Игнажден е! На 20 декември почитаме паметта на св. Игнатий Богоносец.
Според поверията от този ден започват родилните мъки на Божията майка и в народните песни се пее: "Замъчи се Божа майка от Игнажден до Коледа". В календара на българите Игнажден слага началото на големия празничен цикъл, свързан с Коледа и Нова година и тяхното честване.
Най-характерен за този ден е обичаят "полазване", породил и някои от названията на празника – Поляз, Полазовден. От това кой ще влезе пръв в къщата на Игнажден се гадае каква ще бъде следващата година.
Прекрачилият пръв прага на дома, се нарича полазник или полезник. Ако се случи това да е добър човек, късметлия или имотен, то семейството в дома ще има добра година, здрава и плодородна.
Полазникът може да е човек, но може и да е животно – напомня ни Мария Боянова от Националния етнографски музей:
"Много често са въвеждали в къщата домашно животно, например вола, който е много благо и обичано от българите създание – благодарение на него предците ни са орали и са си осигурявали прехраната в миналото. А ако полазникът е човек, то той често е бил канен още от предната вечер, защото никой не иска нежелан полазник да му дойде в дома. Ако случайно дойде пък нежелан полазник, често са го прогонвали с ругатни и затова никой не смеел на Игнажден да си излезе от дома и да ходи на гости.
Когато е канен в някой дом, полазникът винаги носи по нещо със себе си за къщата – не трябва да е с празни ръце, може да внесе дори шепа трески (или слама), които полага пред огнището. След това разравя жаравата с ръжен и нарича: "колкото искрици в огнището, толкова теленца, пиленца, шилета на двора…", т.е. да се множи добитъкът. След това стопанката на къщата минава през всички помещения с едно сито и на практика засява символично семена, за да растат съответно и посевите и пшеницата.
Виждаме, че всичко се обхваща със символиката на полазника – и късметът, и здравето в дома, и множенето на животните, и растежът на посевите. Спазвали са тези закони, за да се поддържа порядъкът и да не се стигне до хаос."
Игнажден е много близо като дата със зимното слънцестоене и в стари времена, още преди разпространението на християнството, европейските народи са празнували именно зимното слънцестоене и раждането на Слънцето в края на месец декември, пояснява изследователката на българските традиции.
Празникът е част от периода на пости, който започва на 15 декември и приключва на Бъдни вечер (24 декември). В това време хората са приготвяли основно варива – жито, боб, леща, но също ошав, тиквеник – тези ястия са присъствали както на трапезата на Игнажден, така и на Бъдни вечер.
На Игнажден е една от трите празнични вечери, при които трапезата се прекадява с тамян и въглен (другите са на Бъдни вечер и Йордановден). В Западна България за Игнажден се правят специални обредни хлебове, приготвят се кравайчета за децата. В Софийско първият игнажденски кравай се пази за Бъдни вечер."Като цяло ролята на хляба е да измоли плодородие, обикновено върху обредните хлябове се изобразява поминъкът на хората, поставя се кръстен знак, който освен свързан с християнството, е символ и на слънцето" – казва Мария Боянова:
"Краваят за Игнажден е хляб, който се прави в кръг, който е много стар слънчев символ, тъй като хлябът е свързан и с култа към Слънцето. В периода на постите, в който попада Игнажден, се меси безквасен хляб, защото за кваса се казва, че е жив и съответно не можем да го консумираме през постите.
Прекадяването на храната е акт на пречистване на трапезата. Правело се е върху палешник – това е върхът на ралото, онази метална част, която влиза в земята, за да обърне почвата. Върху палешника се поставят въглени от огнището, тамян, восък. Минава се през всички помещения, така че да се опушат и по този начин да се пречистят. А всичко се прави три пъти, за да се извика новото начало и да се започне на чисто за Новата година."
В съвременната градска среда липсва огнище, а хората често не знаят какво е палешник, затова е трудно да се направи ритуала по повелята на старите традиции. "Но пък в днешно време паленето на свещ е нещо, което символично повтаря идеята за прекадяване на трапезата"– казва Мария Боянова и не скрива, че наблюдава връщане на интереса на по-младите към старите български традиции. "Всяка година на Коледните ни работилници идват майки, които се допитват съвсем конкретно, например за украсата, която да поставят на хлябовете", споделя събеседничката ни и продължава:
"Има хора в днешно време, които енергийно пречистват дома си с разни ароматни свещи, димящи пръчици и така се създава едно омешване на всякакви вярвания и влияния. Но това са естествените процеси, традициите се трансформират с времето и идват нововъведения. Сега Коледната елха е нещо традиционно, но някога тя също е била нововъведение и на практика в средата на миналия век е изместила бъдника в българския дом."
Вижте също:
Снимки: Анелия Милушева, stornik.bg, tvshumen.bg, архив
През целия съботен ден, на 25 май, археологическият резерват Никополис ад Иструм край Велико Търново ще бъде домакин на седмото издание на Античен фестивал "Нике играта и победата". Тази година в събитието участват исторически реконструктори..
Дългогодишната педагожка и общественичка от Тутракан Калина Михайлова представя изложба с български народни носии в румънския град Гюргево, предаде БТА. Експозицията с 20 носии може да бъде видяна в местния Дом на пенсионера от 21 до 24 май. Всички..
Празник под знака на омайната гурковска роза ще се състои днес в едноименния град. Чрез него общината ще изрази признателност към усърдието на розопроизводителите, които поддържат визитната картичка на района. “ Маслодайната роза се разцъфтя по-рано..
Как обичаите в старата българската обредност придобиват нови форми с времето под неизбежното въздействие на историческите промени, модата и политическите..