KAMELOT са една от малкото групи – пример за успешна смяна на вокалиста. Дори и при най-големите не се получи. Tommy Karevik обаче пасна като дялан камък в бандата. И вече има трети албум като фронтмен на KAMELOT. „The Shadow Theory” беше една от причините за разговор с вокалиста. Втората – фестивалът „Varna Mega Rock”, където групата ще представи новия си диск.
Предлагаме Ви интервюто на Мартин Николов с Tommy Karevik (KAMELOT)...
– Привет, Tommy, как се чувстваш след края на записите на новия албум на KAMELOT?
Tommy Karevik - Добре, в момента, се чувствам много добре. Точно издадохме албума и той се приема страхотно от феновете. Чувствам се невероятно. Както обикновено работата по него беше много. Всички сме много щастливи, когато заедно постигнем успех в края. Цялата предишна година работихме по идеи и демота. Материалът беше събрано при Sasha Paith през ноември и декември
- Това е третият албум с KAMELOT, как виждаш развитието на бандата с твоето участие в нея?
Tommy Karevik - Отговорът на този въпрос не е много лесен заради това, че съм част от целия този процес. В момента се опитвам да съм по-съсредоточен и ангажиран с живите участия. Концертите трябва да са малко по-лични и по-отплащащи се за нас, както и възнаграждение за феновете. За това и сме насочили усилията си в тази посока, когато става дума за публиката, за хората, които ни чувстват близки, които пеят с нас и участват активно в шоуто ни. Опитваме се да направим така, че те да се чувстват като част от преживяването. Мисля, че се справяме много добре в тази посока. Също така ако погледнеш стила на KAMELOT от началото до сега, ще усетиш, че сме малко повече пауър метъл от преди. Бих отбелязал, че новият ни материал е малко по-модерен, оформен в по-съвременна опаковка така да го кажа.
– „The Shadow Theory” звучи едновременно епично и модерно, както отбеляза. Естествен процес ли беше това или беше нарочно търсене на нови пазари и по-млади слушатели?
Tommy Karevik - На първо място не вземаме под внимание мнението на хората за онова, което те си мислят, че ние трябва да правим. В основата на KAMELOT са нашите желания за изграждането на албумите на групата. Също така с времето музикалният ни вкус се промени. Аз например не слушам същата музика, която съм слушал преди десет години. По този начин имаме нови влияния и нови източници на вдъхновение. Това развитие може да се усети в „The Black Halo” през „Ghost Opera”, където групата става по-достъпна за всякакъв тип слушатели, а не само за истинските фенове на метъла. Направихме така, че да задържим посоката от тези два албума. Това е музиката, която харесваме и искаме да създаваме. Не знам дали това отговаря добре на твоя въпрос…
- KAMELOT са активни повече от 25 години, по-трудно ли е днес да се създава музика за новото технократско общество?
Tommy Karevik - Това, което можем да правим, е онова, което ни определя като група. Този път се спряхме на сюжет, повлиян от научната фантастика за антиутопичното мрачно бъдеще, което ни позволи да пренесем нови елементи в музиката на KAMELOT като футуристични звукови ефекти. Не сме го мислили нарочно, но се получи много добре. Защото от „Silverthorn” и особено с „Haven”, както и се надявам още повече сега с „The Shadow Theory”, постоянно израстваме и достигаме до по-млада аудитория. Което е страхотно да се види. Концертите ни се посещават от много младежи, които познават бандата основно от последните албуми. Чувствам се много горд, когато мисля за тези процеси.
