Интервю с Martin Engler (MONO INC.)
За първи път немската готик рок/индъстриъл формция MONO INC. ще има концерт в България. Той ще бъде на 20 септември в Пловдив в Античния театър като част от поредицата „Music Of The Ages 2024“ заедно с PAIN OF SALVATION(21 септември) и IHSAHN (22 септември). Със съдействието на организаторите от „Blue Hills Events“ лидерът на MONO INC. Martin Engler даде специално интервю за „От другата страна“.
Интервюто с Martin Engler (MONO INC.) е излъчено в „От другата страна” по Радио Варна на 9.09.2024 година.
От другата страна - Привет, Martin, радвам се да те чуя. Какво сте приготвили за концерта Ви в Античния театър в Пловдив?
Martin Engler - За първи път, ще бъдем в България и много се вълнуваме, че ще се срещнем с българските ни фенове. Сетлистът ни малко или много ще бъде най-доброто от MONO INC. Ще обхванем всички периоди на групата и ще включим песни от всички 12 албума, които сме издали до момента. Разбира се, ще изсвирим и хитовете от последните ни два номер едно албума.
От другата страна - Има ли песен, които винаги трябва да изпълнявате?
Martin Engler - Разбира се. „Children Of The Dark” се превърна в хит по целия свят. Където и да имаме концерт, феновете искат да я чуят. Същото се отнася и за „Voices Of Doom”. Двете песни с изключителни. Концертите ни не минават и без „Welcome To Hell” и „Louder Than Hell”. Има много песни, които мога да спомена. Но „Children Of The Dark” е най-големият ни хит до момента.
От другата страна - Не Ви ли доскучава винаги да я свирите?
Martin Engler - Песента не е чак толкова стара. Съществува от 5-6 години. Когато, обаче, става въпрос за живи участия, нейното изпълняване никога не е скучно заради реакцията на феновете. Когато се качим на сцената и започнем песента, и феновете осъзнаят, че идва „Children Of The Dark”, започва едно пеене, едно крещене, направо пощуряват. Винаги е страхотно преживяване. Залива ни енергията на публиката. Така че не може да става въпрос за скука. Ние се радваме и наслаждаваме на взаимодействието с публиката.
От другата страна - Има ли композиции от дискографията на MONO INC., които Ви се иска да изсвирите, но не се е появила възможност до момента?
Martin Engler - Бихме могли да изпълним всяка песен. Никой не ни казва какво да правим, какво би трябвало да свирим или какво не ни е позволено. Можем да изпълним всяка песен. Но, когато става въпрос за концерти, не бихме искали да имаме в сета твърде много балади. Защото в крайна сметка става въпрос за рок шоу с пиротехника и светлини. Предполага се, че един концерт трябва да е голям купон. Ние от своя страна искаме да забавляваме хората. Все още изпълняваме песни с дълбоки послания, но все пак става въпрос за шоу.
От другата страна - Важно ли е за група като MONO INC. да разпространява послания? Все пак става въпрос за шоу.
Martin Engler - Определено е важно. Най-важното от тях е, че светът, който обитаваме, полудява по-малко всеки ден. Единственият начин той и човечеството да бъдат в безопасност, е уважението и любовта един към друг. Това е най-силното ни послание. Солидарност, толерантност и любов. Трите важни неща, зад които заставаме.
От другата страна - Когато свирите на живо, позволявате ли си импровизации?
Martin Engler - Разбира се. Правим го. При живите ситуации е винаги предизвикателство да представим най-доброто шоу, на което сме способни към дадения момент. Ние обичаме концертите. Те са най-любимата ни част от музикалния бизнес. Престоят в студио може и да е забавен няколко седмици, но в края на краищата ние искаме да излезем навън и да свирим за хората. Това е желанието ни. Ние сме музиканти и искаме да комуникираме с феновете. Сами или с част от групата в студиото никога не постигаме същото удоволствие, което ни носят живите участия.
От другата страна - Какво прави един концерт специален за MONO INC.?
Martin Engler - Публиката! Както казах и по-рано, обичаме взаимодействието с нея. По-специално аз като фронтмен обичам да изграждам връзка с публиката. И то не само с феновете от първия и втория ред, а с всички, които присъстват. Когато започна да усещам, че тази връзка е вече осъществена, означава, че съм постигнал най-хубавата част от онова, което правя. Тя е елексирът на работата ми. Това обичам най-много и за него съм роден. Тази връзка ми носи онова чувство на победа и провокира бандата да изпробва границите на възможностите си. Всяка вечер, когато сме на сцената, свирим за животите си. Това е специалното на всеки концерт.
От другата страна - Най-странната реакция по време на концерт на MONO INC.?
