Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ейбъл Ферара: Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл

Създателят на филмовите класики "Лошият лейтенант" и "Кралят на Ню Йорк" Ейбъл Ферара е гост на  22-ия "София филм фест". Провокативният режисьор, работил с актьори като Кристофър Уокън, Уилям Дефо и Харви Кайтел, получи наградата на София за приноса си към киноизкуството и ръководи два майсторски класа. В рамките на  филмовия форум публиката може да гледа няколко негови филма - документалните "Пиаца „Виторио" и "Ейбъл Ферара: Alive in France", както и „Разкази за стриптизьорки“, „Пазолини“ и „Кралят на Ню Йорк“. Ферара е прочут с провокативните, често противоречиви сюжети и неоноар образи във филмите си. 

Имах малко по-трудно детство. Израстнах в италианско католическо семейство в Ню Йорк и по-точно в Бронкс, където знаете, че има гето. Семейството ми се изнесе от града и на практика живеехме в покрайнините на Ню Йорк. А 60-те бяха години на голяма надежда в САЩ - времето на Джон Кенеди, хора летяха до Луната. Преди войната във Виетнам  Америка беше и доста оптимистично място, където можеше да мечтаеш за всичко. И всяка мечта можеше да се сбъдне. И това, че на 16 хванах за първи път камерата и реших да правя филми, не беше кой знае колко необикновено. Такъв беше духът на времето. Всичко беше възможно.

Това бяха ранните години на Бийтълс, Ролинг Стоунс - музика, която ми харесва. И някакси във въздуха имаше творчески заряд, който свърши със 60-те години.

Хубавото при мен беше, че рано осъзнах с какво искам да се занимавам и че ще бъда филмов режисьор и мога да го правя. И като всички останали и аз ходих първо на училище, после в университета. Трябваше да направя този огромен скок от завършването и започването на работа и да  се издържам от това, което правя.

В Ню Йорк в средата на 70-те на практика нямаше независимо кино. Ние трябваше да го измислим. Имахме, разбира се, възможността да отидем в Холивуд, да си намерим там работа и да снимаме филми, но избрахме другия път. Вдъхновявахме се от европейските режисьори, френската нова вълна. Тези филми изглеждаха така, все едно си хванал камерата със своите приятели и си започнал да снимаш. И в крайна сметка ситуацията не се е променила кой знае колко много. Да, сега има по-добри възможности да се финансират такива проекти. Но основното е, че вярваме в това, което правим и продължаваме да го отстояваме. Опитвам се да бъде искрен. Сега съм будист, но дъщеря ми е християнка. Мисля, че това е следващата стъпка към духовността. Все още развивам ума си и все още се уча. И се вълнувам винаги, когато започвам снимки.Снимка

На въпроса кои са най-интересните сюжети и истории, когато започва да снима и за какво иска да разказва най-много, Ейбъл Ферара отговори така:

В началото бяхме много философски настроени. Впоследствие станахме и много политически настроени. Просто защото войната във Виетнам започна. Наши близки загиваха някъде там. И нямаше как да не политизираме своята работа. Сега, като се замисля, филми като „Битката за Алжир“, филмите на Пазолини - ето още от тези връзки, някак си станаха една от причините да се прави такова кино.Всеки филм е политически. Ние живеем на този свят и правим филмите си. Така че просто няма как да избягаш от това. Киното е едно от най-силните оръжия за масово поразяване, макар и в позитивен смисъл.

Дали съм доволен от работата си? Доволен не е думата за филмов режисьор. Какво значи да си доволен, когато непрекъснато трябва да се справяш с проблема как точно да изразиш това, което носиш в себе си. Мистерия е да снимаш и след това да вземеш парчетата лента и да ги сглобиш в едно цяло. Понякога има моменти на удовлетворение. Но все пак човек се променя, светът и гледната му точка също.

