Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Куделин- шофьор до шофьора- някога, но не сега...

Снимка: Пламен Генчев
Село Куделин е част от община Брегово. Населението в днешни дни наброява около 340 души по официални данни на кметството. Хората са предимно възрастни. Малко са младите, които остават тук поради безработицата в общината. Живеят скромно, някои дори мизерно. За живота си разказват много, тежи им най-вече липсата на децата им, избягали в търсене на работа, и немотията.

"Малко сме в село, затриха се младите. Подредено ни е селото, но обезлюдява... Живеем трудно, жена ми е болна, аз- без работа. Да отидете вкъщи да видите, хляб нямаме, живея като скот. В кой век живеем, накъде отива тая държава?! Възражда ли се или се разпада като кори за баница, тъмна Индия... Кой както си е подредил, така и живее. Гледаме животинки, градинка, от пенсията за храна отделяме. Но самотата ни убива, децата ги няма. Малко хора сме, не се събираме никъде"- разказаха пред екип на Радио ВИДИН жителите на Куделин. Както навсякъде, едни са доволни от кмета, други- не.

СнимкаА иначе Куделин е селище със славна история. Някога се казвало Раковица- това пише в книгите на краеведите за някогашните имена на селища от XV-XVI век. Настоящото си име селото придобива през 1934 година. Разцветът е по времето на социализма, след което славата му постепенно замира. Кмет е Красимир Асенов, който управлява кметството четвърти мандат.

"По времето на социализма селото ни стоеше много добре. Във всяка къща е имало по един шофьор, автобус от Брегово извозваше хората всяка сутрин, това беше гордост за нас. Строяха се къщи, в разцвета си бяхме. И така до прехода. За щастие все още има работа, в Дома за хора с умствени увреждания, и така оцеляхме, както се казва. Сега обаче има нов, болезнен етап- деинституционализацията. Зад тази сложна дума се крие безработица. Ние сме пионерите в Бреговска община с въвеждането на изискванията на Европейския съюз- Защитените жилища. Вярно, че социалната сфера не произвежда брутен продукт, на за момента е спасение. В Дома работят над 100 души, но с този процес ще има освобождаване на работни места. Лошото е друго- демографските процеси- на година ни напускат по десет човека. След десет години ще са сто, след двадесет години какво става?"- недоумява кметът.

СнимкаВ Куделин живеят много достойни и трудолюбиви хора, но за съжаление гласът на малкия човек все по-рядко се чува.
Демографските процеси вървят с пълна сила. Данъчни преференции за бизнеса или други спешни икономически мерки ще доведат до съживяване на българското село, смята кметът Красимир Асенов:

"Какво пречи да се стимулира бизнеса- който дойде тук, да няма данъци. Как по времето на соц-а Тодор Живков с 22-ро постановление върна толкова народ насам, по 5000 лева на семейство. Много време мина оттогава, но какво пречи нещо подобно да се измисли"
- предлага Красимир Асенов.

Нужни са спешни мерки, които да задържат живота в селото, иначе след десет години всички ще съжаляват, че са позволили това да се случи- уверени са хората в Куделин.

Още за живота в бреговското село може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00