Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Христина Николова: АМ "Черно море" е ключова, изключително важна за нашата страна

Проф. Христина Николова
Снимка: УНСС

Особено активно се заговори за алтернативните транспортни пътища през последните години. Това стана успоредно след непосредственото влизане на европейските инвестиции в инфраструктурата. Това каза за Радио Варна проф. Христина Николова – ръководител на Катедра „Икономика на транспорта и енергетиката” в УНСС. Според нея точно в този момент се осъзна необходимостта от финансиране на други обекти на инфраструктурата, които не са част от т.нар. основна трансевропейска транспортна мрежа, за която България получва тези финансирания. През последните години се заговори и за връзките Север-Юг през нашата страна, допълни проф. Николова. Тя участва в Конференцията „Трансформацията на Европа – стратегическият компас на света”, която се проведе два дни край Варна.
 Необходима е бърза реакция по отношение на Черноморския регион, по отношение на промяната на концепциите и веригите на доставка. Промяна на взаимоотношенията и във връзка с войната в Украйна, и във връзка с ковид пандемията с различни държави в световен мащаб. Необходима е концепция за релокация на инвестициите, за да може новите реалности да бъдат отразени в политиката на България за развитие на транспорта и икономическите взаимоотношения, международната политика и геополитика включително.
По време на конференцията стана ясно, че съседна Румъния е в пъти по-напред от нас по отношение на алтернативните транспортни пътища. На какво се дължи това?
Ако говорим за транспортната инфраструктура, коментирахме пристанище Констанца, сравнено с нашите пристанища Варна и Бургас.  Фактът, че успяха малко по-бързо в сравнение с нашите усилия да реконструират, да обновят своето пристанище, да осигурят малко по-добра техника, включително по-ниски инфраструктурни такси за достъп в самото пристанище, някак по-бързо им се получи. Докато при нашите пристанища тези процеси някак изостанаха леко във времето и това всъщност поражда проблеми, тъй като ние говорим и за сравнително близки локации. Между тези пристанища се поражда конкуренция. В Констанца имат известно конкурентно предимство, успяват да се възползват от него, от гледна точка на по-добра инфраструктурна осигуреност и това ги прави по-привлекателни от нашите две пристанища. Разбираемо, Варна и Бургас са по-близо до Босфора, по-малко е разстоянието, което трябва да се измине до тях, но за съжаление, чисто техническите съоръжения не са на необходимото качествено ниво.
Да поговорим и за сухоземните пътища. Предполагам, че имате наблюдения от развитието на пътната мрежа в друга съседна на България страна, Сърбия. Там бе изградена магистрала, която свързва страните от Европа, за кратък период от време, а у нас не можем да изградим 10 км от АМ "Черно море", която има ключово значение, за да свърже Юг-а със Север-а. Къде се греши?
Може би, когато говорим за Сърбия, трябва да припомним, че там има и български фирми, които участват в изграждането на тези магистрали. Може би, това, че Сърбия не са член на ЕС, възползват се само от някои предприсъединителни възможности, нямат чак такива финансирания, успява да мобилизира повече внимание и усилие върху тези национални проекти. Те са техни национални приоритети. Докато при нас във връзка с концентрацията на вниманието върху оперативните програми, които получават финансиране от Европейските структурни фондове  и проектната работа, основно по тези проекти, по които ще се получи европейско финансиране, отне фокуса на вниманието, специално от АМ "Черно море". Лично мое мнение е, че това е причината - липса на достатъчна проектна готовност, липса на концентрация на внимание и разбира се, финансов ресурс. Тя не е част от трансевропейската транспортна мрежа, практически за нея не се очаква такъв тип финансиране. Там трябва да има концентрация на внимание и финансов ресурс от бюджета, за да бъде изграден този магистрален пръстен за България. АМ "Черно море" е ключова, изключително важна. За съжаление забавихме във времето нейното изграждане, което ни коства известни икономически загуби, ако щете дори достъп до нашите пристанища.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Прекаралият 70 дни в плен отец Васил Вирозуб: Руският мир е студ, глад и изтезания

Езикът ни, културата ни са важни за отстояването на украинската идентичност, за опазването на духа ни , казва отец Васил Вирозуб от Православната църква на Украйна (ПЦУ), антипод на вече забранената проруска Украинска православна църква (УПЦ). Военен капелан към 88-ми батальон, той е един от пленените на Змийския остров (о. Змийний) на 25..

публикувано на 24.02.25 в 08:10
Ангел и Веселина Ненови

Веселина Ненова: 65 артфотографии на Ангел Ненов ще станат посланици на благотворителността

Изложбата „65“ , посветена на 65 години от рождението на Ангел Ненов ще бъде открита на 24-ти февруари в Арт салона на Радио Варна. Експозицията е с благотворителен характер и е в памет на известния варненски фотограф-художник Ангел Ненов. На 25-ти февруари се навършват девет месеца откакто той ни напусна, но специална е и датата 23-ти..

публикувано на 22.02.25 в 17:11
Кметът на Варна Благомир Коцев

Благомир Коцев: Ако областният управител целеше да се спази законът, а не изпълняваше политическа поръчка, можеше да върне таксите за строителство за прегласуване

Кметът на Варна Благомир Коцев по никакъв начин не е съгласен с мотивите на областния управител Андрияна Андреева, с които тя обжалва пред съда увеличаването на таксите за строителство. Областният управител: Спазването на законовата процедура е основната причина за обжалване на таксите за строителство В обзорното предаване на Радио Варна..

публикувано на 22.02.25 в 14:07

Християн Облаков: Във всеки град има забележителности, които заслужават да бъдат видени от туристите

Днес е Международният ден на екскурзовода, а денят ще бъде отбелязан във Варна с тематична конференция, която започва от 10 часа в зала 4 на Фестивалния и конгресен център.  Това е трето издание на форума, на който ще се дискутират различни теми, свързани с професията на екскурзоводите, които мнозина определят като лицето на туризма ни...

публикувано на 21.02.25 в 09:20

Borisz Sarafutgyinov (FLESHCRAWL): Трябва да разделим музикантите от създателите на дигитално съдържание

Интервю с Borisz Sarafutgyinov (FLESHCRAWL) За повече от 30 години в дет метъл ъндърграунда FLESHCRAWL издават девет алблума. И всички те са издържани в духа на 90-те. Голяма част от първите два ще прозвучат на живо от сцената на „Grind Over Sofia 2025“на 28 феврурари в клуб „При черепите“. Организаторите от „Autumn Souls of Sofia“съдействаха за..

публикувано на 21.02.25 в 07:05

Експерт: Не мисля, че би могъл да се наложи таван на цените

Държавата трябва да има по-строг контрол върху качеството на стоките, които се предлагат в търговските вериги. Това мнение изрази за предаването "Новият ден" по Радио Варна доц. д-р Йордан Иванов, преподавател в Икономическия университет във Варна. По думите му не би могъл да се наложи таван на цените. "Това е едно популистко понятие, което няма как да се..

публикувано на 20.02.25 в 08:00

Jarda Haž (JIG-AI): Изкуството не трябва да бъде ограничавано

Интервю с Jarda Haž (JIG-AI) JIG-AI са чешка грайнд кор банда, силно повлияна от културата и живота на Япония. Триото бруталисти има четири албума за близо 20-годишната си кариера. Групата работи по пети, но преди това ще стане част от поредната танцувална веречинка „Grind Over Sofia“ на 28 февруари. Със съдействието на организаторите от..

публикувано на 20.02.25 в 07:10