Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Малки групи, по-високи цени и бутикови преживявания – как се развива виненият туризъм у нас

Снимка: Freepik.com

Винените и гастрономическите турове набират огромна популярност по света, в т.ч. и в България. Според Световната организация по туризъм, този вид пътуване се превръща в ключов фактор за пълноценно опознаване на дадена дестинация за все повече туристи от Европа, Азия и САЩ. За тях вино, гастрономия, култура и природа вървят ръка за ръка.


България може да предложи богата палитра от автентични преживявания с аромат на вино. "От 5 хилядолетия по нашите земи се е правило вино, така че страната ни е с огромен потенциал" – казва Ивайло Катерски, председател на УС на Българската асоциация на винените професионалисти (БАВП) и лицензиран екскурзовод със сертификат на международната организация Wine & Spirit Education Trust. Според него, преди пандемията над 95% от пътуващите по линия на винения туризъм  у нас били чужденци. Сега обаче и българите започнали да проявяват жив интерес към него.


"Освен че носят приходи, винените турове много добре се вписват в понятието устойчивост, а именно ексклузивност, по-високи цени, по-малки групи, преживявания на високо ниво", твърди Ивайло Катерски. Човек може да се обърне за съдействие към специализиран туроператор, който да подготви маршрута му от А до Я.  А може и сам да се организира. За целта има достатъчно информация в интернет, както и множество онлайн карти на избите в отделните винарски региони у нас.

"Хубаво е, че нещата се развиват. Крак повлече Долината на река Струма и избите около град Мелник. Последваха ги районът на Пловдив, Североизточна България, Южен Сакар… Винари Северозапад също вървят напред, казва Катерски. В тези карти човек може да намери изби, които да посети, някои от картите са онлайн, други – не. Преди година изготвихме по поръчка на Столична община и градска винена карта на София с обекти, които представят българските вина по напълно обективни критерии, без комерсиални забежки.“

Над 70 изби в България развиват винен и кулинарен туризъм, сочат данни на БАВП. Немалка част от тези винарни разполагат с хотелска база. На много места се организират допълнителни преживявания, като колоездене, културни маршрути и пр. Местните сортове вина са визитна картичка на дадена дестинация. "Както когато човек отиде в Тоскана и иска да опита Chianti и Sangiovese, така 99% от нашите гости държат да пробват български местен сорт" – казва Ивайло Катерски и допълва:


“Дали ще е Димят, дали ще е Мавруд, дали ще е Широка Мелнишка лоза, това зависи от региона и от избата. Всеки отделен сорт е интересен, ценен и красив по свой начин. Как реагират чужденците? Те са по-скоро авантюристи, хора, които са пътували доста. Били са във Франция, в Австралия, Чили, Испания, Италия и сега искат да опитат и изживеят нещо ново. Малко са чувала за България, идват с широко отворени рецептори. Особено северноамериканците – те са без никакви забележки или предразсъдъци. И са изключително удовлетворени и приятно изненадани както от виното, така от храната, които им се предлагат в семейните изби, в малките къщи за гости и ресторанти из цяла България. Ефектът наистина е впечатляващ" – казва в заключение Ивайло Катерски.

Вижте още:

Снимки: Facebook / Ivaylo Katerski

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Туристи от четири континента на Празника на розата в община Карлово

С демонстрация на ритуала розоварене в розовите градини на “Еко розова долина” в град Клисура започна Празникът на розата в община Карлово. В нея се включиха царицата на розата Анна-Мария Враджева и 12-те участнички в конкурса. По-късно стотици..

публикувано на 25.05.24 в 14:31

Броят на туристите през лятото може да подобри постиженията от предковидните времена

Десет процента повече летовници ще посетят страната ни през тази година спрямо 2023 г., потвърди прогнозата на ресорния служебен министър маркетинг и бизнес консултантът в туризма Константин Занков. Очаква се резултатите да достигнат и дори надминат тези..

публикувано на 25.05.24 в 13:38

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10