Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България отбелязва значителен напредък в намаляването на жертвите по пътищата

Снимка: Радио ВИДИН

Около 19 800 души са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз миналата година, което представлява лек спад от 3% в сравнение с 2023 година. Това е еквивалент на 600 по-малко загубени човешки животи. Въпреки че смъртните случаи по пътищата са намалели, общият темп на подобрение остава твърде бавен и повечето държави членки не са на път да постигнат целта на ЕС за намаляване наполовина на смъртните случаи по пътищата до 2030 година. Това показват предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2024 година, които Европейската комисия публикува.

Данните показват, че България, Дания, Литва, Полша и Словения отбелязват значителен напредък към общоевропейската цел за намаляване с 50% на смъртните случаи по пътищата до 2030 година. Същевременно напредъкът в областта на пътната безопасност остава неравномерен в различните европейски страни. Швеция и Дания остават най-безопасните държави по пътна безопасност, като броят на смъртните случаи е съответно 20 и 24 на милион жители. Същевременно Румъния (77 на милион) и България (74 на милион), които все още имат едни от най-високите проценти на смъртни случаи, са постигнали значителен напредък в намаляването на смъртните случаи по пътищата, като спадът е над 20% от 2019 г. насам. Средната стойност за ЕС е 44 смъртни случая по пътищата на милион жители.

Селските пътища продължават да представляват най-голям риск, като 52% от смъртните случаи се случват по тези пътища. По-голямата част от смъртните случаи по пътищата (77%) са мъже, докато възрастните хора (над 65 години) и младите хора (18-24 г.) са особено уязвими участници в пътното движение. Най-голям дял от смъртните случаи се падат на пътниците в пътното движение, следвани от мотоциклетистите (20%), пешеходците (18%) и велосипедистите (10%). Уязвимите участници в пътното движение, включително пешеходци, велосипедисти и мотоциклетисти, съставляват почти 70% от смъртните случаи в градовете, което подчертава спешната необходимост от подобрени мерки за безопасност с цел тяхната защита. Окончателните данни за 2024 г. ще бъдат публикувани през есента на 2025 г. 

434 пътни произшествия са станали на територията на област Видин през миналата година. От тях 130 са тежките катастрофи с 4 жертви и 134 ранени. 396 са ПТП през 2023 година или с 38 по-малко в сравнение с миналата година. От тях 78 са с 16 загинали и 107 ранени. Това каза пред Теодора Йорданова Светослав Георгиев- началник сектор "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР-Видин.

"Един велосипедист е загинал при катастрофа през изминалата година. Пострадалите при пътнотранспортни произшествия велосипедисти са четири, от които един е тежко ранен, а другите три са с леки наранявания. Пострадалите пешеходци през изминалата година са общо 20 на брой, от които 6 са с тежки наранявания, а останалите с леки", каза Светослав Георгиев- началник сектор "Пътна полиция" при Областна дирекция на МВР-Видин.

Най-много катастрофи са възникнали при движение с несъобразена скорост- 121 с 38 ранени. Отнемане на предимство е довело до 64 ПТП с 29 ранени. Шофирането след употреба на алкохол е било причина за 20 катастрофи с 6 ранени. Неспазването на дистанция е причина за 33 катастрофи с 5 пострадали. При проведените през изминалата година проверки на територията на област Видин полицейските екипи са констатирали 35 564 нарушения. Най-много са установените нарушения на скоростните режими- 15 019, за неизползването на предпазен колан са установени 3292 нарушения.

През периода от 1 януари до 31 декември 2024 година по републиканската пътна мрежа на територията на област Враца са регистрирани общо 740 ПТП, от които 531 катастрофи с материални щети и 209 тежки, при които са загинали 14 и са леко или тежко ранени 266 лица. Сравнени със същия период на 2023 година, резултатите от 2024 година са, както следва:
·ПТП с материални щети - - 48 бр.;
·ПТП с пострадали - + с 14 бр.;
·Убити - - 8 бр.;
·Спад има и при ранените граждани с 1 бр.