Martin Engler - Спомням си нещо от последното турне. Точно се завърнахме от една симфонична обиколка, на която бяхме с оркестър. Публиката беше много тиха по време на изпълненията. А свирихме основно балади и по-бавни композиции. Спомням си едно момиче от концерта ни във Висбаден. Тя беше толкова превъзбудена, че крещеше през цялото време. Не спираше преди и след песните, по време на песните. Натоварваше емоционално цялата публика и разваляше концерта. В някакъв момент забелязах, че охраната я изведе от залата. Беше странно и при нормални обстоятелства не се случва на наш концерт.
От другата страна - Интересно преживяване, което провокира и следващия въпрос. Обикновено се твърди, че е роля на артиста да привлече вниманието на публиката. Но каква е ролята на публиката в процеса на музикална комуникация?
Martin Engler - Слушателят е този, който в края на краищата ни позволява да живеем и да оцеляваме като музиканти с помощта на нашата музика и изкуство. Той е този, който си купува албуми, фланелки, билети за концерти. И ние сме му много благодарни. В същото време с текстовете ми се опитвам да помогна на слушателя, когато той е изпаднал в специални ситуации. Провокирам го да мисли по-положително. Ако посланието достигне до него и той започне съзнателно и активно да е по-позитивен и повярва в по-доброто бъдеще, всички сме победители. Положението е равнопоставеност между група и слушатели – двупосочно предлагане и възползване.
От другата страна - Кой или какво Ви помага да разпространявате посланията си?
Martin Engler - Кой ми помага? Мисля, че е Вселената! Защото в повечето случаи, когато създавам песен или текст, нямам никаква представа откъде идват идеите за тях. Просто се отпускам и те ме връхлитат. Така че според мен Вселената има пръст в това.
От другата страна - Тогава един музикант създава утопии или предпазва хората от тях?
Martin Engler - Нито едното и нито другото. Най-голямата цел за един музикант е да бъде автентичен. Всичко е позволено, докато заставаш зад него. В изкуството няма правила.
От другата страна - А как се постига автентичност в пост-автентичен свят?
Martin Engler - Аз самият съм 100 процента истински и искрен. Не съм фалшив в нищо и никъде. Както в живота, така и на сцената. Ако искам да се усмихна, се усмихвам. Когато в някои специални моменти ми напират сълзи в очите, не се колебая да си поплача. Дори и на сцената. Когато създавам моята музика, съм изцяло зад нея, зад текстовете и всяка дума. 100 процента! С тях представям себе си. Това съм аз. Без фалш. Не симулирам. Така и аз, и групата ми запазваме своята автентичност.
От другата страна - В такъв случай кое е по-лошо за един артист – да не бъде разбран или да бъде разбран погрешно?
Martin Engler - Според мен най-лошото за един артист е, ако позволи на някого да насочи креативния му процес в погрешната посока. Не са един или два случаите, в които продуцентите и лейбълите са се възползвали. А това за мен е най-лошият сценарий. Понякога е трудно да се устои. Един артист трябва напълно и без съмнения да вярва в себе си и да създава собствено творчество без външни намеси. С годините, ако не постигнеш успех, ставаш все по-слаб и податлив на влияния. В такива моменти е трудно да запазиш вярата и силата си и да продължиш да вярваш в себе си. Обаче, дори да са минали десет години и да не си постигнал успех, трябва да продължаваш да правиш собствено изкуство. Защото само по този начин един ден ще постигнеш успех.
От другата страна - Сменяме темата. Днес границите между стиловете са доста размити. Това отразява ли се положително на музиката като цяло?
Martin Engler - Мисля, че тази ситуация е добра. Не мисля, че трябва да съдим за музиката по нейната опаковка. Когато слушам музика, стилът е без значение. Говоря за моя случай. Слушам всякаква музика, но в личния си живот, не си пускам кой знае колко много. Вече. Но когато реша да си пусна нещо, е без значение дали е поп, рап или класическа музика. Щом докосва сърцето ми, е точно за мен. Хубаво е, когато група като MONO INC. може да направи турне със симфоничен оркестър, както ние направихме. Всички концерти бяха разпродадени. И е много хубаво, когато всички фенове, които обикновено са пред сцената, танцуват и си тактуват с пляскане, седят в залата в костюми и се наслаждават на вечерта, която носи класическа атмосфера. Смятам, че това е нещо положително.
От другата страна - Има ли обаче нещо като „напълно удовлетворен артист”? Или защо артистите никога не са напълно удовлетворени?
Martin Engler - Това не е вярно. Когато съм сто процента искрен и честен с теб, значи съм напълно удовлетворен. Постигнал съм всички мои цели и съм осъществил всичките си мечти. Не припирам да съм по-успешен и не се стремя да печеля повече пари. Няма такова нещо. Напълно съм щастлив с положението, в което се намираме в момента. Аз съм един щастлив артист.
