Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Търсим ли правата си на потребители и каква е търговската култура у нас

Снимка: РАДИО ВИДИН
Темата в "Посоките на делника" бе провокирана от слушателка на Радио ВИДИН, която пожела да разкаже перипетиите си при покупка на електроуред от магазин от верига за техника във Видин. Миланка Георгиева преди известно време закупила аспиратор, който още с първото пускане се оказал дефектен- издавал силен обезпокоителен шум. Жената тръгнала да връща дефектната стока, след което започнало ходенето й по мъките.

"Търсих си правата в магазина, предложиха сервиз, който не оправи нищо. Казах, че би ме удовлетворило само смяна с нов уред. Исках и среща с управителя, но казаха, че не може. Писала съм и до Комисията за защита на потребителите и до Президента на Републиката. Оказа се, че след ремонта уредът продължава да скърца, но те ме убеждаваха, че това е нормално. Заплаших ги, че ще си търся правата докрай. Но историята нямаше край"
- каза  потърпевшата Миланка Георгиева.

Потърсихме и съвет на специалист, който да каже защо не трябва да спираме да търсим правата си и на ниво ли е търговската култура в България. Богомил Николов, изпълнителен директор на Българската национална асоциация Активни потребители обясни, че се изработват специални бланки за жалби на потребители, които ще бъдат раздавани на големите търговски вериги, ЕРП-тата, банките.

Снимка"Ситуацията не е съвършена нито у нас, нито при съседите в Сърбия, нито в Германия. Дори в една развита държава като Австрия потребителските жалби за последната година са 30 пъти повече отколкото в България. Най-важният извод е, че хората търсят правата си активно и безкомпромисно и имат доверие на системата за защита на потребителите. Ние трябва да направим така, че да се повишим увереността на хората да не се спират, когато имат проблем. Много хора си казват: "Ако тръгна да се жалвам, ще изгубя много време, вероятно и някакви средства." Така нещата могат да станат по-зле."


Асоциацията работи активно и за повишаване на търговската култура:

"Търговците не си дават сметка, че ако нямат активна политика за решаване на потребителските жалби, те всъщност губят много повече, отколкото спестяват, когато не връщат парите на хората, които са купили дефектен продукт, например... Икономическите теории убеждават търговците, че всъщност има много вредни за тях механизми, заради това че не са откликнали на потребителската жалба. Например: потребителите споделят със свои близки и познати по форуми, обаждат се на медии, пускат жалби по институциите. Това води до намаляване на репутацията и продажбите на дадения търговец."


"Когато отиваме да направим рекламация на мобилен телефон, от сервиза казват, че това е дефект, защото в апарата е влязла вода и затова не подлежи на рекламация. Така се оказва, че ние в Сърбия си държим телефоните в чаша с вода"
, иронизира практиката на търговците в съседната ни страна Йован Йованович, директор на Центъра за защита на потребителите ФОРУМ- Ниш, който участва в дебат на потребителските организации във Видин. Богомил Николов посъветва сръбските си колеги какъв стикер трябва да имат на телефона, за да са сигурни, че рекламацията им ще бъде приета.

Още по темата можете да чуете в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Светослав Славчев: Без държавата да се намеси, няма как Видин да излезе от дъното

"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..

публикувано на 26.11.24 в 14:14

Ще работят ли младежите по специалността си след гимназията

Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..

публикувано на 25.11.24 в 11:00

Село Куделин- най-северната точка на България

Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..

публикувано на 22.11.24 в 16:56

В Деня на християнското семейство: Колко е важен бракът?

На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..

публикувано на 21.11.24 в 13:42

Чувстват ли се сигурни на работните си места хората в предпенсионна възраст?

Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..

публикувано на 20.11.24 в 10:45

Северозападът - слаба икономика, застаряващо население, лоши пътища

Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024".  Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..

публикувано на 19.11.24 в 13:49

Как помага кариерното ориентиране на учениците и кога да започне

Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие  с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..

публикувано на 18.11.24 в 12:31