Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ученето по метода на Мария Монтесори е лесно, достъпно и интересно

Мария Монтесори: "Изкарайте доброто наяве и това добро ще расте"

34
Снимка: Колаж Ваня Минева


През учебната 2015/2016 година видинската детска градина "Русалка" започна работа по Системата на Мария Монтесори.

Коя е Мария Монтесори? Защо нейният метод "право на свободен избор в условията на спазване на правила" е един от най-успешните в обучението и възпитанието и до днес? Как да помагаме на децата да се чувстват значими и уникални? Сутрешни коментатори в рубриката "Общество" в "Посоките на делника" по Радио ВИДИН са педагози, родители и малчугани от видинската детска градина "Русалка".

Основните принципи на метода на Монтесори са да бъдат пазени и насърчавани свободата и личният избор на детето. За да може то само да изгражда своето собствено "аз", самостоятелно да решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и как да направи възможно възприемането на определени умения и знания. И да каже: "Помогни ми да се справя сам!"

ОДЗ Русалка, Снимка: Ваня Минева"Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е първата жена в Италия, приета в университет и завършила медицина. Освен доктор е и учен, психолог, антрополог, блестящ педагог и философ. По време на работата си в психиатрична клиника Мария Монтесори забелязва, че децата затворени там не са психично болни, а по-скоро се нуждаят от развиваща среда. По-късно това става отправна точка в нейната педагогическа система. В продължение на две години Мария Монтесори се занимава с тяхното обучение, чрез методи и материали, взаимствани и от други учени, като разработва и свои собствени. Резултатът бил смайващ- неконтактните и апатични към околния свят деца се превръщат в дружелюбни, жадни за знания малчугани. Нещо повече, те успешно издържали изпита за първи клас. Основан преди повече от сто години, методът Монтесори и до днес се счита за нетрадиционен и новаторски", обяснява директорът на видинската детска градина "Русалка" Красимира Виденова.

ОДЗ Русалка, Снимка: Ваня Минева"Децата ни напоследък станаха доста шумни, класическите съвременни играчки лесно им омръзват и играта им с тях бързо приключва. Когато играят с "даровете на Монтесори" децата разговарят спокойно, тихо, защото всеки е зает с това, което сам е избрал и се занимава с него докато му е интересно. А след това връща нещата, с които е играл там, откъдето ги е взел и в същият вид, в който ги е намерил. Чрез този вид занимания децата лесно и без стрес се научават, че правила трябва да има и когато те се спазват, това е удобно за всички. Защото Монтесори-педагозите наставляват, помагат на децата да се справят сами, а не ги ръководят. Самите играчки пък подготвят децата за живота, за ежедневието и са взети от бита. Защо да не се учим да пишем букви и цифри в тавичка с насипан грис например? Така написаното, ако не ни харесва, може да бъде заличено само с едно движение и можем да продължим да пишем отново и отново, докато това ни харесва. Или да пресипваме вода от една каничка в друга? Лесно, достъпно и интересно за децата. Целта е да се развие моториката на ръката, тя да стане сигурна и после детето да не среща затруднения, когато започне да се учи да пише. Може да се ползват копчета, бобени зърна- бели кафяви, купички с вода. Препоръчваме на родителите да прилагат този метод и у дома", обяснява старши учителят в детска градина "Русалка" Даниела Калъпова.

ОДЗ Русалка, Снимка: Ваня Минева"Децата се учат на самоконтрол, на самооценка и самообучение, на самодисциплина. Не се страхуват, че ще сгрешат и няма да могат да поправят грешката си. Учат се да се съобразяват с интересите и заниманията едно на друго, да не си пречат, да уважават избора на другия. А учителят наблюдава и наставлява. Разликата между традиционната образователна система и по дейностите на метода е, че децата не работят по еднотипни унифицирани образователни помагала, които им поставят рамка, а експериментират, правят грешки и постигат самостоятелно резултат. Децата избират дали да играят сами или да потърсят помощ. Играчките, или както Мария Монтесори ги нарича- "даровете", са предмети от бита- мъниста за низане, копчета, ципове, кестени, кубчета захар, грис в тавичка, вода... Децата усвояват основни двигателни учения, учат се да решават сами в ситуации, които са взети направо от обстановката на дома. Стараем се всички предмети да са достъпни, мебелите да са според ръста им, да са от естествени материали. Постепенно се "обзавеждаме", защото през последните години методът Монтесори стана много популярен, а съвременните игри по него- доста скъпи. Но ние не сме нетърпеливи. Стъпка по стъпка се справяме и сме щастливи от това. Споделяме добрите резултати, за да насърчим и други да приложат Метода на Монтесори", казва Красимира Виденова.

ОДЗ Русалка, Снимка: Ваня МиневаОт прагматизъм или предпазливост, повечето майки у дома не разрешават на 3-4 годишните си малчугани да играят с вода. А по метода Монтесори няма такива забрани. Дали този начин на игра и обучение се харесва и одобрява от родителите?

