Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Даниел Костов: Компаниите трябва да знаят как въздействат върху околната среда

Снимка: Pixabay
Зелената икономика и предприемачество се превърна в символ на по -устойчива икономика и общество, което запазва околната среда за бъдещите поколения и включва всички. Реалност ли е корпоративната социална отговорност на компаниите в тази посока.

Когато една голяма компания използва някакви електронни устройства през годините, те се амортизират и стават негодни, тогава се прави инвентаризация и се бракува вече ненужната апаратура, след това се изпраща в специализирана фирма списък с оборудването, което се разделя на фракции и заминава за рециклиращи заводи в или извън България. Така обяснява същността на работата си Даниел Костов от мениджмънта на компания, чиято дейност е свързана изцяло с рециклирането на електрическо и електронно оборудване.

За да бъде една компания екологично отговорна, тя трябва да знае какъв вид въздействие има върху околната среда - дали се изхвърлят вредни емисии във въздуха, течни или твърди отпадъци, консумират ли се и какви ресурси на природата.

Даниел КостовКогато тези параметри са ясни, могат да бъдат поставени измерими количествени рамки - например годишно колко вода консумираме или колко отпадъци генерираме, казва Данаил Костов.

Следващата стъпка, според него е да бъдат определени цели като намаляване на използваните ресурси с 10% или използваните отпадъци.
“Онези, които въздействат нулево имат устойчив, т.е. неутрален бизнес, а има и компании, които имат отрицателно въздействие, т.е. те не само не генерират емисии, а обратно - компенсират емисиите, които други компании генерират, благодарение на това, че са вкарали ВЕИ и пр.”, казва той.

Общият резултат от безгрижно, необмислено купуване на чупливи, евтини уреди, води до огромно натрупване на отпадъци. Ръстът в количествата уреди, които се превръщат в отпадъци е огромен. Количествата вече са 50 млн. тона годишно, от които 25-30% не се рециклират, защото стоят по гаражи и мазета, или се изхвърлят на места без да отиват за рециклиране.

Освен това не трябва да се пренебрегва и фактът, че всяко нещо подлежи на ремонт, в същото време обаче има политика на производителите за т.нар. политика на планирано остаряване, която да провокира хората отново и отново да купуват техника. От другата страна има възможности за купуване на уреди “втора ръка”, които са дори по-издръжливи от някои нови уреди, които са с неизвестен произход.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Законодателният акт за изкуствен интелект на ЕС и бъдещето на технологичните компании

Повече от месец на територията на Европейския съюз са в сила нови правила, свързани с изкуствения интелект. Причината – прилагането на вече приетия законодателен акт за ИИ, който поставя на първо място правата на европейските граждани. Извън фокуса остава ефекта, който се постига върху фирмите и по конкретно софтуерните компании. Пред Радио..

публикувано на 05.07.24 в 18:15
Георги Проданов

Георги Проданов: Политическите партии все повече се откъсват от действителността

Политическите партии все повече се откъсват от действителността. Така обобщи пред Радио София събитията от изминалата седмица политологът и преподавател в НБУ Георги Проданов. „Имам предвид концентрирането върху не толкова политика, а математика, ако щете – колко депутати са необходими, за да мине едно правителство на малцинството, колко..

публикувано на 05.07.24 в 15:47

С над 30% се увеличават разходите на НОИ за болнични

Разходите на Националния осигурителен институт за болнични се увеличават с малко над 30%, съобщиха от Института. Причината е нарастване с 15 на сто на броя на боледувалите, както и увеличаване на доходите на осигурените. През първото тримесечие на тази година изплатените суми по болнични листове нарастват с близо 70 млн. лева спрямо същия..

публикувано на 05.07.24 в 13:25

Дигиталният маркетинг и инфлуенсърството

Етиен Янев е дигитален маркетолог с над 12-годишен опит, включващ работа със стартъпи и B2B компании. Преподава в основната програма на Softuni Digital, както и в най-големия студентски кампус за предприемачество в света - RANEPA International. Автор е на обучителната Facebook общност - Дигитален маркетинг за предприемачи. Част е и от Асоциацията..

публикувано на 05.07.24 в 13:05

Да напишеш есе

Книга с особено подходящо заглавие за обществено-политическата действителност, макар и по предмета си на изследване да е рязко отдалечена от нея, вече може да бъде намерена на книжния пазар. Сборникът "Вслушвания" на писателя, литературен критик и журналист Митко Новков съдържа няколко културологични и литературоведски есета продукт на..

публикувано на 05.07.24 в 12:25

"Безцветните зелени идеи яростно спят" казва със своята изложба Наталия Йорданова

Наталия Йорданова (1991) е интердисциплинарна визуална художничка, родена в София и базирана в Амстердам. Като част от постоянно развиващото се търсене на възможни светове и широкото използване на спекулация, артистичната практика на Наталия е проекция за бъдещето, субективен синтез и материално предложение за това, което определя настоящия..

публикувано на 05.07.24 в 12:10