Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ейбъл Ферара: Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл

Създателят на филмовите класики "Лошият лейтенант" и "Кралят на Ню Йорк" Ейбъл Ферара е гост на  22-ия "София филм фест". Провокативният режисьор, работил с актьори като Кристофър Уокън, Уилям Дефо и Харви Кайтел, получи наградата на София за приноса си към киноизкуството и ръководи два майсторски класа. В рамките на  филмовия форум публиката може да гледа няколко негови филма - документалните "Пиаца „Виторио" и "Ейбъл Ферара: Alive in France", както и „Разкази за стриптизьорки“, „Пазолини“ и „Кралят на Ню Йорк“. Ферара е прочут с провокативните, често противоречиви сюжети и неоноар образи във филмите си. 

Имах малко по-трудно детство. Израстнах в италианско католическо семейство в Ню Йорк и по-точно в Бронкс, където знаете, че има гето. Семейството ми се изнесе от града и на практика живеехме в покрайнините на Ню Йорк. А 60-те бяха години на голяма надежда в САЩ - времето на Джон Кенеди, хора летяха до Луната. Преди войната във Виетнам  Америка беше и доста оптимистично място, където можеше да мечтаеш за всичко. И всяка мечта можеше да се сбъдне. И това, че на 16 хванах за първи път камерата и реших да правя филми, не беше кой знае колко необикновено. Такъв беше духът на времето. Всичко беше възможно.

Това бяха ранните години на Бийтълс, Ролинг Стоунс - музика, която ми харесва. И някакси във въздуха имаше творчески заряд, който свърши със 60-те години.

Хубавото при мен беше, че рано осъзнах с какво искам да се занимавам и че ще бъда филмов режисьор и мога да го правя. И като всички останали и аз ходих първо на училище, после в университета. Трябваше да направя този огромен скок от завършването и започването на работа и да  се издържам от това, което правя.

В Ню Йорк в средата на 70-те на практика нямаше независимо кино. Ние трябваше да го измислим. Имахме, разбира се, възможността да отидем в Холивуд, да си намерим там работа и да снимаме филми, но избрахме другия път. Вдъхновявахме се от европейските режисьори, френската нова вълна. Тези филми изглеждаха така, все едно си хванал камерата със своите приятели и си започнал да снимаш. И в крайна сметка ситуацията не се е променила кой знае колко много. Да, сега има по-добри възможности да се финансират такива проекти. Но основното е, че вярваме в това, което правим и продължаваме да го отстояваме. Опитвам се да бъде искрен. Сега съм будист, но дъщеря ми е християнка. Мисля, че това е следващата стъпка към духовността. Все още развивам ума си и все още се уча. И се вълнувам винаги, когато започвам снимки.Снимка

На въпроса кои са най-интересните сюжети и истории, когато започва да снима и за какво иска да разказва най-много, Ейбъл Ферара отговори така:

В началото бяхме много философски настроени. Впоследствие станахме и много политически настроени. Просто защото войната във Виетнам започна. Наши близки загиваха някъде там. И нямаше как да не политизираме своята работа. Сега, като се замисля, филми като „Битката за Алжир“, филмите на Пазолини - ето още от тези връзки, някак си станаха една от причините да се прави такова кино.Всеки филм е политически. Ние живеем на този свят и правим филмите си. Така че просто няма как да избягаш от това. Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл.

Дали съм доволен от работата си? Доволен не е думата за филмов режисьор. Какво значи да си доволен, когато непрекъснато трябва да се справяш с проблема как точно да изразиш това, което носиш в себе си. Мистерия е да снимаш и след това да вземеш парчетата лента и да ги сглобиш в едно цяло. Понякога има моменти на удовлетворение. Но все пак човек се променя, светът и гледната му точка също.

