Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Безопасни ли са пътищата ни през лятото?

Заради уличните ремонти във Видин, на пътното платно са и пешеходците
Снимка: Полина Тодорова
През летните месеци, по време на отпуските движението по пътищата става по-интензивно, и за съжаление жертвите на пътни инциденти се увеличават. Това е статистиката, която отчитат от МВР. През месеците юни, юли и август на 2013 година на територията на област Видин са регистрирани 114 пътнотранспортни произшествия с четири жертви и 37 ранени.

Институтът за изследвания, образование и развитие "Отворена младеж" представи резултатите от анализ на ситуацията по пътищата. 85% от анкетирани смятат, че не се чувстват сигурни на пътя- независимо дали зад волана или като пътници.

"Направихме допитване сред водачи и пътници- да кажат доколко са безопасни пътищата. Оказа се, че около 85% от хората смятат, че пътищата ни не са безопасни. Същите тези хора ги попитахме правят ли всичко възможно да избегнат риска от пътнотранспортни произшествия- дали си слагат колана, дали спазват ограничението за скоростта. По-големият процент от отговорите са, че винаги слагат предпазния колан на предната седалка- такъв отговор са дали 90% от анкетираните. При колана на задната седалка обаче процентът драстично спада... Направихме с полицията и акция "Шофирай отговорно и толерантно", като най-често се констатираха нередовни документи. Плашещото е, че имахме около 10% технически неизправни автомобили
"- каза за Радио ВИДИН Костадин Кръстев, сътрудник във Видин на "Отворена младеж".

Сред другите често констатирани нарушения по българските пътища са неспазването на дистанция. От наблюдаваните близо 4000 превозни средства, 16% от водачите не са спазили дистанция, наблюдавали са и поведението на пешеходците.

"При водачите освен неспазването на дистанция, 15% се престрояват без мигачи, 14% спират неправилно, 13% са без колани. Изучихме поведението на около 2000 пешеходци, от които 709 направиха нарушение- 24% от тях пресякоха на необозначено място"- уточни Костадин Кръстев:

През летните месеци движението по пътищата е по-интензивно, включват се мотористи, велосипедисти, водачи на пътни превозни средства, теглени от животинска тяга и много селскостопански машини. Като се добавят и многото затворени улици, заради изпълнението на проекта за водния цикъл, ситуацията става още по-изнервяща за шофьорите. Писането на sms-и и говоренето по телефона е сред най-честите причини за отвличането на вниманието на водача от ставащото на пътя. Затова е важно всички да бъдат отговорни зад волана, и да тръгват пет минути по-рано от предвиденото, каза още Костадин Кръстев. Според някои от участниците в допитването, най-ефективните мерки за намаляване на жертвите по пътищата са ремонт на пътната инфраструктура и увеличаване на размера на глобите.

 "Шофирането е една отговорност, която е споделена от цялото общество и за да успеем да се запазим, трябва всеки да допринесе със своето отговорно поведение"
- допълни нашият събеседник.

Още за безопасността на пътя, за констатираните нарушения и мерките за намаляването им може да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Можем ли да си позволим пълноценна лятна почивка?

Повечето работещи българи имат възможността да почиват само веднъж годишно, а както добре знаем нищо не може да бъде по-приятно от една спокойна лятна почивка. След дълга година на работа, ограничения и стрес е хубаво ваканцията ни да бъде пълноценна, с необходимите удобства и дори малки глезотии. Разбира се, след това идва основният въпрос -..

публикувано на 26.06.24 в 10:45

Димитър Петров: Политическата криза ще свърши, когато се успокои международната обстановка и се появи достатъчно добра алтернатива у нас

Започнаха консултациите при президента Радев преди връчването на първия проучвателен мандат за съставяне на редовно правителство.  Първата среща на държавния глава бе с представители на политическата сила, спечелила най-голяма подкрепа на изборите, а именно - ГЕРБ-СДС . "Ще предложим правителство на малцинството с първия мандат", обяви лидерът..

публикувано на 25.06.24 в 13:15

Кои са предизвикателствата пред транспортния сектор

Пакет "Мобилност" за сухопътния транспорт включва три ключови елемента: по-добро прилагане на правилата за каботаж, командироването на служители и времето за почивка на шофьорите. Каботажът е превозът на стоки в рамките на една страна, когато се прави от чуждестранен камион, след като той е осъществил международен курс от друга страна. Едно от..

публикувано на 24.06.24 в 15:10

Млади хора се заселват в село Трифоново

Съвсем близо до Монтана, само на 7 км, се намира село Трифоново. То е част от Западния Предбалкан. Природата тук е красива. През селото минава и река Шугавица. Къщите са нови, а старите са ремонтирани. Преобладават млади хора. Този процес се наблюдава отскоро. Възрастните, за съжаление, си отиват от този свят. Домовете им, обаче, се заселват от..

публикувано на 21.06.24 в 11:45

Книжните инфлуенсъри - ренесанс в света на литературата

В последните години наблюдаваме един ренесанс в света на литературата , воден от книжните инфлуенсъри , които преобръщат традиционните представи за четене. Тези новатори в света на книгите вдъхновяват не само младите, но и читатели от всички възрасти, създавайки мост между поколенията чрез споделената любов към литературата. Социалните мрежи се..

публикувано на 20.06.24 в 11:20

Могат ли демографските пустини да се превърнат в оазиси

Близо 40% от страната ни е “демографска пустиня” , обяви доц. д-р Николай Цеков от Института за изследване на населението и човека при БАН. Това са територии, на които живеят по-малко от 10 души на квадратен километър. В 217 от всичките 265 общини в България има ядра на демографски пустини, но Видин е сред областите, в които тези територии се..

публикувано на 19.06.24 в 13:31

Спазват ли правилата водачите на електрическите тротинетки

Придвижването с електрическа тротинетка става все по-често срещано. Двуколесните превозни средства се използват от хора на всякаква възраст в тяхното ежедневие. Някои ходят на работа с тротинетка, други до магазина, трети карат за удоволствие. Pрактически те могат да се използват с всякаква цел за улеснено придвижване. Все пак като всяко превозно..

публикувано на 18.06.24 в 11:00