Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45