Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашките на Дунав мост 2 са заради нарасналия трафик и по-строгия граничен контрол

Снимка: Радио ВИДИН

Отново километрични опашки се образуваха на Дунав мост 2 при Видин Калафат през изтеклата седмица. Колоната от товарни автомобили, чакащи да преминат през граничния пункт с Румъния на изхода на страната надмина 10 километра. Преди време, заради опашките, шофьори блокираха моста, а браншовите организации в международния транспорт поискаха оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Състояха се няколко срещи, преговори се водеха и между българските гранични власти с румънските им колеги, отворени бяха нови ленти за преминаване на тежкотоварни автомобили, но сега, в края на лятото отново се стигна до значителни колони от изчакващи, напрежение и негодувание. Каква е причината?

"Проблемът на Дунав мост 2 идва от службите, осъществява се фискален контрол от румънските власти и там има забавяне. От друга страна, нашите гранични власти невинаги пускат всички трасета за преминаване. Бяхме се договорили миналата година през второто трасе за леки автомобили поне от 22 до 6 часа да преминават и товарни автомобили. Според нас причините са комплексни- и в българската, и в румънската администрация. Още миналата година дадохме предложения за оптимизиране на работата на моста. Ясно е, че превозвачите са недоволни да има опашки по граничните пунктове, особено между две държави, членки на Европейския съюз. Едно денонощие чакане на границата ни струва около 150 евро на камион, отделно са неустойките за забавяне на транспорта.", каза Йордан Арабаджиев, изп. директор на Съюза на международните превозвачи.

Заради множеството сигнали за "километрични опашки, многочасов престой и бавно обслужване при преминаването през Дунав мост 2 Видин-Калафат" отправихме запитване до ГД "Гранична полиция", Агенция „Митници“, дружеството, което стопанисва моста и Областна администрация Видин, като представител на държавната власт и координиращ орган със следните въпроси:
-   Каква е причината за образуването на километрични опашки на Дунав мост 2 Видин-Калафат?
-   Какъв контрол се извършва в момента на граничния пункт и възможно ли е оптимизирането му?
-   Назначен ли е достатъчен брой служители, съобразно трафика през моста?
-   Обсъждат и предприемат ли се мерки за облекчаване на преминаването през съоръжението?

От Агенция "Митници" отговориха, че не извършват контрол на всички преминаващи през моста тирове. Проверяват се само камиони, за които има съмнение, че са в нарушение. Тези тежкотоварни автомобили се отделят от опашката, което по никакъв начин не забавя трафика. Забавяне се получава заради румънските гранични служби, които извършват проверки с уред, известен като "туптящо сърце", с който се проверяват всички автомобили за превозване на незаконни мигранти. Другото, което би могло да забавя трафика е пунктът "Пътни такси и разрешителни", защото е само едно гише, обясниха от пресцентъра на Агенция "Митници".

Екипите по границите продължават да работят в условията на летен туристически сезон с изключително интензивен трафик, пък казаха от Главна дирекция "Гранична полиция". При очакван силен трафик се обезпечават със служители всички работни места за осъществяване на гранични проверки, за да може да се преминава по-бързо и безпрепятствено.

От Областна администрация Видин заявиха, че подготвят писмен отговор на поставените въпроси.

любомир низамов"Опашките зависят от трафика, който има определена неравномерност. В края на август и началото на септември се засилва трафикът на леките автомобили, защото много хора се прибират от отпуска, което се усети не само на Дунав мост 2, но и на всички ГКПП-та. Малко след 1 септември трафикът на леките автомобили намаля, но рязко скочи трафикът на товарните автомобили. Обичайно преминаваха до 750 автомобила, докато през последните няколко дни на седмицата преминаваха до 860, което затрудни пропускателната способност. Максималният брой ленти на движение, с които могат да се обработват, са 5. Пропускателният пункт е предвиден да работи в рамките на Шенген, т.е. автомобилите да преминават без граничен контрол, а само да заплащат такси за преминаването на моста, но заради обстановката с мигрантската криза се извършва засилен граничен контрол, а вече и фискален контрол, пътните служби на Румъния, напоследък се извършва и дезинфекция срещу чумата по свинете и преминаването се забавя. Причината е по-обстойният граничен контрол. Обработката на един тир изисква минимум 5 минути. Максималният капацитет за преминаване на товарни автомобили е 850-900 дневно, когато се натрупат повече, винаги се образува опашка. Мисля, че граничните служби си вършат съвестно работата и създават необходимата организация. Опашки обикновено се образуват в неделя, а октомври и ноември са най-натоварените месеци за товарния транспорт. Всяка неделя се нареждат автомобилите, защото магистралите и основните пътища в централна Европа са затворени за товарни автомобили от петък през нощта до 24 часа в неделя. Заради това всички превозвачи в България се опитват от неделя да тръгнат от тук, за да могат към 12 часа вечерта да са на границата на Унгария и да продължат натам след забраната. Това е причината в неделя да е особено засилен трафикът в посока Румъния. Поради същата причина в обратната посока основният трафик влиза в България в петък и събота. Граничните служби гъвкаво се ориентират спрямо трафика колко платна да отворят за леки и за тежкотоварни автомобили", обясни инж. Любомир Низамов, изп. директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин-Калафат".

Повече по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Буковец: Голямо село с млади хора

Гостуваме виртуално на село Буковец , община Видин. Село Буковец е едно от големите села в общината. Разположено е на 12 км югозападно от град Видин. То е и едно от малкото останали села на територията на общината, в които все още има функционираща детска градина. Венцислав Кирилов е трети мандат кмет на село Буковец и усилено работи за селото,..

публикувано на 17.01.25 в 11:41
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28