От другата страна - Връщаме се на концертите, за да затворим кръга. Най-странното място, където MONO INC. са имали концерт?
Martin Engler - Странно беше мястото в Атланта, САЩ. Летяхме до там, като очаквахме нормална зала. Когато пристигнахме, се оказа, че ще свирим в нещо като бар. Сцената беше на 20 сантиметра от пода. Пред нея имаше разположени маси, а на тях хората хапваха и пиеха. Това беше странно преживяване. Но в Щатите тези неща са често срещани, ако не си някоя мега звезда. В страни от това, кариерата ни продължава повече от 20 години и точно в момента ми е трудно да обходя мислено всички места, на които сме свирили. Примерно едно от тях беше в Гуанджоу, Китай.Всъщносттурнето в Китай беше интересно и успешно. Странното беше, че преди да стъпим там, трябваше да изпратим сетлиста. Комисия провери текстовете, за да не би да има нещо, което да не е коректно с политическата линия в страната. Едва тогава на групата й беше разрешено да направи концертите. Ние имахме шест. В Пекин се получи фантастично шоу. Концертът беше разпродаден на момента. Беше много забавно. Китайските фенове знаят как да купонясват. Наистина са луди глави.
От другата страна - Къде искате да направите концерт, но до момента не Ви се е отдало?
Martin Engler - В Пловдив, в Античния театър!
От другата страна - И това ще стане съвсем скоро. Последен въпрос – как би обяснил музиката на MONO INC. от гледна точка на произхода на името от термина „Мономания”?
Martin Engler - Малко ще ми е трудно, защото съм бил на 20 години, когато решихме да вземем това име. Идеята за „Мономания” ни се стори добра, защото на сцената полудявахме, но в същото време сме и нормални хора, които си купуват хляба от пекарната, както правят останалите. Гледахме на себе си като на „Мономаниаци”. През последните 20 години текстовете ни се промениха. Мъдростта на 30 е една, на 50 съвсем друга. Пътят беше дълъг, но си струваше.
"Проблемът със синята зона е атака срещу община Варна и е породена от грешки, пропуски и умишлени действия от предходната администрация. Тя не е провела навреме обществена поръчка. Договорът с фирмата, която поддържа зоната изтичаше 16 дни след като започна мандата на новата кметска администрация. Това беше една заложна мина, с цел, когато..
“Харесвам те” е заглавието на новата песен в репертоара на Белослава. Записва я в дует с Бобо, с който си партнират и в песента “Нямаме време”. Тя е включена в албума “Слушай ме” на изпълнителката от 2005г. 18 години по-късно двамата се събират отново. На 21 декември "Харесвам те" ще прозвучи на живо за първи път. На 21 декември във Военния клуб в..
Музикално пътешествие през близки и далечни земи – това обещават концертите „Музиката на България и Ирландия в едно“. Ирландско-българското дуо „Келтора“ в състав Томас Кийтинг и Лора Паносян ще представи музикална програма, съставена от авторски аранжименти на популярни и обичани български народни мелодии, вплетени с жизнерадостните ритми и приказно..
Интервю с Marco Mendoza (екс-WHITESNAKE, екс-THIN LIZZY, екс-THE DEAD DAISIES) Басистът Marco Mendoza е бил част от групи като BLUE MURDER, THIN LIZZY, WHITESNAKE, BLACK STAR RIDERS, THE DEAD DAISIES, JOURNEY. Работил е с Ted Nugent, Bill Ward, John Sykes, Tommy Shaw, Tim "Ripper" Owens и кой ли още не, и кой ли още да. На 22 и 23 декември..
На 15 декември, неделя, в пространството за изкуство „Ателието“, двама млади автори представиха съвместна изложба живопис, рисунка и фотография. Това са Кирил Стефанов и Даниел Колев. Двамата са приятели от години. За съвместната им проява са избрали името „Изложба“. Нищо повече и нищо по-малко, както твърди Кирил Стефанов. "Той показва фотографии от..
Силна година изпращат българските киносалони. Това се дължи до голяма степен и на успеха на филма "Гунди - легенда за любовта", излязъл в средата на октомври. Това обобщи за Радио Варна председателят на Асоциацията на българските киносалони Божидар Илиев. Той е съсобственик на новата киноверига, която ще отвори врати във Варна на 21 декември. Деветте..
Ако проeктобюджетът за 2025 година бъде приет, следващата година дефицитът ще нарасне лавинообразно, бедните ще станат още по-бедни, а богатите - по-богати. Такава прогноза направи Иван Костов - бивш министър на финансите и бивш министър-председател. Той сравни ситуацията с 1994 година и времето на правителството Жан Виденов, когато по думите му е..