С пиесата "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" младият Боян Крачолов - един от най-интересните съвременни български театрални режисьори, дебютира на Голямата сцена в Народния театър "Иван Вазов". Крачолов е носител на наградата за принос към българското театрално изкуство "Аскеер"-2017 в категорията "Изгряваща звезда" за спектакъла "Това НЕ е Хамлет" и има номинация за същото отличие през 2021 г. за съвременна българска драматургия. През 2024 г. е отличен и с националната награда за сценични изкуства ИКАР за режисура.
Триумфът продължава със завидните 420 спектакъла на Бродуей през 1967 и 1968. Първата творба на Стопард, поставена на Бродуей, е номинирана за осем награди "Тони" и печели четири. През 1990 г. Авторът режисира филмова адаптация със звезден актьорски състав: Гари Олдман, Тим Рот и Ричард Драйфус. Пиесата, която обръща класическия текст на Шекспир наопаки, за да представи герои, които в оригинала почти не съществуват, и днес не е изгубила своята привлекателност.
Темите, върху които авторът разсъждава, са изгнаничеството и идентичността и това не е случайно. Стопард е роден в Чехословакия през 1937 г. в еврейско семейство и принуден заедно с родителите си да бяга от предстоящата нацистка окупация. Минавайки през Сингапур и Индия, след войната те се установяват във Великобритания. След смъртта на баща му и втория брак на майка му с британски офицер, той приема ново име и нова културна принадлежност. Години по-късно заявява, че британската култура го е оформила, а английският език му е дал свобода. Темата за изгнаничеството – от държава, от идентичност, от сигурността на еднозначния смисъл, се превръща в траен мотив в творчеството му. "Думи, думи. Само това ни остава" - казва един от героите на Стопард. Авторът напомня, че точно думите са последното ни убежище – крехки, разхвърляни, понякога смешни, но винаги нужни в опита на хората да разберат себе си и света. Докато публиката се смее, гледайки как двама объркани герои подхвърлят монета в безкраен низ от ези-тура, за да вземат решение, което изобщо не зависи от тях, всеки зрител има възможност да се запита точно той на коя страна ще падне…
Премиерните спектакли на "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" на режисьора Боян Крачолов ще бъдат на 28, 29 и 30 април на Голямата сцена в Народния театър. Преводът е на Светла Манева, а този на стиховете от "Хамлет" на Александър Шурбанов.
Сценографията и костюмите са дело на Борис Далчев и Михаела Добрев, музиката е на Георги Атанасов, хореографията - на Росен Михайлов, а светлинен дизайнер е Мариана Хлебникова. Участват популярни актьори от трупата: Ненчо Костов, Пламен Димов, Александра Василева, Александър Кънев, Надя Керанова, Радена Вълканова, Мартин Димитров, Валентин Балабанов, Кире Гьоревски, Иван Николов, Димитър Крумов, Александър Тонев, Асен Данков, Стелиан Радев, Явор Вълканов и Дарина Радева.
Английското издателство Heloise Press преди дни публикува романа на Здравка Евтимова "Резерват за хора и вълци", който в България бе издаден през 2022 г. Английското заглавие на книгата е The Wolves of Staro Selo - "Вълците на Старо село", съобщи..
"Шшш... Време е за кино" – с това мотото през следващите две седмици София се превръща в кино столица на Европа. 29-ото издание на най-големия кино форум на Балканите – Международния София филм фест (СФФ) се открива тази вечер в Зала №1 на НДК с..
Какво е влиянието на дигиталните технологии върху изкуството и възможно ли е театърът, променяйки основните си парадигми, да продължи да носи онова специфично удоволствие на зрителя, докато го подтиква да преминава границите на собствените си..
Първото голямо балетно събитие от празничната юбилейна програма, посветена на 100-годишнината на Старозагорската опера, е премиера "Парижки нощи" по..
Вицепрезидентът Илияна Йотова днес е на посещение във френския град Грас по покана на кмета Жером Вио и на тамошната културна асоциация "Център за..
Изложба на художника Кирил Киряков ще се проведе в Берлин от 3 до 11 май под патронажа на Българския културен институт. Домакин е Studio P132 на адрес:..