На 20 юни 1954 г. министър-председателите на България и Румъния Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж прерязват лентата на новопостроения Мост на дружбата, свързващ двете съседни страни. Седмица по-късно по съоръжението над река Дунав преминава и първият товарен влак, чиито 40 вагона превозвали трактори.
През 1950 г. Политбюро на ЦК на БКП се съгласява с условията на съветското правителство да бъде построен мост на посоченото място Русе – Гюргево, както и строителството му да бъде възложено на Министерството на пътните съобщения на СССР. Година по-късно в Москва членуващите в Съвета за икономическа взаимопомощ страни подписват протокол за изграждането на „Мост на дружбата над река Дунав”. Съоръжението е съградено за 2 години и 3 месеца от 7000 румънци и 4700 българи.
Мостът е дълъг 2,8 км и се издига на 30 метра над водата. Изграден е на две нива – за железопътен и автомобилен превоз. Средната му част може да се повдига, което позволява на големите кораби да минават по Дунава. Архитектурното оформление е направено от арх. Георги Овчаров, а художественото − от свързания с България украински скулптор Михайло Парашчук.
Повече за строителството на моста, извършено под кодовото наименование „Обект 889”, прочетете в публикацията „1954 г. – Мостът на дружбата и мира”.
Редактор: Диана Цанкова
На 16 ноември 1878 г. е роден Михайло Парашчук – украинският скулптор, създал архитектурни елементи от украсата на някои от най-импозантните сгради в българската столица. Пътят му тръгва от село Варваринци (тогава в пределите на Австро-Унгарската..
На днешния 6 ноември отбелязваме 104 години от анексирането на Западните покрайнини през 1920 г., по силата на Ньойския мирен договор от 1919 г., поставил края на Първата световна война. Западните покрайнини – колкото близо, толкова и далеч от..
Точно преди една година Българската православна църква учреди нов празник в църковния ни календар – Прославление на светите мощи на св. патриарх Евтимий Търновски . Според църковни източници, последният български патриарх преди падането на..