Иначе музиката е много голямо вдъхновение за мен. Филмите до голяма степен съществуват и заради музиката. Музиката и изображенията са част от магията на киното. Почти няма такова нещо като нямо кино. Дори и тогава един човек сяда на едно пиано в кино салона и свири, докато филмът тече. Така че музиката винаги върви ръка за ръка с киното. И чрез нея аз се опитвам да намеря своя начин и своя път да се справя с това как да помиря музиката и изображението, така че като гледаш филма той да те докосне, да те грабне, да ти е яко. Всичко това на практика е необяснимо как се случва.

И в крайна сметка тази магия на киното, за която не ти стига цял живот да я разгадаеш, се свежда до един универсален език, на който всички ние общуваме. И когато един филм е направен добре, той е въздействащ и достига до всеки, също като музиката.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дигитализацията на енергийния сектор – революция за еволюция

"Дигитализацията е революция, тя позволява на дружествата в енергийния сектор по-лесно да се адаптират в съвременната сложна ситуация, коментира пред БНР-Радио София инж. Добромир Икономов , който има 20-годишен опит. – Дигитализацията постоянно се развива и трябва да има подготвени хора, които да извличат максималната полза и ефективност..

публикувано на 27.02.25 в 11:30

Ваня Григорова: Васил Терзиев и Иван Василев саботират работата на транспортните дружества

Кметът на София Васил Терзиев и заместникът му Иван Василев саботират и бойкотират работата на транспортните дружества, на общинските болници и на децата с увреждания в града. За това алармира общинският съветник от "БСП за България" Ваня Григорова. По думите ѝ не са изплатени гласуваните от Столичния общински съвет средства за автотранспорта,..

публикувано на 27.02.25 в 11:16
Тази снимка на районния кмет е от този месец

В район "Младост" все по-трудно се намират места за нови контейнери

В район "Младост" почистващите фирми до голяма степен се справиха добре през отминаващия сезон. Сигнали за заледявания и зле почистени тротоари или улици по официалните пътища нямаше. Резултатите са вследствие на добрата комуникация със Столичния инспекторат. Контрол осъществява и самата фирма, отговорна за сметоизвозването. Това отбеляза..

публикувано на 27.02.25 в 09:18

Жителите или чистачите са отговорни за това - София да е "и мръсна, и прашна"

Кой е отговорен за мръсотията по улиците, в парковете и градинките - тези, които изхвърлят отпадъци извън кофите за боклук или тези, които не почистват добре след тях? Служителите в "Чистотата" се оплакват, че столичани цапат много и постоянно, а самите те работят за жълти стотинки и не смогват. Част от гражданите осъзнават, че ако искаме..

публикувано на 27.02.25 в 08:23

Осем столични квартала още нямат парно и топла вода

Осем квартала в София и 8 части от други квартали са без топлоподаване заради аварии, съобщиха от "Топлофикация - София". Без парно са част от "Яворов" и "Лозенец", "Дружба 1", "Илинден", "Сердика", "Западен парк", "Красна Поляна", "Разсадника", "Гевгелийски", Красна поляна", "Сухата река", "Младост 2", "Студентски град". В някои..

публикувано на 27.02.25 в 07:47

Облачно, но с положителни температури

Над по-голямата част от страната облачността днес ще е значителна, ниска и средна, а по поречието на Дунав, в Горнотракийската низина и Източна България ще остане и мъгливо. Ще духа слаб, в източните райони - до умерен вятър от източната четвърт. Максималните температури ще са между 6° и 11°, по-ниски в местата с трайна мъгла, в София - около 8°..

публикувано на 27.02.25 в 07:15

Спира водата в части от кв. "Драгалевци", "Изток" и с. Железница

Във връзка с изпълнение на инвестиционен проект за реконструкция на уличен водопровод по ул. "Мавровец", кв. "Драгалевци" , от "Софийска вода" предупреждават, че днес се налага спиране на водоподаването от 9:00 до 21:00 часа : на ул. 323, ул. "Владислав Граматик", ул. "Чемшир", ул. "Нарцис", ул. "Проф. Боян Пенев", "Околовръстен път", ул...

публикувано на 27.02.25 в 07:10