Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Постижима ли е енергийната ефективност във видинските училища

Минусовите температури в началото на 2015 година се оказаха поредното изпитание пред училищата във Видинска област. Учебните заведения трябваше да запазят в изправност парните си инсталации и да осигурят оптимални температури в класните стаи след ваканцията. Междувременно стана ясно, че ученическото общежитие във Видин не може да изплати разходите си за отопление за предишните две години, затова Общината ще го дофинансира със 76 000 лева. Директорът на общежитието Михаил Николов обясни, че делегираният бюджет не достига, защото учениците намаляват. Той смята, че недостигът на средства може да се преодолее със саниране и смяна на дограмата.

Оказа се, че от саниране имат нужда и много училища, които в момента отделят значителни средства за гориво и поддръжка на отоплителните инсталации. Сред тях е СОУ "Св. Св. Кирил и Методий" във Видин. Директорът Любомир Миланов настоява сградата да бъде ремонтирана, за да се понижат разходите за отопление и да спре рушенето на фасадата от дъждовете.

"През 2005 година, когато дойдох в училището, първата задача беше да подменя дървените прозорци с ПВЦ дограма. Оттогава досега се опитвам да санираме училището по много проекти и програми, но засега неуспешно. Неуспешно, защото решаваща роля трябва да има Общината. Засега Общината не ни включва в проекти. При подмяната на дървените прозорци разходът на гориво за отопление намаля с около 30 тона. Ако санираме училището, вероятно ще намалее още повече. Така се решават два въпроса- ще бъде по-топло на учениците и по-евтино на държавата", заяви директорът.

Половин тон гориво е изхарчило училището през празничните дни, когато температурите в града паднаха до минус 23 градуса. При такива студове парните котли постоянно се подгряват, за да не възникне авария. Ако сградата бъде санирана, това няма да е необходимо, а за година ще бъдат спестени 80 000 лева- пари, които могат да бъдат използвани за подмяна на оборудването и дори за допълнителни възнаграждения на учителите по празниците.

СОУ "Св. Св. Кирил и Методий" в град Брегово е средищно, в него се обучават деца от всички населени места на пограничната община. Въпреки това училището все още се отоплява с печки на дърва и въглища.

"30 години основен ремонт не сме имали. 2008 година министерството отпусна доста средства и подменихме дограмата с алуминиева и до тук. Миналата година беше взето решение на общинска сесия за одобряване на програма за енергийна ефективност на общинско ниво. В тази програма сме включени и ние. Тя показва, че до 3 години Общината трябва да кандидатства с проект към Програмата за развитие на селските райони и училището е включено като бенефициент за цялостно саниране", каза директорът на училището Илияна Кръстева.

Силната запрашеност
на класните стаи е основният недостатък на отоплението с дърва и въглища. Макар че това няма отношение към качеството на учебния процес, в най-кратък срок Община Брегово и училищното ръководство трябва да вземат мерки за подобряване на енергийната ефективност, заяви още Илияна Кръстева.


СнимкаПМГ "Екзарх Антим I"- Видин беше санирано само преди няколко месеца. Ползите от него са факт, но това не е достатъчно, каза директорът Румяна Петрова:

"Със стартирането на отоплителния сезон много по-малко гориво се изразходва в гимназията. Но колкото съм удовлетворена от факта, че сградата ни е санирана, мисля, че нещата са наполовина добре свършени, тъй като отоплителната ни инсталация е изключително стара. Цяла нощ поддържащият парната инсталация, заедно с лицето по техническата поддръжка, са били в училището и са работили, тъй като открихме един сериозен теч."

Потърсихме и Община Видин, за да научим какви идеи за енергийно обновяване на училищата има. От пресцентъра ни отговориха, че Общината няма да кандидатства с проект за енергийна ефективност.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45

Корупцията, бездействието и чувството за безнаказаност убиват

Ако беше пуснат пътят Ботевград-Мездра, вероятно Сияна щеше да е жива. Това призна регионалният министър Иван Иванов. Именно заради продължаващия вече 4 години строеж на пътя, тежкотоварният трафик е отклонен по обходни маршрути. Нелепата загуба на 12-годишното момиче разтърси България. На редица места в страната се организират протести срещу лошото..

публикувано на 08.04.25 в 11:53