Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бонус-Малус - наръчник за двойно наказание

Доцент Йото Йотов е пенсионер с повече от 50 години трудов стаж, от които почти 43 години преподава застрахователна математика. В интервю за предаването "POST FACTUM" той коментира предложения проект за Бонус - Малус и го определи като наръчник, по който да се наказват автомобилистите двойно за едно и също нарушение. 

- Приключи ли, според вас,  дебатът кой е застрахованият - водачът или автомобилът?

- В центъра е поставен автомобилистът – човекът, който причинява вреди и следователно той носи отговорност. Безумие е да се приписват отговорности на вещите: камък, тояга, нож, брадва, пистолет, МПС. С всяка една от изброените вещи мога да счупя стъклото на колата на госпожа Емилия, например. Аз съм отговорен да я заплатя. Каква е разликата, за да начисляваме на МПС наказателни точки, а на останалите вещи не? Вещите сами не могат да причиняват вреди, следователно не могат да носят отговорност.

- Какво показва статистиката? Кои са най-честите причини за ПТП?

- Статистиката показва, че около 85 % от пътно транспортните произшествия се дължат на човешка грешка и само около 15 % на неизправност на МПС. Затова вниманието следва да бъде насочено за изучаване и оценка на признаците, характеризиращи рисковия профил на автомобилиста (шофьора): в кой географски район шофира; каква е неговата възраст; образование; професия; семейно положение; поведение и навици; стаж като водач;  честота на използване; пропътувани километри за година; мощност на двигателя; модел на автомобила и неговата възраст. Избират се няколко най-важните от тях. В предложения вариант не се предвижда нито един.

- Как изглежда оргиналната скала Бонус - Малус?

- Оригиналната Бонус-Малус скала е построена на база: брой, честотата и размера (тежина) на вредите, щетите, а  предлаганият вариант е основан на наказателни точки по Закона за движение по пътя и Наказателния кодекс. В Приложение две се посочват различни хипотези, които представляват потенциални опасности за причиняване на вреди. Те са само сериозна предпоставка  за възникване на вреди, т.е. имаме административно нарушение, което се наказва с глоба, но  няма вреда, следователно няма плащане, което да засяга финансово застрахователя. Не може да се налагат две наказания за едно провинение. Пример: превишаване на скоростта с 10 км. Административното наказание е 20 лв. Имате и една Малус точка,която увеличава премията Ви с 10 % (110 % от базовата, например 300 лв). Това означава още 30 лв. Изпълняващият длъжността зам. председател на КФН, ни убеждава, че това (30 лв. ) не било санкция, а какво е, може би „награда” ??? Налице е противоречие!!! За едно нарушение - две наказания.

- Как ще коментирате скоростта, която е разтеглена в девет хипотези за опасностите, които произтичат от нея?

- Моето разсъждение е , че мога да се движа със 100  км/ч над разрешената. Ако няма вреда, застраховката не се задейства, имаме само административно нарушение, породено от това,че представлява потенциална опасност за вреди (щети), за което се налага глоба. В населено място 700 лв., а извън населено място – 600 лв.

- В сравнение със скалите в останалите страни, къде сме ние?

- Познати са повече от 20 скали за Бонус–Малус на 20 страни. Най-високият клас е 270, а най-ниският е 100. Никъде няма 400 %, както предлага КФН да бъде у нас. Нещо повече - намалението, предвидено в скалата за Бонуси, е  само с 25 %, но в замяна на това, трудно и продължително се постига за 7 години. Намалението е само с едно стъпало, а увеличението със скок - голяма гимнастика.

- Какво се цели със  застраховката - постигане на справедливост при преразпределение на финансовата тежест или подобряване на безопасността. Кое е водещо?

-  На три езика : Бонус–Малус на латиница, Отстъпки и добавки на български, а може би на китайски – Морков и тояга. Голяма тояга ни чака, ако се допусне тази измишльотина да бъде наложена.  Споделям мнението на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев, че предложеният вариант представлява „инквизиция” за водачите.

