"В нашата история авторитетът на учителя е бил в основата на много успехи... идваме в днешно време, едно ново време на поставяне на учителя в едно нова действителност след 90-те години на 20 век... Учителят е олицетворение на институцията и принизявайки донякъде авторитетът на институциите, беше принизен и авторитетът на учителя... Това доведе до лоши последствия днес. Формират се едни антиграждани като примери, тоест авторитетът на учителя трябва да бъде в основата на доброто образование... Днешният учител е на една доста висока възраст, дали ще успеем да привлечем най-добрите студенти да работят като учители. Мисля, че в момента не правим това... Има многобройни примери, които са насочени срещу действията на учителя, на директора и трябва да помислим как да възродим авторитета на институцията "училище"... Българският учител е един достоен човек, който ходи с гордо изправена глава. На нас ни показват много често учители, които не са най-добрите. Това е професия - икона. Българският учител се страхува от това, че трябва да изпълни всички задължения, които са административни и много от тях не са необходими. Образователната система не е отчет..."
Важно е да се възроди авторитета на учителя и да се засили интереса към учителската професия смята д-р Юлиян Петров, защото не високото заплащане ще привлича младите хора да работят учителската професия, а нейната просветителска мисия. Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" работи в посока преподаватели да бъдат освободени от административни дейности и от несвойствени задължения:
"Има много родители, които партнират прекрасно на учителя, но има една част,които са много кресливи, атакуват директорските решения, пишат много жалби. И тук трябва да видим да изградим правилна политика по отношение на родителите... Аз съм длъжен да посочвам новите политики, които да станат действащи, ефективни. Ние като Синдикат сме длъжни да посочим хубавите неща, които се случват и другите, които трябва да се коригират... Закон за защита на учителя беше предложен от родители преди повече от година, провокиран от многобройните случаи на агресия към учител и директори, все още няма такъв проект... Но след като говорим за това трябва да намерим начин да възродим авторитета на учителя..."
Потърсихме мнението на видинчани по темата има ли авторитет българският учител и кои са факторите, които влияят на авторитета на учителя, какви са днешните ученици и днешните родители:
"Имаха авторитет учителите, сега не. Децата са по-глезени днес, някои родители уронват авторитета на учителя... Учениците са много презадоволени днес и не са добре днес. При това положение не е лесно на учителя, най-напред детето го възпитава родителят, а после учителят... Мисля, че голяма част от учителите имат авторитет. Това е двустранно, някой път има спойка между учениците и учителя, друг път не се получава... Родителите от т. нар. преход имат друга ценностна система и това рефлектира върху децата... Да, има такива учители, на които искам да подражавам, но има и такива, които изкарват яда си на нас, учениците. Не бих станал учител, защото за мен няма да е добрата професия, няма да ме слушат.... 50% от родителите в класа защитават децата си и са против учителя..."
Какво смята редовия учител за своята роля в обществото и за своя авторитет? Според Катя Попова, учител по български език и литература в ПМГ "Екзарх Антим Първи" Видин, учителят трябва да има съзнание и да се занимава основно с преподаване:
"Днес някои от учителите нямат съзнание за своята мисия. Има едно негативно отношение, което се насажда от медии и от родители. Много родители, които смятат, че разбират от всичко, имат отношение към начина на преподаване и взимат участие в негативна насока и това влияе върху авторитета на учителя. Смятам, че учителят е много смазан, става въпрос за купищата бумащина, с които ни засипват, с това, че не можем да си свършим работата... Ние, учителите, жадуваме да влезем в час и да преподаваме, но много пъти нямаме възможност за това с хилядите отчети и анализи, които трябва да пишем... Аз съм доволна от това поколение, харесва ми тяхната освободеност, те са и практични и имат въображение, имат висок интелект и са много креативни, но в училище не се дава възможност за това творческо начало..."
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната. Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите? Ще намерят ли отговор..
Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..