Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вижда ли се краят на проблемите с паркирането

9
Снимка: Радио ВИДИН

Темата дискутирахме в "Посоките на делника" със слушатели и с Любомир Низамов, председател на постоянната комисия по териториално и селищно устройство и организация на движението към Общинския съвет във Видин.

"Спират на пешеходни пътеки, няма откъде да минеш. Преди година и нещо претърпях катастрофа, едвам съм се оправил. Не мога да Ви кажа... Не съм шофьор и не ме интересува... Против сме паркирането на централната улица. Получи се един коридор. Непрекъснато си спират на пешеходна пътека... На тротоарите спират. Който спре неправилно, да го пратят на проверочен изпит... Да го санкционират...  Видинчани спират неграмотно. На обяд щяха да ме сгазят. А, как карат! А, как не спират на пешеходни пътеки! Ето тези две коли са точно на пешеходната пътека... В тоя град е така...", коментираха паркирането в централната градска част видинчани.

За проблемите с паркирането има създадени правила. Те са регламентирани в няколко наредби на Общинския съвет. В тях е записано каква организация на движението имаме, дали автомобилите имат право да влизат в централната градска част, дали имат право да паркират на определените места пред техните магазини, банки или учреждения.

"За съжаление начинът на движение е отражение на манталитета в нашия град. В тези наредби е предвидено и да има контролен инспекторат в Общината. На този инспекторат не му бяха вменени конкретни задължения за оказване на контрол и съответно за налагане на глоби. В последните няколко месеца има вече няколко заседания на комисията по безопасност на движението. Тази комисия 4 години не се беше събирала изобщо. В тази комисия се плануват мерките, които трябва да се вземат за подобряване на организация на движението. Първата стъпка, която е направена, е поставяне на знаци в градската градина със забранително действие. До края на тази седмица юридически ще се вмени на инспекторите какви задължения имат и по какъв технически начин ще налагат глоби от името на Общината", коментира в студиото на Радио ВИДИН Любомир Низамов.

СнимкаГражданите също могат да подават сигнали на полицията, когато са свидетели или са констатирали нарушение. Те трябва и да са склонни да се подпишат под акта като свидетели.

Има идея за поставяне на камери на кръстовищата и на възлови места в града. Сумата, която трябва да се инвестира не е голяма. Но трябва да има звено, което да следи тези камери. В процес на изграждане е звено "Общинска полиция", на което ще бъдат вменени тези функции, свързани с опазване на обществения ред, включително и на правилата за движение.

"Мисля че са достатъчни паркоместата. Видин е малък град, не би трябвало да имаме толкова автомобили в централната градска част. Пък и паркингите в "синята зона" не се използват. Всеки гледа да паркира извън "синята зона", за да спести левчето. Имаме и "есемес паркиране", може би хората са забравили и не го знаят. Всички тези удобства са създадени. Що се касае до маркировката, нека първо да започнем да асфалтираме. Отпуснат е 1 милион за асфалтиране на улици", допълни Любомир Низамов.

От този 1 милион, 600 хиляди лева ще отидат за изплащане на задълженията по асфалтирането в предишния мандат. Комисията по транспорта е дискутирала кои са спешните междублокови пространства и улици, които ще бъдат обновени. Обсъждани са такива обекти в крайните квартали на Видин.

"Всички искат нашият град да е чист и подреден и обикновено се обръщат към Общината. Но всеки е длъжен да помага за развитието на града. Следващата мярка, която ще бъде взета е за регламентиране на служебния абонамент. В момента почти никой не плаща служебен абонамент, а слага туби и конуси. Всички трябва да положим заедно усилия да си плащаме за това, което е необходимо. А иначе Общината е създала тези правила, има ги отдавна и се опитва да регламентира дейността на инспектората така, че да оказват ефективен контрол върху цялостната организация."

След броени дни шофьорите, които нарушават забраната за влизане в градската градина ще бъдат глобявани и санкционирани.

СнимкаПешеходни пътеки с избледняла маркировка, автомобили спрели срещу знак за забранено паркиране, паркиране върху тротоари и зелени площи, върху пешеходни пътеки. Ако се разходите 15-ина минути в централната градска част на Видин ще се натъкнете със сигурност на такива гледки.

За неправилен престой и паркиране от началото на годината Пътна полиция- Видин констатира 117 нарушения. От миналата година на сайта на Областната дирекция на МВР Видин е публикуван имейл адрес: mps-vidin@mvr.bg, на който гражданите свободно могат да подават направените снимки със своите данни за обратна връзка. От началото на тази година няма подадени сигнали за неправилно паркиране по електронната поща.

От дружеството, което стопанисва Дунав мост 2, са подадени няколко сигнала за пътни нарушения към КАТ. На съоръжението има система за видеонаблюдение и съответно възможност да бъдат заснети нарушителите и снимките са изпратени на КАТ- Видин. Досега обаче няма санкционирани. Пътните полицаи обясниха, че са изпратени документите за установяване на водачите на автомобилите, тъй като те не са от Видинска област. Ако не се явят в указания срок, ще им бъдат съставени актове, под които ще се подпише свидетел на нарушението.

