Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Национална конференция по транспортна инфраструктура с 15-то издание

Снимка: conferenceroad.bg

В периода 6-8 октомври 2022 г. Несебър е домакин на 15-то издание на Национална конференция по транспортна инфраструктура. Тя е с международно участие от съседни балкански държави, а основните акценти, които ще бъдат разгледани са пътна безопасност, стратегическа инфраструктура и нормативни документи. Инж. Христо Грозданов, управител на Института по транспортна инфраструктура и преподавател в УАСГ разказа пред Радио София подробности за събитието. Относно пътната безопасност, той каза:

"Първо, обществото трябва да разграничи термините "пътна безопасност" и "безопасност на движение по пътищата", защото когато се случи ПТП ние много често говорим за "безопасност на движение по пътищата". А пътната безопасност е един от елементите на безопасността на движение по пътищата и съответно тя отчита влиянието на пътя върху безопасността на движението".

Инж. Грозданов поясни, че за да имаме нормални пътища, обществото трябва да е включено в процеса за вземане на решения, защото пътят е услуга, която се ползва от цялото общество. И като услуга, тя трябва да бъде такава, каквато потребителя я иска, като естествено това минава през законодателни промени и много нормативни актове.

"Дигитализация" и "Умни градове" също са застъпени теми в конференцията, а сесията е била модерирана от заместник-кметът по дигитализация на София г-н Генчо Керезов. Акцентите са били свързани с управление на градския транспорт, алтернативни методи на придвижване, а основната цел е била намаляване на автомобилите в градовете.

Инж. Грозданов отбеляза, че на жълтите павета не е редно да минават автомобили, но е въпрос на цялостно решение от гледна точка на мобилността, защото в жълтите павета се влива най-натовареният булевард в цяла България - "Цариградско шосе". По думите му, екологичната тема също е застъпена, защото каквото и да се прави отсега нататък, то трябва да бъде "еко", тъй като изграждането на пътищата изискват употребата на милиони тонове суровини. Относно състоянието на БДЖ той каза:

"Ние нямаме достатъчна инфраструктура. Съответно тази инфраструктура няма потребители, тоест тя не генерира приходи и когато нещо не генерира приходи, нормално е състоянието му да не бъде най-доброто" и добави:

"Трудна е политическата ситуация, но в крайна сметка пътищата продължават да се използват без значение има ли политическа криза, или няма".





По темата се включи и доц. д-р Николай Цонков, изп. директор на сдружение "Български форум по транспортна инфраструктура" и преподавател в УНСС. По думите му, акцентът на конференцията е свързаността по отношение на транспортната инфраструктура в целия Балкански полуостров, а дори и в Югоизточна Европа. Анализите показват, че България изостава по отношение на развитието на националната пътна инфраструктура, а тя е изключително важна за развитието на икономиката през призмата на "Зелената сделка".

По отношение на ремонта на жълтите павета, доц. д-р Цонков посочи, че трябва да има комплексни мерки, които да бъдат приложени, започвайки от законодателни промени в нормативните документи и завършвайки с изпълнението и контрола на изпълнението на подобни големи инфраструктурни промени.

"Един от най-важните етапи от този процес е начинът, по който се задава в началото проекта, как да изглежда и в каква бюджетна рамка да се впишем. Обикновено така се получава, че поради различни ограничения, които имаме в рамките на държавното или общинско управление се залагат занижени изисквания, което се отразява естествено след това на изпълнението", коментира той.

Доц. д-р Цонков каза, че трябва да има последователност в политиката на различните правителства и стратегически важните за България проекти да продължават да се развиват.

"Трябва да имаме съгласие, последователност и приемственост, макар да имаме мандатност на управляващите, както е навсякъде по целия свят, вкл. и в България", подчерта той.

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Никола Стоянов

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Историята оживява - Радиотеатърът, части 1 и 2

Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът  е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..

публикувано на 01.02.25 в 16:00
Кино “Модерен театър”

Софийски разкази - Кино “Модерен театър”

Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...

публикувано на 01.02.25 в 15:00
Михаил и Кристина Белчеви

Адресите на любовта - Михаил и Кристина Белчеви

Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише.  Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..

публикувано на 01.02.25 в 13:55
Йосиф Аструков

Малките поколения са по-самотни

„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков ,  Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...

публикувано на 01.02.25 в 11:46

“DEEP SEEK” ще помогне за по-добър BG GPT

Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО?  Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията?  Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..

публикувано на 01.02.25 в 10:53
Владимир Полеганов

Автентична емоционална палитра

Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман  излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..

публикувано на 01.02.25 в 10:15

"Форум", 31.01.25: ИИ и следващата технологична революция

В петък водещият Лъчезар Христов и гостите тази седмица  Георги Захариев – основател на Finance Academy, и  Алексей Пампоров - социолог от Института по философия и социология при БАН,  обобщиха всички теми от седмицата и коментираха в добавка: Държавната администрация и това какво се очаква от тях - бюджет, ефективност; Презастрояването в София..

публикувано на 31.01.25 в 18:35