Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Един месец от засядането на "Вера Су"

2
Снимка: Румен Сарандев

Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб Вера Су, натоварен с над 3 000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина един месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и 30 дни, в които България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. 

Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Ковид-19, ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на Морска администрация Живко Петров.

Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.

Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.

Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.

На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба Вера Су, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.

Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава, чуйте в репортажа на кореспондента ни в Добрич Мая Щърбанова:




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Варненска ученичка сред големите победители в XIV национално състезание по немски език

Леа Иванова от Варна и Кирил Карагьозов от Сливен си поделиха първото място в ниво C1 на XIV национално състезание по немски език. Рекорден брой младежи от 8. до 12. клас взеха участие в надпреварата, като най-добри резултати в нивата A1 – C1 показаха участниците от София, Варна, Ловеч, Сливен, Пазарджик и Благоевград. Над 330 деца от 84 училища..

публикувано на 06.03.25 в 19:17

Трима студенти от Морско училище във Варна с призове "Студент на годината"

Трима студенти от Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров" във Варна бяха отличени с националния приз "Студент на годината". Всяка година наградата „Студент на годината“ отличава младите умове, които не само постигат забележителни академични успехи, но и допринасят за развитието на науката, обществото и технологиите. Тази престижна титла бе..

публикувано на 06.03.25 в 16:15

Здравка Евтимова: Светът е наистина счупен, много ми е тъжно за Украйна

Декларация с искане за  категорична позиция на България в подкрепа на Украйна и срещу руския терор създадоха вчера български интелектуалци. Сред тях е българската писателка и преводач Здравка Евтимова.  Юрий Проданов: Не трябва да се снишаваме и ослушваме, а да имаме по-смела позиция за подкрепа на Украйна "Моите подбуди да подпиша тази..

публикувано на 06.03.25 в 15:10
Павлина Върбанова

Редки или редкоземни метали?

Покрай договора между Украйна и САЩ за редкоземните метали се разрази полемика в социалните мрежи правилно ли се употребява словосъчетанието. Редкоземни или редки метали?  Създателят на сайта „Как се пише?“ Павлина Върбанова уточни, че редкоземни представлява термин, който се използва в науката: "Термините са установени и се използват в този..

публикувано на 06.03.25 в 11:26

Световната ледена покривка е рекордно ниска

През февруари ледената покривка на световния океан е достигнала исторически минимум, съобщи европейският орган за наблюдение на климата, цитиран от БГНЕС. Температурите са се покачили с 11 градуса над средното ниво в близост до Северния полюс, докато в света продължава трайната гореща серия, предаде АФП. Световният морски лед – океанска вода, която..

публикувано на 06.03.25 в 08:27
Снимката е илюстративна.

Варненка: За близо час изминах с колата си 200 метра от пътя Златни пясъци - Варна

Огромна тапа на пътя Златни пясъци - Варна изнерви шофьорите във вторник сутринта. Стигането до града е отнело час. Това разказа Елена Ангелова, която със семейството си живее в местността Манастирски рид. Сутринта към 9,00 часа водела дъщеря си на училище. В колата е било и бебето й. Бяхме закотвени в автомобила, 200 метра изминах за 40 минути, възмущава..

публикувано на 06.03.25 в 10:00

С бракувани части "Градски транспорт" създаде авариен автомобил за ремонт на автобуси

Градският транспорт във Варна вече разполага с реставрирана аварийно-сервизна машина, а мярката е временна, докато се чака доставка на нова, съобщиха от дружеството.  Единствената аварийна машина на дружеството "Градски транспорт" във Варна е автобус "Чавдар" от 1985 г., произведен в едноименния завод в Ботевград, допълват от общинския превозвач...

публикувано на 05.03.25 в 14:00