Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето.
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:Веселин Маркович дванадесетокласник в Математическа гимназия- Варна. Той спечели поредния златен медал на 21-вото издание на Жаутиковската олимпиада в Казахстан, състезава се в дисциплината математика. Българският отбор е спечелил 25 медала - 6 златни,10 сребърни и 9 бронзови. Веселин завоюва медали още от детската градина. Вече има около 150 и..
На днешния ден се навършват 117 години от рождението на Данаил Стефанов Бекяров - краевед, адвокат, публицист, почетен гражданин на Добрич Данаил Бекяров е роден в Добрич. Завършил е право в Париж - Сорбоната. Бил е дългогодишен адвокат и окръжен съдия в Добрич. Написал е книга за Добрич и Добруджа. Почетен гражданин на Добрич. Постоянен..
Общо 28 тела са извадени до момента от ледените води на река Потомак във Вашингтон, след като самолет на авиокомпания "Американ еърлайнс" се сблъска снощи с военен хеликоптер "Блек хоук", в близост до летище "Роналд Рейгън". Към момента е ясно, че самолетът е паднал в реката, но издирвателната операция е силно затруднена заради лошото време...
Във връзка със 147- годишнината от освобождението на Балчик от турско робство Исторически музей- Балчик кани обществеността за отбелязване на тази историческа дата в центъра на града в 10.30 ч. на 31 януари, петък, пред паметника на загиналите във войните. На 31 януари се навършват 147 години от мразовития януарски ден на 1878 г., когато балчиклии..
Една от най-красивите плажни ивици у нас - тази край Шкорпиловци, където морето граничи с пясъчни дюни, иглолистни и широколистни гори, се превръща в незаконен паркинг и зона за шофиране на АТВ-та - действия, които унищожават растителните видове в зона, част от Натура 2000. За това сигнализира през месец август м.г. Димитър Борисов. Освен в..
Нарастващият поток от автомобили изисква от автосервизите да адаптират своите процеси, за да отговорят на нуждите на клиентите бързо и качествено. Инвестицията в съвременно оборудване е ключова за постигането на тази цел. Модерното оборудване – решението за предизвикателствата в автосервизите Съвременните технологии преобразяват..
На 30 януари православните християни прославят светите Три Светители - Свети Василий Велики, Свети Григорий Богослов и Свети Йоан Златоуст. Църквата е отредила паметта на тримата да се чества в един празничен ден, за да се отдаде тържествена почит на тяхното просветителско и учителско дело. Безценните им трудове ги утвърждават като..