Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо модернизацията на линията София- Видин не е държавен приоритет

Снимка: Радио ВИДИН

Няма да има модернизация на железопътната линия София - Видин, защото това е икономически неизгодно. До този извод стигнаха от Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/ след като приключиха проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин- София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин- Медковец". За него са похарчени 10 милиона лева. Днес в "Посоките на делника" търсим причините държавата да се откаже от този приоритетен за Европейския съюз железопътен коридор, който ще свързва европейските държави Гърция и Румъния през Видин. Защо държавният приоритет не се покрива с местните интереси, а и с европейските?

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт сигнализира, че България рискува да загуби стотици милиони евро безвъзмездно финансиране за железопътни проекти поради липсата на ясна и целенасочена политика за подготовка и реализиране на конкурентоспособни проекти и ефективно инвестиране.

Представяне на техническият проект за участъка  Видин- Медковец на 16.12.2015 г."Поводът за тази констатация е информацията, която получихме на пресконференция миналата година във Видин, на която на въпрос на гражданин дали ще се строи това трасе, от страна на Национална компания "Железопътна инфраструктура" беше отговорено, че може би ще отпадне по различни причини. Проектът би бил одобрен, ако бъде подаден и решението е изцяло политическо. Самият министър на транспорта Ивайло Московски, като кандидат за народен представител през 2014 година, е посочил на свята Фейсбук страница, че железопътната линия Видин- Медковец е основен приоритет заедно с пътя София- Видин", каза Веселин Кирев, координатор на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
 
Проектът Видин - Медковец за момента е изчислен по предварителни данни за около 400 милиона евро. Тази ж.п. линия  е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие"  на ЕС. Той е приет през 2013 година като задължителен за изпълнение. В него е посочено трасето Видин- София- Кулата като приоритет и че този проект ще се финансира приоритетно от Европейската комисия.

"Би било абсолютно престъпление да не се кандидатства с този проект. Още повече, че Видин и Северозападна България са най- бедният регион в цяла Европа и това беше заложено като приоритет и на правителството, и в предизборната кампания. Ние считаме, че това е престъпление не само към видинчани и всички хора от областта, но и към българските интереси", допълни Веселин Кирев.

СнимкаПо същия този Механизъм за свързване на Европа, по който трябваше да се кандидатства за финансиране на ж. п. трасето, се правят проучвания в Гърция и Румъния. За връзката с България - от Крайова за Видин и от Солун за Кулата. Гърция преди около 10 години реконструира трасето до българската граница за по- висока скорост- около 100 км в час. През декември м.г., когато се проведе срещата във Видин по проекта "Проектиране на строителството на железопътната линия Видин - София: актуализация на проекта и подготовка на железопътен участък Видин-Медковец", стана ясно, че:

"Модернизацията на железопътната линия Видин - София ще генерира множество положителни ефекти както от европейска, така и от национална гледна точка." Това е мнението на Михаил Ангелов- ръководител на звеното за подготовка на проекта в НКЖИ. Въпреки това, проектът за ж.п. линията до Видин и Дунав мост 2 отпадна от приоритетите на държавата. Защо България не кандидатства за финансиране изграждането на този железопътен коридор и би ли могъл той да съживи икономиката в региона? Това попитахме Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ:

"Транспортните коридори се строят по посока на товаро- потока. В нашия случай това е север- юг. Когато от север коридорът не е достроен, няма смисъл по средата на едно нещо, което не е обвързано с основния товаро- поток да влагаш 400 милиона евро, преди колегите от румънска страна да са започнали да строят техния участък от коридора. Нали разбирате, че дори и да го построим, влаковете няма къде да отидат след това. В Румъния правят това, което ние вече сме приключили- те правят предварителни проучвания за модернизирането на отсечката, която свърза Калафат с унгарската граница."


Поради липса на товари в това направление към момента, именно защото не е доизграден коридорът на север от нас, резултатът от анализа за икономическата ефективност на проекта е негативен и съответно такъв проект не може да бъде одобрен от ЕС. Дали все пак ще се кандидатства с него е политическо решение, поясняват от НКЖИ. Експертите смятат, че развитието на района няма да дойде от изграждането на линията. Би могло да има работни места през периода на строителството. Но когато не е развита икономиката в Северозапада, този участък няма да донесе товари. В момента не е това най- приоритетното място за инвестиции.

Ненчо НешевПовече товари в посока Видин- това ще бъде ефектът, ако се модернизира трасето София- Видин, опонира Ненчо Нешев, представител на граждански движения от Видин:

"Ние нямаме предприятие, което да се ангажира с намиране на товари. Ж.п. предприятието в момента се намира в Мездра. А това предприятие осигурява товарите по ж.п. линиите. Ние сме имали товари, които чрез ж.п. линията и ферибота са заминавали за Европа. Ние, гражданските движения, преди година и половина дадохме идея за втора ж.п. връзка на Видин със сръбската ж.п. линия. Участъкът е около 15 -20 км, с него може да се свърже линията, която минава през Зайчар и Неготин-  да бъде продължена до Видин. Така може да се търсят товари от Македония, Сърбия и да заминават в посока Русия. Действително трасето през Румъния не се прави. Но се прави от китайска фирма трасето от Белград до унгарска граница. И това ще бъде влак стрела."

Този губещ коридор, според управляващите, да се даде на концесия на Китай, предлага Ненчо Нешев.

"Европа дава пари, иска това направление и ние казваме "Да", ама ние няма да го направиме. Ако погледнеме еврокоридорите, те са налице. Китай купува Пирея, и след като купува Пирея, ние не може ли да бъдем малко по- гъвкави и да предложим това, което е губещо на Китай, да го направи печелившо. Това не е ли политика на държавата за изолация на българския Северозапад и за ликвидация на региона", пита Ненчо Нешев.

За да се реализира този проект, според него, трябва да има нови трасета, по простата причина, че съвременният транспорт трябва да стига от точка до А до точка Я по най- бързия начин. Еврокоридор №4 трябва да мине по най- прекия път и да стигне до Гърция. Трасето може да бъде модернизирано и този участък от Медковец до Видин с малко повече желание от страна на правителството може да се реализира.

"В момента такова желание от страна на правителството не виждам. Не се прави интермодалният терминал, не се предвиждат средства за модернизация на този участък." Ненчо Нешев попита и защо българските и румънски евродепутати не са поставили въпроса за липсата на готовност на Румъния и България за модернизация на европейския железопътен коридор от Гърция до Румъния пред Европейската комисия.

От видинското гражданско обединение "Единни за промяна" излязоха с декларация срещу липсата на финансиране за модернизацията на ж.п. линията Видин-София. Тя е адресирана до Правителството, Народното събрание, посланиците на страните от Европейския съюз, медиите. Общински съветници от коалицията внесоха декларацията в Общинския съвет и настояха той да я приеме, за да се предизвика реакция в българското правителство на това вече взето решение. След гласуване документът беше отхвърлен с мотива, че срокът за подаване на апликационната форма за модернизацията е до 18 февруари.

"След като срокът изтече, тогава да внасяме декларации",
призоваха съветници.

Още по темата може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра". Той е с..

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45