На 20 юни 1954 г. министър-председателите на България и Румъния Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж прерязват лентата на новопостроения Мост на дружбата, свързващ двете съседни страни. Седмица по-късно по съоръжението над река Дунав преминава и първият товарен влак, чиито 40 вагона превозвали трактори.
През 1950 г. Политбюро на ЦК на БКП се съгласява с условията на съветското правителство да бъде построен мост на посоченото място Русе – Гюргево, както и строителството му да бъде възложено на Министерството на пътните съобщения на СССР. Година по-късно в Москва членуващите в Съвета за икономическа взаимопомощ страни подписват протокол за изграждането на „Мост на дружбата над река Дунав”. Съоръжението е съградено за 2 години и 3 месеца от 7000 румънци и 4700 българи.
Мостът е дълъг 2,8 км и се издига на 30 метра над водата. Изграден е на две нива – за железопътен и автомобилен превоз. Средната му част може да се повдига, което позволява на големите кораби да минават по Дунава. Архитектурното оформление е направено от арх. Георги Овчаров, а художественото − от свързания с България украински скулптор Михайло Парашчук.
Повече за строителството на моста, извършено под кодовото наименование „Обект 889”, прочетете в публикацията „1954 г. – Мостът на дружбата и мира”.
Редактор: Диана Цанкова
На 16 февруари ще отбележим 88 години от началото на предаванията за чужбина на националното радио, чийто правоприемник е Радио България. Датата сме възприели и като празник на Радио България. Във връзка с това в поредица от публикации ще си..
На днешната дата – 17 януари – отбелязваме 105 години от рождението на легендарния гайдар Дафо Трендафилов. Роден в родопското село Гела през 1919 г., целият му живот остава свързан с този магичен край. Започнал да свири на гайда едва 14-годишен,..
На днешния ден през 2011 година от този свят си отиде емблемата на тракийската народна песен Надка Караджова. Само на 73-годишна възраст тя остави стотици песни, записани за Българското национално радио, Българската национална телевизия и..