"Радвам се, че най-после и в България започна прилагането на този метод- познат и доказан отпреди много години. Откакто в детската градина този метод се прилага, забелязвам, че моето дете с лекота и свобода се справя с предметите от бита у дома. Вярва си, че може да прави повече неща самостоятелно. Признавам, че не му разрешавам да мие чинии, но е факт, че той изявява желание да го прави! Толкова е старателен, когато има поставена задача! Забавно е и за него, и за мен. Свободата да избира да играе с това, което на него му е интересно, го прави щастлив. Децата не разбират защо трябва да бъдат поставяни в калъпи. За тях свободният избор е най-естественото нещо на света", споделя Яна Димитрова, майка на един от малките юнаци в детска градина "Русалка".

ОДЗ Русалка, Снимка: Ваня Минева"Опитът ни показва, че работата с еднакви учебни помагала за всички деца в групата, не винаги позволява на децата да разгърнат творческите си способности. Това прави системата на Монтесори. Когато предлагаме на децата различна образователна среда, чрез подготвени материали и игри, им даваме възможност да направят своя свободен избор и да развият нови способности. Това се случва във времето на свободните творчески игри. Така всяко дете  може да следва своята вътрешна потребност от саморазвитие. Убедени сме, че чрез свободната педагогика на Монтесори, която възпитава без намеса, се случва Чудото. Чудото на щастливите, на успешните деца. "Мария Монтесори казва: "Изкарайте доброто наяве и това добро ще расте." Ние приемаме тези думи за своя мисия", обяснява Иванка Методиева, главен учител в детската градина.
 
"В края на учебната година можем да се похвалим с повишен интерес от страна на децата, подобряване на хармонията в работата и ежедневието в детската градина, осъзнато спазване на правила. Към нас вече се присъедини детска градина №8 "Здравец"- една детска градина с чудесен педагогически екип и добра материална база, където още от септември ще започне прилагането на системата на Мария Монтесори", обяснява ми на изпроводяк директорът на детска градина "Русалка" Красимира Виденова.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Тома Ушев: Крайнолявата заплаха се олицетворява от самото статукво

Отличава ли се сегашната надпревара за новата изпълнителна и законодателна власт от миналите предизборните кампании? Какъв е залогът пред играчите на политическата сцена?  Малко повече от две седмици след началото на обратното броене до 27 октомври основните теми, послания и приоритети пред кандидатите за новия парламент дискутираме с  Тома Ушев ,..

публикувано на 17.10.24 в 10:00

Разчитат ли родните компании на по-възрастни служители?

Хората на възраст от 60 до 69 години могат да спасят трудовия пазар на Европейския съюз в условията на задълбочаващата се демографска криза. При развитието на успешни политики за отложено пенсиониране техният дял в общата работна сила може да се увеличи от 9% през 2023 г. до 14,2% през 2040 г. По този начин компаниите в ЕС имат шанс да..

публикувано на 16.10.24 в 10:45

Институциите декларират готовност за изборите на 27 октомври

Подготовката на парламентарните избори на 27 октомври навлиза във финалната си фаза. Ще успеят ли институциите да върнат доверието в изборния процес? Може ли МВР да гарантира честността на вота и да ограничи купуването на гласове? Подготвени ли са секционните избирателни комисии? Могат ли машините да манипулират изборните резултати? Отговорите..

публикувано на 15.10.24 в 13:59

Политическа стабилност искат българските общини

На 12 октомври отбелязахме Деня на българската община и на местното самоуправления. Как се справят общините и какви са проблеми и предизвикателствата, пред които са изправени в сегашната политическа нестабилност, отговорите потърсихме от кметове на общини от Северозапада.  Трудно се работи с политическа нестабилност, когато иман..

публикувано на 14.10.24 в 14:45

Село Винарово съхранява традициите и вярата в младите

Село Винарово ни посреща в хладното есенно утро, което след появата на слънчеви лъчи става все по-топло и приятно. Все още дърветата са със зелената си премяна, която тук-там се обагря в жълто.  Къщите се редят от двете страни на пътя красиви, горди и напети. Жителите на селото се славят със своето трудолюбие и спестовност. Пътували и..

публикувано на 11.10.24 в 12:00
Михаил Митев

Михаил Митев: На практика нищо не можем, а на теория много знаем

Приблизително половината от българските младежи се притесняват от финансови проблеми в бъдеще, а една четвърт - от неуспехи в кариерата.  Младежите са оптимисти, докато не се сблъскат с реалността при влизането на трудовия пазар, отчита проучване на "Тренд".  Произвеждаме ли тревожно поколение, притесняващо се за бъдещето си?  Дава ли..

публикувано на 10.10.24 в 10:00

Има ли място изкуственият интелект в училище

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците. Държавата трябва..

публикувано на 09.10.24 в 15:54