Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето.
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:Млада майка от Варна се нуждае от спешна трансплантация на костен мозък. Сумата за лечението е непосилна за семейството, което има нужда от помощ. Антония Марчева има малко дете на 1 година, което безкрайно обича. Нуждае се спешно от интервенцията, за да продължи да води нормален живот и да се грижи за детето си. "Тя е много привързана към мен и се..
Публична дискусия на общинския проект за основен ремонт на ул. „Сирма войвода“ в частта от ул. „Арх. Манол Йорданов" до ул. "Д-р Борис Окс" в ж.к. „Свети Никола“ ще се проведе днес от 1 8,00 часа на кръстовището на ул. „Сирма войвода“ и ул. „Арх. Г. Ганев". Поканени за участие са всички жители на района. Целта на дискусията е да бъдат изложени..
Жена нарани крака си на стърчащ ръждясал метален прът от чадър на плажа до втора буна във Варна. Останките от конструкцията са вбити в пясъка, затрупани и трудно забележими. Когато минах, изобщо не видях желязото, ожулих си левия крак, разказа Светла Йорданова. С подръчни средства обозначава опасния обект, за да бъдат избегнати по-сериозни инциденти...
Премахнаха опасно дърво на ул. „Петър Попов“ в местността Ален мак. За него сигнализираха жители на района на среща с кмета Благомир Коцев. Специалистите са констатирали, че дървото – от вида Бряст, е напълно сухо, наклонено и опасно. Кметът разпореди за 24 часа да бъде премахнато, съгласно графика на заетост на вишката, която е необходима, уточняват от..
Община Варна организира публично обсъждане на номинациите за почетен гражданин на Варна. Събитието ще се проведе на 9 юли от 17:00 часа в зала „Пленарна“. За най-високото признание на обществеността в града - званието „Почетен гражданин на Варна“ са постъпили номинации за осем души. Сред тях са: - капитан II ранг Николай Данаило в – командир на..
С емоционален и незабравим детски празник стартираха активностите, с които строителната компания Комфорт отбелязва своята 35-та годишнина. Тържеството беше подарък за децата на служителите на фирмата и затвърждава традицията специалните моменти на компанията да бъдат споделяни с най-младите й приятели и съмишленици. Гости на събитието бяха и децата..
Получаваме първата локация малко след 9 сутринта. Два часа по-рано сме потеглили от Одеса към Миколаив. „Момчетата молят да идем по-рано“, казва Саша, докато намества GPS-a за мястото, откъдето трябва да вземем връзката ни за деня – Костя. Момчетата са част от самостоятелна компактна механизирана-ремонтна част на 88-ми батальон на 35-та бригада на..