– „The Shadow Theory” е албум изграден върху три стълба – „Империята на сянката”, „Ключът на сянката” и „Стената на сянката”…
Tommy Karevik – „The Shadow Theory” не е концептуален албум като „Silverthorn” или „The Black Halo”, в които имахме герои и развивахме техните истории. Този път по-скоро се опитахме да обобщим гледните ни точки по отношение на това, как изглежда света за нас днес и как си представяме бъдещето. Thomas предложи идеята, основана на теорията на Карл Густав Юнг, че всеки от нас има сянка - лично несъзнавано или – обикновено потиснати преживявания и спомени, неприемливи за Аз-а. Обаче искахме да направим албума по реален, да покажем нашия поглед за онова, което представлява светът днес. Гледал ли си сериала „Mr. Robot”? В основата му стои същата идея, която е залегнала в концепцията на нашия албум – парите и властта са концентрирани в един процент от обществото и този един процент манипулира останалите 99 процента – принуждава ги да правят онова, което този един процент иска. Процентът с властта и парите кара хората да мислят, да говорят и да действат по определен начин, но без да го осъзнават. Това е „Империята на сянката” или „Империята в сянка” – лидерите на обществото, които не са под прожекторите. „Ключът на сянката” в историята е съпротивителното движение на просветените хора, които са в основата му. Идеята е, че ако си осведомен и имаш информация, решенията, които вземаш, ще бъдат резултат от твоите стремежи и ще бъдат за твое добро, а няма да са породени от желанията на друг. А „Стената на сянката” е димната завеса, с която „Империята на сянката” обгръща очите на хората и замъглява съзнанията им, за да не могат да действат и реагират самостоятелно – това е метафора за войните, религиите, образованието – всичко, което може да ни провокира да мислим по определен начин.
- Защо артисти като Вас искат да са свързани с реалността?
Tommy Karevik - Защото това се отнася за отговорността, която носим. За нас музиката е и послание. По някакъв начин ние сме вестители. Не мога да говоря за други групи, но за нас е много важно да предоставим на хората нещо истинско, да им отворим очите за действителността. Не пеем за дракони и замъци през цялото време, а по-скоро за реални неща, като чувства, страхове – за всичко онова, с което хората могат да се отъждествят в реалния живот. Така аз гледам на музиката. За мен тя не е нещо измислено. Не е нещо, с което не бихме могли да се свържем и не бихме могли да изпитаме истински чувства.
- Много хора смятат, че музиката е за забавление…
Tommy Karevik - Според мен хората искат да се свързват с нещо истинско. Този процес те кара да се чувстваш добре. Ние винаги се опитваме да дадем зрънце надежда, дори когато навираме тази антиутопия в съзнанието на слушателите. Ето, имаме „Ключа на сянката” – Съпротивата – ключа към собственото щастие така да го кажем. Колкото си по-просветен, толкова по-свободен се чувстваш. Защото не трябва някой да ти казва как да се чувстваш, не трябва да слушаш какво трябва да правиш и как трябва да се държиш. Можеш да бъдеш субект, не обект. Да имаш идентичност. Можеш да бъдеш свободен да вземаш собствени решения, които са резултат от собствените ти желания, а не от заповедите на някой друг.
- В „The Shadow Theory” има много гостуващи музиканти, но този път с вокали участва не Alissa White-Gluz, а Lauren Hart…
Tommy Karevik - Направихме промяната, защото постоянно се развиваме. Миналото си е минало. Създаваме нов материал, който е основата да вървим към бъдещето.
- В новия албум свири и нов барабанист Johan Nunez – каква е неговата роля за звука на диска?
Tommy Karevik - Той се включи чак за записите на албума. Свърши страхотна работа. Звучи супер в песните. На живо все още не сме свирили, но не се съмнявам, че и на живо ще бъде убийствен. Той следва завета на Casey Grillo, който беше с KAMELOT в продължение на много години. Влезе в неговите обувки от раз. От личен опит знам, че да заместиш някого, не е толкова лесно, но ако си отговорен и полагаш усилия, всичко ще се получи, както трябва.
- След толкова години в музикалния бизнес, чувствате ли напрежение, че едновременно трябва да сте верни на корените си и в същото време да създавате нещо ново?
Tommy Karevik - Винаги искаме да създаваме нещо ново. Но в същото време, както отбеляза, трябва да сме в унисон с традиционния звук на групата, защото това обичат и очакват хората от KAMELOT. Не можем да си позволим да сме много по-различни от него, а никога не сме си го помисляли. Винаги си позволяваме нови елементи. В „The Shadow Theory” сме по-модерни, китарите са изнесени на преден план. Не винаги трябва да се променя музикалната посока, може да се промени звука, който в този албум е много по-директен, по-обемен с изнесените китари.
- Когато една група се създава, музикантите се стремят да изградят собствен звук. Идва ли момент, в който този звук, поставя ограничения?
