Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хитът на Том Стопард "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" с премиера в Народния театър

Снимка: Ани Петрова

С пиесата "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" младият Боян Крачолов - един от най-интересните съвременни български театрални режисьори, дебютира на Голямата сцена в Народния театър "Иван Вазов". Крачолов е носител на наградата з принос към българското театрално изкуство "Аскеер"-2017 в категорията "Изгряваща звезда" за спектакъла "Това НЕ е Хамлет" и има номинация за същото отличие през 2021 г. за съвременна българска драматургия. През 2024 г. е отличен и с националната награда за сценични изкуства ИКАР за режисура. 

Репетиции на „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви“
"Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" е поставяна в България, но това е първата ѝ реализация на сцената на Народния театър. Екзистенциалната трагикомедия на Том Стопард за подвизите на двамата второстепенни герои от "Хамлет" е представена за първи път на Фестивала в Единбург на 24 август 1966 г. от Оксфордската театрална група. Тази постановка дава на 29-годишния Стопард, автор на едва три други произведения, летящ старт в световната драматургия. Рецензенти в Единбург го приветстват като сензацията на годината и правят сравнения с "В очакване на Годо" на Самюел Бекет. След премиерата в Лондон Стопард получава Evening Standard Award за "най-обещаващ драматург". 

Триумфът продължава със завидните 420 спектакъла на Бродуей през 1967 и 1968. Първата творба на Стопард, поставена на Бродуей, е номинирана за осем награди "Тони" и печели четири. През 1990 г. Авторът режисира филмова адаптация със звезден актьорски състав: Гари Олдман, Тим Рот и Ричард Драйфус. Пиесата, която обръща класическия текст на Шекспир наопаки, за да представи герои, които в оригинала почти не съществуват, и днес не е изгубила своята привлекателност. 

Темите, върху които авторът разсъждава, са изгнаничеството и идентичността и това не е случайно. Стопард е роден в Чехословакия през 1937 г. в еврейско семейство и принуден заедно с родителите си да бяга от предстоящата нацистка окупация. Минавайки през Сингапур и Индия, след войната те се установяват във Великобритания. След смъртта на баща му и втория брак на майка му с британски офицер, той приема ново име и нова културна принадлежност. Години по-късно заявява, че британската култура го е оформила, а английският език му е дал свобода. Темата за изгнаничеството – от държава, от идентичност, от сигурността на еднозначния смисъл, се превръща в траен мотив в творчеството му. "Думи, думи. Само това ни остава" - казва един от героите на Стопард. Авторът напомня, че точно думите са последното ни убежище – крехки, разхвърляни, понякога смешни, но винаги нужни в опита на хората да разберат себе си и света. Докато публиката се смее, гледайки как двама объркани герои подхвърлят монета в безкраен низ от ези-тура, за да вземат решение, което изобщо не зависи от тях, всеки зрител има възможност да се запита точно той на коя страна ще падне…


Премиерните спектакли на "Розенкранц и Гилденстерн са мъртви" на режисьора Боян Крачолов ще бъдат на 28, 29 и 30 април на Голямата сцена в Народния театър. Преводът е на Светла Манева, а този на стиховете от "Хамлет" на Александър Шурбанов

Сценографията и костюмите са дело на Борис Далчев и Михаела Добрев, музиката е на Георги Атанасов, хореографията - на Росен Михайлов, а светлинен дизайнер е Мариана Хлебникова. Участват популярни актьори от трупата: Ненчо Костов, Пламен Димов, Александра Василева, Александър Кънев, Надя Керанова, Радена Вълканова, Мартин Димитров, Валентин Балабанов, Кире Гьоревски, Иван Николов, Димитър Крумов, Александър Тонев, Асен Данков, Стелиан Радев, Явор Вълканов и Дарина Радева.


Снимки: Народен театър „Иван Вазов“


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

НАТФИЗ "Кр. Сарафов" ще бъде домакин на голяма конференция на FilmEU през юни

Каква би била мотивацията във време на политически кризи, войни, мигрантски натиск и неясно бъдеще, да мечтаеш за единен Европейски университет за кино и медии? Една образована и културна нация е много по-трудно манипулируема и по-устойчива на..

публикувано на 02.04.25 в 08:15

Албанският режисьор Роберт Будина: Зрителите трябва да гледат дълбоко

През последните години сътрудничеството между българското и албанското кино се засилва. Албанските продукции все повече намират място на български фестивали и обратното. Това показва нарастващото артистично взаимодействие между двете страни, което носи..

публикувано на 31.03.25 в 12:55

Българският културен институт в Париж "разказва" България на кино

"Ако България ми беше разказана" – под това заглавие в Париж започва новата инициатива на Българския културен институт във френската столица в партньорство със Синематеката за документално кино към Обществената библиотека (Bpi) на Центъра "Жорж..

публикувано на 31.03.25 в 11:15