пътища в региона. Вече са избрани изпълнители за отсечките Видин-Макреш и Мездра-Ботевград. Изпълнението на видинския участък се забави заради проблеми с отчуждителните процедури по трасето.

"Процедурите, които се провеждаха до момента, бяха свързани с отчуждаването на имотите по трасето. За първия лот, за който има обявен изпълнител, всички установени собственици и ползватели на имоти са предадени в края на месец април от различните Общини, защото от там се събираше информацията, в Агенция "Пътна инфраструктура", изготвени са оценките и само се чака постановление на Министерския съвет за извършване на самите отчуждения. Общините Видин, Грамада и Димово взеха решения за прехвърляне на общинските имоти в полза на държавата. Процедура, която се предвижда при подобни случаи, когато се изгражда такъв обект с национално значение. Това също вече е направено. Така че, независимо от извънредното положение, през това време бяха извършвани действия, които би трябвало да доведат до започване на строителството. Как ще се започне, дали ще бъде разделена цялата отсечка на етапи, за да може да се започне първата част с разширяването на пътя до околовръстното на Видин и после- останалото, е въпрос технически, който е свързан с това къде по-бързо ще бъдат изплатени обезщетенията за отчужденията, които са предвидени вече. Това също е процедура, която за съжаление отнема време. Искрено се надявам обаче, че в рамките на месец строителството ще започне. Надявам се да приключат и останалите две процедури, които са свързани с лот 2 и 3 до Ружинци. Чакаме отговор от АПИ и за това какво се случва с процедурите за участъка Ружинци-Монтана. Продължаваме да следим процедурите. Строителите имат абсолютна готовност да започнат", каза Росица Кирова, председател на Гражданско обединение "Единни за промяна", инициатор на протестите във Видин.

Тя не очаква собственици на имоти по трасето да обжалват предложените цени за отчуждаване, с което да забавят старта на строителството:

"Оценките са направени така, че да дадат максималното възможно. Повечето земи са земеделски и такива, за които цената е ясна. Не може да се говори за спекулации. Вярвам в това, че щом като видинчани положихме всичко възможно, като усилия, пътят да се случи, собствениците ще проявят съзнание. Продължаваме да полагаме непрекъснато усилия с кореспонденция, информация, настояване, граждански контрол. Важно е институциите да знаят, че някой се интересува от напредъка. Поели сме ангажимента пред видинското общество, като гражданска организация и аз лично, като човек, че ще направим всичко възможно да се случи и няма да спрем дотук. Мисля, че е време да си дадем сметка, че се случват онези неща, за които полагаме всички ние усилия. Ако чакаме от само себе си някой да решава проблемите ни, нищо не става и няма да стане. Ние, като регион, имаме много голяма необходимост от този път."

"Проектът за изграждане на четирилентов път Видин - Ботевград е приоритетен за правителството. Ускореното му изграждане, по което има консенсус в рамките на коалицията, ще осигури още работни места, а това ще помогне за преодоляване на негативите от кризата вследствие на пандемията от COVID-19. Разкриването на нови работни места ще допринесе за стабилизирането на икономиката и за подпомагане на строителния бранш. МРРБ работи усилено по процедурите за теренно осигуряване и стартиране на реални строителни дейности по проекта, както и по другите големи инфраструктурни проекти като магистрала Хемус"
, това пък написа преди дни министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

За още по-точна конкретика за напредъка на проекта отправихме писмено запитване и към Агенция "Пътна инфраструктура". Ето и отговора:

По модернизацията на направлението Видин - Ботевград се работи на три участъка - лот 1 /19,3 км/ и лот 2 /13,3 км/ между Мездра и Ботевград, както и на отсечката Видин - пътен възел "Макреш" /29,43 км/.

Проектът за модернизацията на път I-1 (E-79) Мездра - Ботевград е на инженеринг - проектиране и строителство, като това включва и необходимите геоложки проучвания. И на двата участъка в момента се изпълняват проучвателно-проектантски работи, съгласно заданията за проектиране и условията на договорите и съобразно извънредното положение, въведените мерки за ограничаване на разпространението на COVID-19 и противоепидемичните предписания. В процеса на проектиране е необходимо да се извършват подробни геодезически измервания, резултатите от които са основа за цялостната проектна разработка при строителството на двата лота. По трасето в момента не се извършват строително-монтажни работи.