Tommy Karevik - Да, по някакъв начин е така. Стига се до момента, в който звукът те ограничава, защото трябва да се съобразяваш с изградения. Обаче това е звукът на групата. Когато искаме да създадем нещо ново, защото ние харесваме различни стилове музика, имаме свободата да го направим на друго място. Но в KAMELOT няма как да си го позволим, защото сме изградили наследство, имаме фенове, които ни харесват такива, каквито сме и в същото време това е музиката, която обичаме да изпълняваме и да създаваме заедно. Аз например слушам композитори, които създават коренно различна музика, но в KAMELOT правим това и нищо повече.
- Когато пееш в KAMELOT използваш ли целия капацитет на гласа си или има някакви ограничения, с които трябва да се съобразяваш?
Tommy Karevik - Не точно. Ние свирим много на живо. И трябва да се съобразяваме с това. Защото ако искаме винаги да сме във форма в продължение на 30 концерт в месеца, както ни се налага да правим днес, трябва да се грижим за себе си. Няма как да си позволя да крещя като за последно. Защото в един момент няма да мога да изпея нито една нота. Това е от една страна. От друга не харесваме вече супер високите вокали. И това вече опира до личните предпочитания.
- Къде се приема по-добре музиката на KAMELOT – в САЩ или в Европа?
Tommy Karevik - Положението при нас изглежда много добре, защото навсякъде ни приемат по един и същи начин. Където и да отидем да свирим. Преди бяхме много по-добре приемани в Европа, но днес и американските фенове се отвориха за KAMELOT, което е наистина страхотно.
- Предстои Ви концерт в България…
Tommy Karevik - Ще бъде невероятно. Ще свирим на фестивала „Varna Mega Rock”. Групите, с които ще бъдем са страхотни. Нямам търпение отново да излезем пред българската публика. Преди време бяхме в Каварна. Беше фантастично преживяване. Харесва ми да излизам пред вашата публика, а българските фенове са много отдадени. Ще бъде невероятно.
Цялото интервю може да слушате в прикачения звуков файл:
Централната избирателна комисия с явно вътрешно решение се отказва да бъде регулатор на целия изборен процес. Това коментира в интервю за Радио Варна изборният експерт проф. Румяна Дечева. По думите ѝ, при наличие на изборни нарушения, именно ЦИК е регулаторът, който трябва да направи необходимото, за да бъдат поправени грешките. Всички трябва да..
С официална церемония на Морска гара - Варна ще бъде изпратена поредната антарктическа експедиция с научноизследователския кораб "Св. св. Кирил и Методий". Командир на кораба е капитан II ранг Радко Муевски. Екипажът се състои от 34 души, в него се включват и три дами. Този път сред учените има и двама орнитолози, които ще наблюдават птиците по..
„Война през два обектива: Там, където мълчанието крещи“ е съвместна и зложба на фотографите Олександър Барон ( Украйна) и Румен Сарандев ( България), която представя общо 40 фотоса. Тя ще се открие на 8 ноември в рамките на Петото издание на Международния фестивал на етнографското кино „ОКО“ в Националния дворец на културата в..
Мисля си, че на тази земя си заслужава да живееш за изкуството и за децата. Няма друго, което да изпълва така човешкото съществуване. Това коментира за предаването "Гравитация нула" поетесата, писател и драматург Теменуга Маринова. Народни будители винаги ще има и това е благодарение на хората, които си вършат работата добре. Благодарение на тях..
Интервю с Fredrik Åkesson (OPETH ) Шведските прог дет легенди OPETH са готови с новия си албум, който първо трябваше да излезе в средата на октомври, но по технически причини беше отложен за средата на ноември. Китаристът на OPETH Fredrik Åkesson даде специално интервю за От другата страна по повод концептуалния „The Last Will and..
Няма яснота ще им бъдат ли върнати парите за билети за фестивала VARNA BREEZE by EXIT , обявен преди откриването му за безплатен. Това сигнализираха в редакцията на Радио Варна Янка Димитрова и Екатерина Минчева . Те разказаха за безплодната си комуникация с продавача на билети от една страна, с организатора от друга и с община Варна..
Нова, изключително голяма и опасна пандемия, се задава – този път с още по-мащабни последствия за обществото и за здравето на хората – пандемията от родители, които безконтролно дават електронни устройства на децата си. Вредата от дисплеите върху детската психика и развитие е толкова огромна, че често здраво дете, повлияно от дисплеи, се диагностицира..