Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Търсим ли правата си на потребители и каква е търговската култура у нас

Снимка: РАДИО ВИДИН
Темата в "Посоките на делника" бе провокирана от слушателка на Радио ВИДИН, която пожела да разкаже перипетиите си при покупка на електроуред от магазин от верига за техника във Видин. Миланка Георгиева преди известно време закупила аспиратор, който още с първото пускане се оказал дефектен- издавал силен обезпокоителен шум. Жената тръгнала да връща дефектната стока, след което започнало ходенето й по мъките.

"Търсих си правата в магазина, предложиха сервиз, който не оправи нищо. Казах, че би ме удовлетворило само смяна с нов уред. Исках и среща с управителя, но казаха, че не може. Писала съм и до Комисията за защита на потребителите и до Президента на Републиката. Оказа се, че след ремонта уредът продължава да скърца, но те ме убеждаваха, че това е нормално. Заплаших ги, че ще си търся правата докрай. Но историята нямаше край"
- каза  потърпевшата Миланка Георгиева.

Потърсихме и съвет на специалист, който да каже защо не трябва да спираме да търсим правата си и на ниво ли е търговската култура в България. Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация Активни потребители обясни, че се изработват специални бланки за жалби на потребители, които ще бъдат раздавани на големите търговски вериги, ЕРП-тата, банките.

Снимка"Ситуацията не е съвършена нито у нас, нито при съседите в Сърбия, нито в Германия. Дори в една развита държава като Австрия потребителските жалби за последната година са 30 пъти повече отколкото в България. Най-важният извод е, че хората търсят правата си активно и безкомпромисно и имат доверие на системата за защита на потребителите. Ние трябва да направим така, че да се повишим увереността на хората да не се спират, когато имат проблем. Много хора си казват: "Ако тръгна да се жалвам, ще изгубя много време, вероятно и някакви средства." Така нещата могат да станат по-зле."


Асоциацията работи активно и за повишаване на търговската култура:

"Търговците не си дават сметка, че ако нямат активна политика за решаване на потребителските жалби, те всъщност губят много повече, отколкото спестяват, когато не връщат парите на хората, които са купили дефектен продукт, например... Икономическите теории убеждават търговците, че всъщност има много вредни за тях механизми, заради това че не са откликнали на потребителската жалба. Например: потребителите споделят със свои близки и познати по форуми, обаждат се на медии, пускат жалби по институциите. Това води до намаляване на репутацията и продажбите на дадения търговец."


"Когато отиваме да направим рекламация на мобилен телефон, от сервиза казват, че това е дефект, защото в апарата е влязла вода и затова не подлежи на рекламация. Така се оказва, че ние в Сърбия си държим телефоните в чаша с вода"
, иронизира практиката на търговците в съседната ни страна Йован Йованович, директор на Центъра за защита на потребителите ФОРУМ- Ниш, който участва в дебат на потребителските организации във Видин. Богомил Николов посъветва сръбските си колеги какъв стикер трябва да имат на телефона, за да са сигурни, че рекламацията им ще бъде приета.

Още по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05
Светлин Тачев

Светлин Тачев: На прага сме на пълна делегитимация на политическата система

Държавният глава Румен Радев обяви, че ще даде още време преди връчването на папката за съставяне на редовно правителство, определяйки като безотговорно поведението на политиците.  Първият мандат ще отиде в най-голямата парламентарно представена партия ГЕРБ-СДС.  Преговорите между партията на Борисов, Демократична България, БСП и Има такъв народ..

публикувано на 09.01.25 в 10:00

Ще издържи ли семейният ни бюджет на новата ценова атака?

Новата година настъпи с повишени цени на някои стоки и услуги у нас. Токът за бита за Северозападна България вече е по-скъп с около 9%. Хлебопроизводителите побързаха да реагират на повишеното ДДС на 20% и съответно повишиха цените на насъщния. От 1 януари са в сила новите цени на личните карти. Вместо 18 лева за нова лична карта трябва да..

публикувано на 08.01.25 в 10:45

Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се..

публикувано на 07.01.25 в 13:24

Пазарът на труда все повече ще изпитва недостиг на работна сила

Работодателите завяват нужда от 261 926 работници и специалисти през следващите 12 месеца с умения и знания в различни професионални направления, които ще са необходими за ефективната работа на предприятията. Най- търсените специалности на пазара на труда можем да видим най-ясно от проучването, проведено сред работодатели от Агенцията по заетостта..

публикувано на 06.01.25 в 14:48

Шивач, водач на МПС и спедитор-логистик са най-търсените професии в област Видин

Регистрираните безработни лица средномесечно в област Видин за периода януари – ноември 2024 година са 4 053. Равнището на безработица в областта е 14.8%, а   от януари до ноември 2024 година  на работа са  п остъпили общо 2 888 души.   Област Видин е с дял 2.6% от общо регистрираните средномесечно безработни лица в страната (155 181) за..

публикувано на 06.01.25 в 14:26

Очаквания и надежди за 2025-та - какво си пожелахме на Васильовден?

На 1 януари отново сме изправени пред поредното ново начало, изпълнени с надежди и очаквания. Каквито и да са икономическите прогнози, колкото и несигурно да изглежда бъдещето за много българи, всеки от нас отправя пожелания за себе си и най-близките си хора. Първият ден на годината народът ни нарича Сурваки. Наименованието идва от обичая..

публикувано на 01.01.25 в 10:45