В отсечката Видин - п.в. “Макреш“ през октомври 2019 г. е издадено разрешение за строеж за участък от км 31+990 до км 33+200. Строителната площадка е разчистена. Строителните дейности са спрени за зимния сезон и предстои подновяването им. За останалата част от обекта се провеждат отчуждителните процедури и се очаква постановяване на отчуждителен акт. При провеждане на отчуждителните процедури и обособяване на участъци с отчуждени имоти, ще е възможно да се издават разрешения за строеж на отделни части от обекта.

За първи път при изпълнението на обществените поръчки за строителство на пътя ще се приложи нова схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя след приключване на обекта. Целта е строителите да работят максимално мобилизирано и да завършат обекта качествено и в кратък срок. С постановления на Министерски съвет от септември и октомври 2019 г. беше осигурено финансово обезпечаване на обектите. С 419 327 906 лв. ще се финансира модернизацията на участъка Мездра - Ботевград. 796 749 500 лв. са за модернизацията на участъка от пътя между Видин и Ружинци, с дължина над 54 км. 

На този етап няма промяна в крайния срок за завършване на проектите. В зависимост от това колко ще продължи борбата с разпространението на заразата и опазване живота и здравето на работещите, по информация на строителите в бъдеще е възможно да има забавяне.

В ход са тръжни процедури за участъците от пътен възел “Макреш” до Бела (13,6 км) и от Бела до Ружинци (11,12 км). Подготвят се проектите за отсечките Ружинци - Монтана (40,3 км), Монтана - Враца (28,7 км) и за рехабилитацията на Враца - Мездра (9 км).




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Тома Ушев: Скептиците първи ще кажат, че България без евроатлантизъм огън ще я гори

Обречена ли е възможността за съставяне на редовен кабинет?  Ще продължи ли да се задълбочава политическата криза в страната?  Какви трябва да бъдат приоритетите пред 50-тото Народно събрание?  Политическата ситуация дискутираме с  Тома Ушев , автор в дясната платформа Консерваторъ. Радио ВИДИН : Как стигнахме дотук, това се чудя? Според..

публикувано на 27.06.24 в 10:00

Можем ли да си позволим пълноценна лятна почивка?

Повечето работещи българи имат възможността да почиват само веднъж годишно, а както добре знаем нищо не може да бъде по-приятно от една спокойна лятна почивка. След дълга година на работа, ограничения и стрес е хубаво ваканцията ни да бъде пълноценна, с необходимите удобства и дори малки глезотии. Разбира се, след това идва основният въпрос -..

публикувано на 26.06.24 в 10:45

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от..

публикувано на 24.06.24 в 15:10

Млади хора се заселват в село Трифоново

Съвсем близо до Монтана, само на 7 км, се намира село Трифоново. То е част от Западния Предбалкан. Природата тук е красива. През селото минава и река Шугавица. Къщите са нови, а старите са ремонтирани. Преобладават млади хора. Този процес се наблюдава отскоро. Възрастните, за съжаление, си отиват от този свят. Домовете им, обаче, се заселват от..

публикувано на 21.06.24 в 11:45

Книжните инфлуенсъри - ренесанс в света на литературата

В последните години наблюдаваме един ренесанс в света на литературата , воден от книжните инфлуенсъри , които преобръщат традиционните представи за четене. Тези новатори в света на книгите вдъхновяват не само младите, но и читатели от всички възрасти, създавайки мост между поколенията чрез споделената любов към литературата. Социалните мрежи се..

публикувано на 20.06.24 в 11:20

Могат ли демографските пустини да се превърнат в оазиси

Близо 40% от страната ни е “демографска пустиня” , обяви доц. д-р Николай Цеков от Института за изследване на населението и човека при БАН. Това са територии, на които живеят по-малко от 10 души на квадратен километър. В 217 от всичките 265 общини в България има ядра на демографски пустини, но Видин е сред областите, в които тези територии се..

публикувано на 19.06.24 в 13:31