При тежките ПТП са ранени 23 пешеходци и 2 водачи на ППС - велосипеди. Най много ПТП са настъпили след движение с несъобразена скорост -248, тежките пътни инциденти са 70, с 4-ма загинали и 95 леко и тежко ранени граждани. При 22 от тежките ПТП, при които е отнето предимство на пешеходец, са ранени 23 пешеходци.Най-голям дял от установените нарушения на Закона за движение по пътищата заемат:
·Превишена скорост - 26 688;   
·Неправилно спиране/паркиране - 4388.

Установените неправоспособни водачи през 2024 година са 222-а, съобщиха от пресцентъра на областната дирекция на полицията във Враца.

През 2024 година по пътищата в област Монтана са регистрирани общо 771 ПТП спрямо 716 ПТП за 2023 година. От тях 221 са тежки катастрофи, със 17 убити и 301 ранени граждани, при 202 тежки ПТП с 13 убити и 291 ранени граждани през 2023 година, което прави следната равносметка с негативен резултат:
През 2024 година:
с 55 бр. повече на общо регистрираните ПТП;
с 19 бр. повече на тежките ПТП;
с 4 бр. повече на убитите лица;
с 10 бр. повече на ранените лица.

През 2024 година в региона са настъпили 32 ПТП с пешеходци, при които са загинали 4-ма пешеходци, а 31 са били ранени. В сравнение с 2023 година броят на ПТП-тата с пешеходци е бил 28 /с 3 по-малко/, загинал е един пешеходец /с 3-ма по-малко/, ранени са били 28 пешеходци /с 3-ма по-малко/. При ПТП-тата с велосипедисти - за 2024 г. броят им е бил 9, с 12 ранени. През 2023 година са настъпили 6 ПТП с колоездачи, при които е загинал 1 и са ранени 5-ма колоездачи.

Основната причина за настъпването на тежките ПТП-та в региона през последните няколко години остава движението с несъобразена скорост. През 2024 година са констатирани следните нарушения на водачите, поради които са настъпили тежки ПТП - неспазване на дистанция, отнемане предимство на пътно превозно средство на кръстовище, отнемане предимство на пешеходец, навлизане в насрещното движение. От пресцентъра на областната дирекция на МВР в Монтана съобщават още, че при проверки по пътищата в областта през последните 2 месеца на настоящата година отново най-голям е броят на заснетите нарушители на скоростта, които са над 5 000, следват нарушения за неспазване на предимство, знаци и сигнали, нередовни пътни документи, неправилно спиране и паркиране, неизползване на обезопасителни колани и каски и др.

България отбелязва значителен напредък към общоевропейската цел за намаляване с 50% на смъртните случаи по пътищата до 2030 г. Намалението е в резултат на продължителна работа на много институции и най-важното е, че голяма част от хората, които участват в движението, осъзнаха за себе си опасностите, които застрашават техния живот, свобода и здраве. Това каза Алекси Кесяков- експерт по пътна безопасност, бивш началник на КАТ-София, заместник-председател на Асоциацията на полицейските началници.