Иначе музиката е много голямо вдъхновение за мен. Филмите до голяма степен съществуват и заради музиката. Музиката и изображенията са част от магията на киното. Почти няма такова нещо като нямо кино. Дори и тогава един човек сяда на едно пиано в кино салона и свири, докато филмът тече. Така че музиката винаги върви ръка за ръка с киното. И чрез нея аз се опитвам да намеря своя начин и своя път да се справя с това как да помиря музиката и изображението, така че като гледаш филма той да те докосне, да те грабне, да ти е яко. Всичко това на практика е необяснимо как се случва.

И в крайна сметка тази магия на киното, за която не ти стига цял живот да я разгадаеш, се свежда до един универсален език, на който всички ние общуваме. И когато един филм е направен добре, той е въздействащ и достига до всеки, също като музиката.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В миналото с бъдещето

Обектите под закрилата на Юнеско в България и Италия са във фокуса на второто издание на форума „История и бъдеще“, който ще се проведе на 7 октомври в НИМ под патронажа на Министерството на културата. Инициатор на събитието е Н.Пр. Джузепина Дзара, посланик на Италия в България, а зад идеята застават и ИТА Агенция София, Италианския културен..

публикувано на 06.10.24 в 11:38
Борис Борисов, Сабрина Шуманова, г-жа Шуманова и Александър Русков

Училищните медии помагат да се усвоят новите знания

Междуучилищна телевизия в Сливница - какво се случва и кой я прави, както и за тракийското наследство около Сливница - в звуковия файл: "Всичко е интересно. Сами си монтираме. В началото професионални журналисти ни научиха как да правим съдържание, как да се позиционираме пред камера, как да държим микрофон. А и направихме Ден на Сърбия, после..

публикувано на 06.10.24 в 11:05
Теодора фон Ауерсперг и Надежда Цанова

Принцесата и пианистката

Принцеса Теодора фон Ауерсперг и пианистката Надежда Цанова за фондацията "Теодора фон Ауерсперг": "Израснала съм до 6 години в България, където съм родена, езикът ми остана от общуването с майка ми. Фондацията е международна. Ще използвам всякакви видове средства и връзки за Фондацията, съществуваме в Австрия от септември 2023, от 1 октомври сме..

публикувано на 06.10.24 в 10:33
Цветан Ангелов

Историята оживява: Цветан Ангелов

Писател, поет, драматург, останал в историята като автор на 60 произведения за деца, включително любимото на всички "Тихо се сипе първият сняг". Това е Цветан Ангелов. За него ни разказват една от дъщерите му, Мария Ангелова и внучката Ана Николова. В звуковото оформление се включва и правнука на Цветан Ангелов - както и трябва да бъде, като става дума за..

публикувано на 05.10.24 в 16:00

Софийски разкази - Кафене България

Легендите за кафенето се носят досега. Ценено е заради артистичния си дух. Да не се бърка с новото на Цар Освободител. На това място е атентатът срещу Стамболов, погрешка е убит вървящият с него Христо Белчев. Три години по-късно се открива кафенето, където години наред съжителстват "противници" като Вазов и кръга "Мисъл". Кои са останалите известни..

публикувано на 05.10.24 в 15:00
Коста и  Елена Цоневи

Адресите на любовта – Коста и Елена Цоневи

Актьорът Коста Цонев беше висок човек. Във всякакъв смисъл. И стърчеше над дребната злоба, смешните дрязги и незначителните драми, съпътстващи  театралния живот. Той беше Дон Кихот и Емил Боев, баща ми бояджията и конят Холстомер, гласът на отец Ередия в „Осъдени души“ и прототипът на Буров в „Жребият“. Красив, рус, талантлив, известен...

публикувано на 05.10.24 в 14:00
С Юлия Владимирова

Визуална поезия

10 издание на Синелибри - с Юлия Владимирова: "Винаги книгата създава по-широк хоризонт, но гледането на филм по книга може да ни впечатли - "Зорба гъркът" с танца на Антъни Куин. И "модната вечер" със "Закуска в Тифани" по случай 100-годишнината на Труман Капоти. Както и прожекцията на "Ребека" на Хичкок по случай неговата 125-а годишнина. Добавям и..

публикувано на 05.10.24 в 11:51