Спекулациите с българския език и неговото изучаване в училище са вредни и опасни – това гласи позицията на Министерството на образованието и науката по повод редица коментари в публичното пространство. Има действащ стандарт за обучението на българския книжовен език, който се спазва стриктно и последователно, уверяват от ведомството като призовават политиците да не спекулират с подобни теми и да не заблуждават обществото, като създават страх и омраза.
В позицията си МОН категорично подчертава, че разширяване на дефинирането на българския език като чужд в образователната система е немислимо и в никакъв момент обсъждане за преподаването на български език като чужд или чрез друг език не е стояло на дневен ред.
Припомня се, че в действащия стандарт за обучението на българския книжовен език от близо едно десетилетие е дефиниран редът само “за обучение на български език като чужд за децата и учениците мигранти и на децата и учениците, търсещи или получили международна закрила”.
От позицията става ясно още, че в Министерството са сформирани пет работни групи по приоритетни области за развитие и промени в българското образование. В тях е включено максимално широко представителство - синдикални и работодателски организации, университетски преподаватели, външни експерти, служители на институцията и др. Общият брой на участниците в тях е над 200 души. Основната цел е в широк формат да се коментират всички предложения и да се обсъдят най-добрите решения още преди да се предложат за обществено обсъждане.
Три са основните целеви групи, които се нуждаят от допълнителна подкрепа при изучаването на българския език – децата от традиционните малцинства, децата на мигранти и граждани на други държави, както и децата на български граждани, които са живели в чужбина, след което семействата се завръщат тук.Това обясни в интервю за БНР Деян Колев от "Амалипе" по повод възникналите опасения за изучаването на българският език като чужд от деца, за които той не е майчин език.
"В работната група никой от МОН не е поставял въпроса българският език да се изучава като чужд език. Водещо мнение на всички, които се занимават с училищно образование е, че е нужна допълнителна езикова подкрепа, допълнителни часове, занимания по интереси, така че децата от традиционните малцинства да научават добре български език, без допълнително да ги отделяме, да ги сегрегираме."
В събота , 22 март, минималните температури ще бъдат от минус 2 до 3°. В София ще е около 0°. През деня ще е слънчево с разкъсана висока облачност, над Западна и Централна Северна България предимно значителна средна и висока. Ще духа слаб, в..
В "България днес" на 21 март ви разказваме за това как в Албания все още пазят богатството на старите български народни говори. Монография по темата издаде неотдавна българистът от Тиранския университет д-р Миранда Бело,а ние..
Българската образователна система и Законът за предучилищното и училищното образование нямат т.нар. езикова интеграция, призна министърът на образованието Красимир Вълчев пред ресорната парламентарна комисия. По думите му, това означава ако едно..
България, далечна като мираж, се оказва любима за човек, който никога не е стъпвал в страната ни. От близо 50 години г-н Джаянта Чакрабарти следи всичко,..
Министерството на туризма организира широкомащабна международна рекламна кампания в каналите National Geographic и 24 Kitchen, част от групата на The..
Един от двата големи профсъюза в България - Конфедерацията на независимите синдикати в България, организира тази сутрин протест до сградата на..