Винените и гастрономическите турове набират огромна популярност по света, в т.ч. и в България. Според Световната организация по туризъм, този вид пътуване се превръща в ключов фактор за пълноценно опознаване на дадена дестинация за все повече туристи от Европа, Азия и САЩ. За тях вино, гастрономия, култура и природа вървят ръка за ръка.
България може да предложи богата палитра от автентични преживявания с аромат на вино. "От 5 хилядолетия по нашите земи се е правило вино, така че страната ни е с огромен потенциал" – казва Ивайло Катерски, председател на УС на Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП) и лицензиран екскурзовод със сертификат на международната организация Wine & Spirit Education Trust. Според него, преди пандемията над 95% от пътуващите по линия на винения туризъм у нас били чужденци. Сега обаче и българите започнали да проявяват жив интерес към него.
"Освен че носят приходи, винените турове много добре се вписват в понятието устойчивост, а именно ексклузивност, по-високи цени, по-малки групи, преживявания на високо ниво", твърди Ивайло Катерски. Човек може да се обърне за съдействие към специализиран туроператор, който да подготви маршрута му от А до Я. А може и сам да се организира. За целта има достатъчно информация в интернет, както и множество онлайн карти на избите в отделните винарски региони у нас.
"Хубаво е, че нещата се развиват. Крак повлече Долината на река Струма и избите около град Мелник. Последваха ги районът на Пловдив, Североизточна България, Южен Сакар… Винари Северозапад също вървят напред, казва Катерски. В тези карти човек може да намери изби, които да посети, някои от картите са онлайн, други – не. Преди година изготвихме по поръчка на Столична община и градска винена карта на София с обекти, които представят българските вина по напълно обективни критерии, без комерсиални забежки.“
Над 70 изби в България развиват винен и кулинарен туризъм, сочат данни на БАВП. Немалка част от тези винарни разполагат с хотелска база. На много места се организират допълнителни преживявания, като колоездене, културни маршрути и пр. Местните сортове вина са визитна картичка на дадена дестинация. "Както когато човек отиде в Тоскана и иска да опита Chianti и Sangiovese, така 99% от нашите гости държат да пробват български местен сорт" – казва Ивайло Катерски и допълва:
“Дали ще е Димят, дали ще е Мавруд, дали ще е Широка Мелнишка лоза, това зависи от региона и от избата. Всеки отделен сорт е интересен, ценен и красив по свой начин. Как реагират чужденците? Те са по-скоро авантюристи, хора, които са пътували доста. Били са във Франция, в Австралия, Чили, Испания, Италия и сега искат да опитат и изживеят нещо ново. Малко са чувала за България, идват с широко отворени рецептори. Особено северноамериканците – те са без никакви забележки или предразсъдъци. И са изключително удовлетворени и приятно изненадани както от виното, така от храната, които им се предлагат в семейните изби, в малките къщи за гости и ресторанти из цяла България. Ефектът наистина е впечатляващ" – казва в заключение Ивайло Катерски.
Вижте още:
Снимки: Facebook / Ivaylo Katerski
От това лято посетителите на Враца могат да опознаят планинското градче чрез напълно безплатните обиколки с гидове по модел на подобни турове, които се предлагат в големите европейски градове. Идеята е гостът, който за пръв път посещава северозападния..
С 30-40 % се е увеличило предлагането на ваканционни имоти в България през последните три години. Към момента техният брой надвишава 20 хиляди. Все повече клиенти предпочитат да си наемат апартамент или дори цяла къща през ваканцията си в България..
Скрити от погледа на масовия турист, дунавските села са магнит за ценителите на природата в търсене на уединение и автентични преживявания. Тези пътешественици избират малки крайбрежни села като Сребърна, Гиген, Ветрен, Ново село и други, където..