"Има промяна в поведението на хората. Разбира се това не е на достатъчното ниво, защото и в момента, като сравняваме с европейските държави, виждаме, че броят на загиналите на 1 милион жители у нас са 2 до 3 пъти по- високо, но трябва да отбележа нещо, което трябва всички да знаят, че 2024 година броят на загиналите е най- малък изключая годината на ковида, когато движението беше спряно, най- малко от 65 години насам, значи от 61-а година до 2024 година загиналите през 2024 година е най-нисък броят им. И трябва да го търсим. Промяна в отношението на хората- ползват колани, хората все по- малко нарушават, обучават и децата. Но има резерви в тази насока. Трябва да се вгледаме в нашите деца и да ги учим не някой друг да ни ги учи. Семейството го учи да говори, учи го да се облича, учи го да се храни, на културни порядки. Въобще и семейството трябва да го научи и най- важното детенцето да го возим безопасно. Значи всяка година около 1000 деца пострадват от пътнотранспортни произшествия, някои от тях загиват и в автомобилите повече от половината са пострадали и не са били обезопасени. Необезопасеното дете, аз се обръщам така към нашите слушатели, защото ние искаме нашите слушатели да не катастрофират. Защото, когато ние обясняваме безопасността на движението трябва да знаем, че голяма част от тази безопасност е отличното поведение. Да припознаем, че ние трябва да се пазим. Едно детенце необезопасено в автомобила е все едно, че играе на балкона, на който няма парапет на третия етаж. Ние никога няма да го оставим да играе на този балкон, ще си го приберем да не падне. А когато го превозваме в автомобила не се притесняваме. И това не притеснение, свързано с непознаване на опасностите. Така че голяма възможност за намаляване на общия брой на жертвите по пътищата е, ако се вгледаме в семейството и започваме да си пазим близките и най- важното да зареждаме децата със знания. Не трябва да бързаме, не трябва да се гневиме, не трябва да се ядосваме, защото като се ядосваме съзнанието напуска тялото. А кое става жертва? Нашето тяло, тялото си повреждаме, в което живеем и което си го обичаме", каза експертът по пътна безопасност.

"Да намалят с 50% смъртните случаи по пътищата до 2030 година и нулева смъртност до 2050 година е едно намерение за начин на действие. Зависи, ако всичко, което е предвидено, за да се направи може и да стане. Но винаги човек, че греши. Въпросът е вие виждате как в автомобилния транспорт навлизат различни системи за безопасност, които предупреждават водача, защото ние кажем водач, ама той задрямва, па нещо ядосан, па употребила еди кво си, па недоспал, па заспал- тези системи подпомагат водача да не прави грешки. Второ- има вътре решения, които, ако стане удар, да намалят фактически силата, която ще стигне до водача. Така че в тази насока по автомобилния транспорт доста сериозно се работи", допълни Алекси Кесяков. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ускоряват строителството на пътя Видин-Ботевград?

Ускорено строителство на новия път Видин-Ботевград обеща регионалният министър Иван Иванов , след като изграждането на най-важния инфраструктурен проект за Северозападна България значително се забави през последните години и крайният срок за завършването му все още не е ясен. Очакванията са редовното правителство да активизира дейностите и да се..

публикувано на 25.03.25 в 14:39

Има ли път за младежите от приемни семейства след училище

Последният звънец в училище е началото на пътя към сбъдването на мечтите за Деница, Огнян и Марио . Отраснали са в приемни семейства и имат тяхната подкрепа, за да направят своя избор. Деница завършва Гимназията с преподаване на чужди езици "Йордан Радичков" във Видин. Заедно с Огнян тя е сред младежите, включени в президентската инициатива..

публикувано на 20.03.25 в 12:21

Успя ли бойкотът на хранителните вериги?

Държавата ще се намеси в пазарната икономика и ще определя минималните и максимални надценки между фермери, изкупвачи и търговски вериги, като тепърва ще се фиксират надценки от 10 до 20% за 22 хранителни продукта. Това стана ясно от заявка за Законопроект на аграрното ведомство. Наред с това правителството ще се опита да въведе задължителни..

публикувано на 19.03.25 в 10:45

"Синя България": Само обединена десница може да оттласне българската политика от дъното

Преформатирането на състава на Народното събрание разтърси за пореден път политическия живот у нас. Доверието в изборния процес и в политическата класа в България удари дъното. Това коментира във Видин д-р Петър Москов , лидер на партия "КОД" и представител на коалиция "Синя България":  "Ако до този момент в българското общество имаше абсолютната..

публикувано на 18.03.25 в 13:57

Андрей Вълчев: Решенията на КС и ЦИК по никакъв начин не повишиха доверието в изборния процес

Близо пет месеца след парламентарните избори, Народното събрание увеличи броя на партиите в състава си . "Величие" влиза в 51-ия парламент с 10 депутати, реши Централната избирателна комисия (ЦИК) след постановление на Конституционния съд, което променя резултатите от изборите за Народно събрание проведени на 27 октомври 2024 г. Парламента напускат..

публикувано на 18.03.25 в 12:28

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04