В прикачения файл чуйте разговора на Емилия Николова с доц. Йото Йотов. Ще разберете как ще ви бъде определена застраховката "Гражданска отговорност", ако сте изряден водач, както  и колко време ще ви е нужно, за да си изчистите досието при застрахователя, ако веднъж сте съгрешили?







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ
Иво Инджов

Иво Инджов: Ахмед Доган вече е минало

Заплахата пред ДПС е Делян Пеевски, Ахмед Доган вече е минало. Доган трябва да бъде вече обект на исторически изследвания. Това коментира политическият анализатор Иво Инджов в контекста на очакващото се решение фракцията на Ахмед Доган да оттегли подкрепата си към кабинета "Желязков" и появилите се спекулации за разцепление на ДПС-ДПС. Митът за Сокола..

публикувано на 02.04.25 в 08:35

Alex Callier (HOOVERPHONIC): Предимството на инди групите е, че хората не те разпознават по улиците

Интервю с Alex Callier (HOOVERPHONIC) На 10 април белгийската инди банда HOOVERPHONIC ще отбележи в България 25-годишнината от издаването на емблематичния „The Magnificent Tree“. Групата идва в София по покана „BGTSC“. Мястото е клуб „Joy Station“. HOOVERPHONIC идват със струнен квартет, за да претворят на живо „The Magnificent Tree“. SLOW..

публикувано на 02.04.25 в 08:10
Георги Господинов и Анджела Родел с наградата „Букър”

Анджела Родел: "Букър" е награда за българската литература

Анджела Родел е родена в Съединените американски щати. Следва езикознание в университета Йейл. Актриса, музикант, преводач. Живее и работи в България. Превежда романа на Георги Господинов "Времеубежище", който беше отличен с наградата "Букър". "Преводач съм от 20 години. Учила съм много от други автори, преводачи-колеги. Приемам наградата като хубаво..

публикувано на 01.04.25 в 08:45

Галин Ненов-KillaBee - за музиката, бийтбокса и предстоящото второ издание на "Lord Of The Mic"

Галин Ненов се занимава с бийтбокс от 17 години. Познат под псевдонима KillaBee, той е двукратен национален шампион на България. През годините е участвал в различни проекти - от народна музика, през хип-хоп и дръм енд бейс, до джаз. През последните няколко години участва на фестивалите Varna Jazz Days, RADAR, Varna July Fest, а миналата година..

публикувано на 31.03.25 в 00:13

Георги Ангелов (История.BG): Образованието ни е от 19 век

Образователната ни система е трагична. Учебниците в повечето случаи са безобразни. Историята у нас се преподава така, както се е правело в Западна Европа през 19 век. Това каза за Радио Варна преводачът Георги Ангелов, водещ на телевизионното предаване История.BG. Георги Ангелов е категоричен, че в западната част от континента по предмета "История"..

обновено на 30.03.25 в 10:40
Теодор Славев

Теодор Славев: АПС има интерес от бързи избори

Възможно е във вторник депутатите от парламентарната група на ДПС-ДПС да обявят официал но, че излизат от управлението. Това каза в предаването на Радио Варна „Позиция“ политологът Теодор Славев от Българския институт за правни инициативи. Според него обаче липсата на подкрепа от партията на Доган няма да се отрази върху стабилността на..

публикувано на 29.03.25 в 12:38

Във Варна най-младият носител на Мишлен звезда се влюби в киселото мляко

Звездите на Мишлен се смятат за отличителен белег на изискани ястия от най-добрите готвачи в света. Не са лесни за получаване и се дават на най-добрите ресторанти. Само на 26 години, но вече с Мишлен звезда е Карлос Касияс. Братовчед на известния испански вратар от близкото минало Икер Касияс, Карлос се изявява на полето на кулинарията..

публикувано на 28.03.25 в 08:20