Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Христина Николова: АМ "Черно море" е ключова, изключително важна за нашата страна

Проф. Христина Николова
Снимка: УНСС

Особено активно се заговори за алтернативните транспортни пътища през последните години. Това стана успоредно след непосредственото влизане на европейските инвестиции в инфраструктурата. Това каза за Радио Варна проф. Христина Николова – ръководител на Катедра „Икономика на транспорта и енергетиката” в УНСС. Според нея точно в този момент се осъзна необходимостта от финансиране на други обекти на инфраструктурата, които не са част от т.нар. основна трансевропейска транспортна мрежа, за която България получва тези финансирания. През последните години се заговори и за връзките Север-Юг през нашата страна, допълни проф. Николова. Тя участва в Конференцията „Трансформацията на Европа – стратегическият компас на света”, която се проведе два дни край Варна.
 Необходима е бърза реакция по отношение на Черноморския регион, по отношение на промяната на концепциите и веригите на доставка. Промяна на взаимоотношенията и във връзка с войната в Украйна, и във връзка с ковид пандемията с различни държави в световен мащаб. Необходима е концепция за релокация на инвестициите, за да може новите реалности да бъдат отразени в политиката на България за развитие на транспорта и икономическите взаимоотношения, международната политика и геополитика включително.
По време на конференцията стана ясно, че съседна Румъния е в пъти по-напред от нас по отношение на алтернативните транспортни пътища. На какво се дължи това?
Ако говорим за транспортната инфраструктура, коментирахме пристанище Констанца, сравнено с нашите пристанища Варна и Бургас.  Фактът, че успяха малко по-бързо в сравнение с нашите усилия да реконструират, да обновят своето пристанище, да осигурят малко по-добра техника, включително по-ниски инфраструктурни такси за достъп в самото пристанище, някак по-бързо им се получи. Докато при нашите пристанища тези процеси някак изостанаха леко във времето и това всъщност поражда проблеми, тъй като ние говорим и за сравнително близки локации. Между тези пристанища се поражда конкуренция. В Констанца имат известно конкурентно предимство, успяват да се възползват от него, от гледна точка на по-добра инфраструктурна осигуреност и това ги прави по-привлекателни от нашите две пристанища. Разбираемо, Варна и Бургас са по-близо до Босфора, по-малко е разстоянието, което трябва да се измине до тях, но за съжаление, чисто техническите съоръжения не са на необходимото качествено ниво.
Да поговорим и за сухоземните пътища. Предполагам, че имате наблюдения от развитието на пътната мрежа в друга съседна на България страна, Сърбия. Там бе изградена магистрала, която свързва страните от Европа, за кратък период от време, а у нас не можем да изградим 10 км от АМ "Черно море", която има ключово значение, за да свърже Юг-а със Север-а. Къде се греши?
Може би, когато говорим за Сърбия, трябва да припомним, че там има и български фирми, които участват в изграждането на тези магистрали. Може би, това, че Сърбия не са член на ЕС, възползват се само от някои предприсъединителни възможности, нямат чак такива финансирания, успява да мобилизира повече внимание и усилие върху тези национални проекти. Те са техни национални приоритети. Докато при нас във връзка с концентрацията на вниманието върху оперативните програми, които получават финансиране от Европейските структурни фондове  и проектната работа, основно по тези проекти, по които ще се получи европейско финансиране, отне фокуса на вниманието, специално от АМ "Черно море". Лично мое мнение е, че това е причината - липса на достатъчна проектна готовност, липса на концентрация на внимание и разбира се, финансов ресурс. Тя не е част от трансевропейската транспортна мрежа, практически за нея не се очаква такъв тип финансиране. Там трябва да има концентрация на внимание и финансов ресурс от бюджета, за да бъде изграден този магистрален пръстен за България. АМ "Черно море" е ключова, изключително важна. За съжаление забавихме във времето нейното изграждане, което ни коства известни икономически загуби, ако щете дори достъп до нашите пристанища.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Виолета Тончева след фестивала "Interferences": Впечатлени сме от високата театрална култура на румънската публика

Варненският драматичен театър взе участие в Деветото издание на Международния театрален фестивал "Interferences" в Клуж-Напока в Румъния. Във форума се включиха членове на Съюза на театрите от Европа, а варненските актьори се представиха със спектакъла "Както ви харесва" на Шекспир, в режисура на Габор Томпа, президент на Съюза на театрите в Европа...

публикувано на 27.11.24 в 08:45

Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES): Изследваме празнотата

Интервю с Tom Englund (EVERGREY, REDEMPTION, SILENT SKIES) В средата на 2024 година шведските прогресари EVERGREY издадоха изследванията си върху празнотата под формата на албума „Theories of Emptiness“. На 29 ноември бандата ще го представи и на българските си фенове, с подкрепата на алтернативната метъл банда KLORG и швейцарската..

публикувано на 27.11.24 в 07:25

Експерт: Фалшивите сайтове-двойници за онлайн пазаруване са с правописни грешки в името

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври, сочат доклади на различни лидери в киберсигурността. Това каза  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Занимава се също с експертизи по компютърна криминалистика към Съда и..

публикувано на 26.11.24 в 09:30

Björn Johansson (ARCTIS): Ако музиката е страстта ви, последвайте я без да се занимавате с нищо друго

Интервю с Björn Johansson (ARCTIS) ARCTIS са нова група, създадена от музиканти, със стаж в метъл музиката. Само преди дни бандата издаде едноименния си дебют. Съвсем скоро на 28 ноември ARCTIS ще го представят и пред българските фенове, защото групата прави турне като съпорт на APOCALYPTICA. Китарисът на ARCTIS Björn Johansson даде..

публикувано на 26.11.24 в 08:30
Даниел Стефанов

Политологът Даниел Стефанов: Всеки опит на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ да правят мнозинство с други партии поотделно е игра

Елементарните сметки за мнозинство за съставяне на правителство сочат, че най-логично е то да е формирано от коалициите ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България". Всеки опит да се прави мнозинство с други партии около едната от двете коалиции е игра. Това каза политологът Даниел Стефанов в предаването на Радио Варна Post Factum. Той..

публикувано на 26.11.24 в 08:25

"Изобилие" - празнична изложба живопис и пластика

По традиция преди Коледните и новогодишни празници варненската галерия "Арт Маркони" представя сборната изложба "Изобилие". В нея със свои творби участват редица художници - Ангел Атанасов/Ачо, Ангел Веселинов, Васил Петров, арх. Владимир Рачев, Димитър Манолов, Дима Ненова, Димитър Кавръков, Емилия Бояджиева, Ивайло Евстатиев, Илиян Пеев, Клементина..

публикувано на 25.11.24 в 08:20

Eicca Toppinen (APOCALYPTICA): Искаме хората да мислят

Интервю с Eicca Toppinen (APOCALYPTICA) APOCALYPTICA започнаха кариерата си с албум с кавъри на METALLICA. Близо 30 години по-късно финландците издадоха и втора част отново с кавъри на METALLICA. На 28 ноември групата ще представи „Plays Metallica Vol. 2“ и в София по покана на „EventEase“ в Зала 3 на НДК. Това ще бъде деветия концерт на..

обновено на 24.11.24 в 09:45