От пресцентъра на Общината отговориха, че заповедта, с която се нарежда осъществяването на контрол и съставяне на актове за установяване на нарушения на правилата на паркиране от служители на Общински контролен инспекторат при Община Видин, се подготвя и съгласува в момента. В нея ще бъдат упоменати поименно и служителите от Общински контролен инспекторат, които ще се ангажират с тази дейност. Те ще имат право да издават фишове за неправилно паркиране на автомобили.

В Информационния център на Община Видин от началото на годината са получени няколко сигнала в тази връзка, като някои от тях са придружени и със снимков материал. За тези сигнали веднага се уведомява "Пътна полиция" на ОДМВР - Видин.

СнимкаПодобна е ситуацията с паркирането и в община Враца. Лошото възпитание, липсата на достатъчно места за свободно паркиране и безпаричието- това са трите причини, които врачани отчитат като фактор за безразборното паркиране. Враца беше първият град в Северозападна България, който въведе "синята зона" след София. Това се случи през 2008 година, а от тогава до сега шофьорите свикнаха да оставят колите си в центъра, като срещу това си плащат. През последните години врачани така и не свикнаха с водачите, които паркират по тротоарите или зелените площи, коментира сътрудникът ни Жоро Александров.

Нито един кмет или Общински съвет не отчете, че автомобилите във Враца са се увеличили между 7 и 10 пъти за последните 10 години, а градът се е превърнал в истинска столица на колите "секънд хенд" (втора употреба- бел. ред.), със съществуващите 30-ина автокъщи. Първата работа на управляващите, щом придобият властта, е да заплашват със санкции, с вдигане на данъците за МПС-та, но не и да изградят паркинги за безплатен престой.

"През последните години обаче врачани така и не свикнаха с наглите водачи, които паркират колите си по тротоарите или зелените площи. Изобщо не ми се говори за онези, дето оставят колите си срещу местата от "синята зона" и така превръщат двупосочни улици в еднопосочни, както и за превърнатите в паркинг пешеходни пътеки и детски площадки", коментира още Жоро Александров.

Научиха ли се врачани да спират на разрешените за това места?

"Все още не. Според мен нещата са комплексни- първо, че човешката природа е да направи нещо негативно, а втората причина е, че в града няма условия да се направи това нещо. "Синята зона" не е добре организирана... Често се вижда, че не спират там, където е разрешено... Зависи основно от нас. Я виж този с джипа как е спрял неграмотно..."
, отговориха врачани.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Тома Ушев: Крайнолявата заплаха се олицетворява от самото статукво

Отличава ли се сегашната надпревара за новата изпълнителна и законодателна власт от миналите предизборните кампании? Какъв е залогът пред играчите на политическата сцена?  Малко повече от две седмици след началото на обратното броене до 27 октомври основните теми, послания и приоритети пред кандидатите за новия парламент дискутираме с  Тома Ушев ,..

публикувано на 17.10.24 в 10:00

Разчитат ли родните компании на по-възрастни служители?

Хората на възраст от 60 до 69 години могат да спасят трудовия пазар на Европейския съюз в условията на задълбочаващата се демографска криза. При развитието на успешни политики за отложено пенсиониране техният дял в общата работна сила може да се увеличи от 9% през 2023 г. до 14,2% през 2040 г. По този начин компаниите в ЕС имат шанс да..

публикувано на 16.10.24 в 10:45

Институциите декларират готовност за изборите на 27 октомври

Подготовката на парламентарните избори на 27 октомври навлиза във финалната си фаза. Ще успеят ли институциите да върнат доверието в изборния процес? Може ли МВР да гарантира честността на вота и да ограничи купуването на гласове? Подготвени ли са секционните избирателни комисии? Могат ли машините да манипулират изборните резултати? Отговорите..

публикувано на 15.10.24 в 13:59

Политическа стабилност искат българските общини

На 12 октомври отбелязахме Деня на българската община и на местното самоуправления. Как се справят общините и какви са проблеми и предизвикателствата, пред които са изправени в сегашната политическа нестабилност, отговорите потърсихме от кметове на общини от Северозапада.  Трудно се работи с политическа нестабилност, когато иман..

публикувано на 14.10.24 в 14:45

Село Винарово съхранява традициите и вярата в младите

Село Винарово ни посреща в хладното есенно утро, което след появата на слънчеви лъчи става все по-топло и приятно. Все още дърветата са със зелената си премяна, която тук-там се обагря в жълто.  Къщите се редят от двете страни на пътя красиви, горди и напети. Жителите на селото се славят със своето трудолюбие и спестовност. Пътували и..

публикувано на 11.10.24 в 12:00
Михаил Митев

Михаил Митев: На практика нищо не можем, а на теория много знаем

Приблизително половината от българските младежи се притесняват от финансови проблеми в бъдеще, а една четвърт - от неуспехи в кариерата.  Младежите са оптимисти, докато не се сблъскат с реалността при влизането на трудовия пазар, отчита проучване на "Тренд".  Произвеждаме ли тревожно поколение, притесняващо се за бъдещето си?  Дава ли..

публикувано на 10.10.24 в 10:00

Има ли място изкуственият интелект в училище

Изкуственият интелект променя пазара на труда, сочи анализ на Икономическия и социален съвет.  Препоръката е да се инвестира в обучение, но готово ли е образованието за това? Говорим с преподаватели по информатика в Профилираната природо-математическа гимназия "Екзарх Антим I" във Видин. Попитахме какво мислят и учениците. Държавата трябва..

публикувано на 09.10.24 в 15:54