Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще се пресекат ли корупционните практики на изпитите по кормуване

3
Снимка: Радио Видин

Новите правила за провеждането на изпит по кормуване отново са на дневен ред пред младите шофьори и техните преподаватели. Миналата седмица една идея разбуни духовете в гилдията. Появи се информация, че кандидатите за шофьорска книжка ще трябва се явяват на изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали, по време на курсовете. Според изнесената информация, компютър ще избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите. Това е част от проекта на Министерството на транспорта, за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Държавата трябва закупи сто нови автомобила, които да бъдат оборудвани с видеокамера и компютър, който да избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите- кандидат- шофьорът или изпитващия. Отново компютър ще показва кой греши и в какво. Изпитът ще е в автомобил, различен от учебния, и само в присъствието на инспектор от ДАИ, без инструктора. По този начин ще се премахне субективния елемент при задаването на маршрута и при оценяването на допусканите грешки. Как коментира информацията Георги Борисов, автомобилен инструктор от Видин с над 30 стаж в тази област:

"Аз като шофьор от толкова години и като инструктор от толкова години, като седна в чужда кола, докато се адаптирам с габаритите, с педалите, с газта, със спирачките минават поне 10 минути. През това време автомобилът върви ... Да си стегнат изпитвачите, тия дето изпитват. България не започва от София. Ние в провинцията, мога да го кажа с чиста съвест, че имаме по- голям контрол и изпитите се провеждат на по- голямо ниво, отколкото в София."- обясни Георги Борисов.

"Не само не учим учениците, а и даваме пари на тези, които изпитват и тези убийци излизат на пътя", каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка и коментира идеята за "белите автомобили": "Тази идея възникна преди няколко години, когато бяха създадени "белите стаи". Такава европейска практика към момента не съществува. В частност и обучението куца, но то куца от гледна точка на това, че нямаме достатъчно добри нормативни документи, които да ни дават възможност хората да бъдат подготвени по- добре."

Председателят на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка Йонко Иванов припомни, че до 30 март тази година трябваше да бъде създадена нова учебна документация за обучение на водачи на МПС. До днес намаляването на часовете по теория и увеличаването на тези по практика не се е случило. Йонко Иванов уточни още, че се предлага да се завишат часовете за кормуване по автомагистрала, извънградско и нощно шофиране и коментира разликата между столицата София и провинциалните градове в страната: "Аз не деля България на провинция и големи градове. Това са населени места, в които всичките ние живеем по един и същи начин. Надали, обаче за цени от 350 лева за шофьорски курсове за "С" категория, както има във Видин в момента някой ще се научи да управлява съвременен товарен автомобил."- подчерта Йонко Иванов.

Потърсихме и млади шофьори, на които тепърва им предстои изпит по кормуване. Разговаряхме с Петър Петров от Видин, на 30 години, който в момента кара курсовете за любител шофьор в Крайдунавския град: "За мен са предостатъчни 31 часа кормуване. Трябва да се седне и да се учи. Защото повечето хора не спазват правилата, не спазват знаците и така стават катастрофите."

Кристина Савова е на 18 години и е от Видин. Според нея кормуването в градската част на Видин е доста трудно, защото движението е доста натоварено. Разговаряхме и с Радослав Цанков, професионален шофьор от Видин, който в момента е на обучение за подновяване на своя документ за превоз на опасни товари /ADR/: "Другарите, така наречени "изпитващи", би трябвало да помислят по различен начин за самите курсове и за обучението на курсистите."- каза Радослав Цанков.

В края на миналата седмица министър Росен Желязков отрече информацията, че ще бъдат въвеждани т. нар. "бели коли" и обясни, че информацията, появила се в публичното пространство е фалшива новина. Ще бъде създадена контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на работната среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Събитието бе инициирано във връзка с обявените мерки за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които включват и такива за организацията и провеждането на изпити на кандидатите за водачи. На срещата присъства и Владимир Илиев, преподавател и автоинструктор от Монтана: "Според мен "Автомобилна администрация" трябва да направи една качествена селекция, да мотивира по някакъв начин изпитвачите си и оценката на кандидат водачите да бъде единна. Не може 90 изпитвача да тълкуват по 90 начина Закона за движение по пътищата." 

На проведената среща стана ясно, че основната задача е да се създаде контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Министър Росен Желязков бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24