Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ще се пресекат ли корупционните практики на изпитите по кормуване

3
Снимка: Радио Видин

Новите правила за провеждането на изпит по кормуване отново са на дневен ред пред младите шофьори и техните преподаватели. Миналата седмица една идея разбуни духовете в гилдията. Появи се информация, че кандидатите за шофьорска книжка ще трябва се явяват на изпита си на автомобил, различен от този, на който са се обучавали, по време на курсовете. Според изнесената информация, компютър ще избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите. Това е част от проекта на Министерството на транспорта, за промяна в реда за провеждане на шофьорските изпити. Държавата трябва закупи сто нови автомобила, които да бъдат оборудвани с видеокамера и компютър, който да избира маршрута за каране, а датчици ще отчитат кой натиска педалите- кандидат- шофьорът или изпитващия. Отново компютър ще показва кой греши и в какво. Изпитът ще е в автомобил, различен от учебния, и само в присъствието на инспектор от ДАИ, без инструктора. По този начин ще се премахне субективния елемент при задаването на маршрута и при оценяването на допусканите грешки. Как коментира информацията Георги Борисов, автомобилен инструктор от Видин с над 30 стаж в тази област:

"Аз като шофьор от толкова години и като инструктор от толкова години, като седна в чужда кола, докато се адаптирам с габаритите, с педалите, с газта, със спирачките минават поне 10 минути. През това време автомобилът върви ... Да си стегнат изпитвачите, тия дето изпитват. България не започва от София. Ние в провинцията, мога да го кажа с чиста съвест, че имаме по- голям контрол и изпитите се провеждат на по- голямо ниво, отколкото в София."- обясни Георги Борисов.

"Не само не учим учениците, а и даваме пари на тези, които изпитват и тези убийци излизат на пътя", каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка и коментира идеята за "белите автомобили": "Тази идея възникна преди няколко години, когато бяха създадени "белите стаи". Такава европейска практика към момента не съществува. В частност и обучението куца, но то куца от гледна точка на това, че нямаме достатъчно добри нормативни документи, които да ни дават възможност хората да бъдат подготвени по- добре."

Председателят на Съюза на преподавателите по авто- мото подготовка Йонко Иванов припомни, че до 30 март тази година трябваше да бъде създадена нова учебна документация за обучение на водачи на МПС. До днес намаляването на часовете по теория и увеличаването на тези по практика не се е случило. Йонко Иванов уточни още, че се предлага да се завишат часовете за кормуване по автомагистрала, извънградско и нощно шофиране и коментира разликата между столицата София и провинциалните градове в страната: "Аз не деля България на провинция и големи градове. Това са населени места, в които всичките ние живеем по един и същи начин. Надали, обаче за цени от 350 лева за шофьорски курсове за "С" категория, както има във Видин в момента някой ще се научи да управлява съвременен товарен автомобил."- подчерта Йонко Иванов.

Потърсихме и млади шофьори, на които тепърва им предстои изпит по кормуване. Разговаряхме с Петър Петров от Видин, на 30 години, който в момента кара курсовете за любител шофьор в Крайдунавския град: "За мен са предостатъчни 31 часа кормуване. Трябва да се седне и да се учи. Защото повечето хора не спазват правилата, не спазват знаците и така стават катастрофите."

Кристина Савова е на 18 години и е от Видин. Според нея кормуването в градската част на Видин е доста трудно, защото движението е доста натоварено. Разговаряхме и с Радослав Цанков, професионален шофьор от Видин, който в момента е на обучение за подновяване на своя документ за превоз на опасни товари /ADR/: "Другарите, така наречени "изпитващи", би трябвало да помислят по различен начин за самите курсове и за обучението на курсистите."- каза Радослав Цанков.

В края на миналата седмица министър Росен Желязков отрече информацията, че ще бъдат въвеждани т. нар. "бели коли" и обясни, че информацията, появила се в публичното пространство е фалшива новина. Ще бъде създадена контролирана среда, така че да се пресекат всички възможни корупционни практики при провеждането на практическия изпит на кандидатите за водачи. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията по време на работната среща, организирана от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Събитието бе инициирано във връзка с обявените мерки за подобряване на дейността на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", които включват и такива за организацията и провеждането на изпити на кандидатите за водачи. На срещата присъства и Владимир Илиев, преподавател и автоинструктор от Монтана: "Според мен "Автомобилна администрация" трябва да направи една качествена селекция, да мотивира по някакъв начин изпитвачите си и оценката на кандидат водачите да бъде единна. Не може 90 изпитвача да тълкуват по 90 начина Закона за движение по пътищата." 

На проведената среща стана ясно, че основната задача е да се създаде контролирана среда в рамките на практическия изпит, така че да бъдат ясно идентифицирани грешките, които прави водачът. Те трябва да бъдат анализирани и да има обективност при оценяването от изпитващия като бъдат премахнати възможностите за субективна преценка. Министър Росен Желязков бе категоричен, че всичко се прави, за да се подобри системата, така че чрез корупция да не се прикрива лошата подготовка.

Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Справедливо ли е въвеждането на такса "водомер"

Проект на Закон за водоснабдяването и канализацията е публикуван на сайта за обществени консултации на Министерския съвет.  Една от целите на проекта на новия закон е да се въведе нова структура на цените на ВиК услугите. Планира се заплащането на водата да е двукомпонентно. Постоянната компонента е достъп до услугата водоснабдяване и..

публикувано на 02.12.24 в 13:55

Лехчево: Едно от най-големите населени места в област Монтана

Лехчево е село в Северозападна България. Намира в община Бойчиновци, област Монтана.  Най-старият писмен документ за село Лехчево се съхранява в ориенталския отдел на Народна библиотека "Кирил и Методий" в град София. Това е една данъчна книга, в която е отбелязано събраното през 1430 година "джизие" (така са наричали личния данък, който всеки..

публикувано на 29.11.24 в 15:03
Теодора Макавеева

Теодора Макавеева: Всеки регионален журналист ще излъже, ако каже, че не му е оказван натиск

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегаряне в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:05
Илия Вълков

Илия Вълков: Журналистите направиха всичко възможно през годините да намалят до минимум доверието

Българските журналисти работят под непрекъснат стрес, който отключва тревожност, безсъние, стига се дори до прегряване в професията, показва седмото поредно проучване на Асоциацията на европейските журналисти в България за медийната свобода в страната.  Кои са факторите за този съпътстващ делника стрес на хората в медиите?  Ще намерят ли отговор..

публикувано на 28.11.24 в 10:00

Заложници ли са общините на политическата безтегловност?

Политическата обстановка в края на годината у нас остава напрегната и нестабилна. Българите се питат дали този път ще се сформира правителство и дали страната най-накрая ще преодолее дългогодишната политическа криза. За съжаление, потърпевши от нестабилната политическа ситуация се оказват и общините, които продължават да разчитат на сигурно..

публикувано на 27.11.24 в 10:45

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00