От вече близо две години в София се предлага услуга от ново поколение, непозната за нашите географски ширини. Тя осигурява екологичен начин за придвижване в града без отделяне на вредни емисии и без шумово замърсяване. Услугата за споделено пътуване с електромобил не само се утвърди, но стана важна част от градската мобилност.
Идеята за наемане на електромобил е реализирана в Литва през 2016 г. от местен предприемач, а в България е пренесена от компанията, изграждаща зарядната инфраструктура в страната. Според изпълнителния директор Стефан Спасов, инициативата за споделено пътуване представлява дългосрочна инвестиция с иновативен характер.
Наемането на електромобилите е доста лесно, единствено през мобилен телефон с мобилна апликация, налична както за Андроид, така и за iPhone на Apple – обяснява Стефан Спасов. – Изтегля се специално приложение, минава се през няколко елементарни стъпки за регистрация, верификация на документите и самоличността на лицето. Системата автоматично обработва данните и след преминаване на процедурата електромобилът може да бъде нает. В специална апликация се открива къде в близост има кола, прави се резервация, която важи 15 минути. Колата се отключва с телефона. В жабката й са ключовете и документите. Пътуването е без ограничения във времето. След използване на електромобила ключовете и документите се оставят пак в жабката и отново с помощта на телефона, след като бъдат затворени вратите, сесията се приключва. Колата се заключва автоматично и се освобождава за следващия клиент.
Единственото условие, на което трябва да отговаря водачът на електромобила, е да има една година опит като шофьор и валидна шофьорска книжка. Не се изискват предварителни депозити, но според условията за ползване при злонамерени действия се удържат неустойки. Цялата услуга е дигитална и за заплащането й в мобилното приложение се зарежда платежна карта. Без значение е, каква е тя, кредитна или дебитна. Условието е да е Mastercard или Visa. Таксуването е на минута и системата автоматично дебитира съответната сума. Независимо, че услугата се предлага все още само в София, единственото ограничение за пътуване с електромобилите е да бъде в рамките на държавата. Където и да се отиде с него, изискването е да бъде върнат в София и да бъде оставен в позволените за това зони.
Стефан Спасов казва, че компанията е покрила близо 40 процента от територията на София, като в момента разполага с над 200 електромобила от различни модели и различни класове, които са съобразени с изискванията на клиентите. До края на годината се очаква колите да станат над 300.
Събеседникът ни е убеден в преимуществата на услугата за споделено пътуване.
Има много предимства пред това да използвате личния си автомобил – казва Стефан Спасов. – Нямате грижи от гледна точка на застраховка, на паркинг, на гориво. Всичко това, разбира се, е включено в цената на услугата и реално може да ви излезе финансово доста по-изгодно – да ползвате електромобилите ни, вместо да имате личен автомобил, който и самата статистика в световен мащаб показва, че около 90 процента от времето не е в движение и от актив, по-скоро се превръща в пасив.
Oт 10 юли, услугата за споделено пътуване се предлага и в трета европейска държава – Румъния. Имаме много големи амбиции да развием пазара там. Букурещ е милионен град и има голям потенциал. Така че ще хвърлим доста енергия в това да можем да реализираме успешно проекта там. Естествено, гледаме и към други европейски пазари, казва в заключение Стефан Спасов.
Снимки: архив
Сърдечно поздравяваме президента Мая Санду за решителното спечелване на нов мандат за приближаване на Молдова към ЕС, въпреки огромните предизвикателства в навечерието на изборите. Това написаха от Министерството на външните работи в "Екс"...
В България малко се говори за канадската борба като престижен спорт, но пък страната ни може да се похвали, че е световна сила и неведнъж наши състезатели са ставали европейски и световни шампиони. Благодарение на спортисти като Пламен Димитров,..
Посолството на Франция и Френският културен институт събраха учени, които да представят своя опит по отношение на научните предизвикателства в Антарктика и борбата с климатичните промени. Партньори на събитието бяха Френският полярен институт..
Няма точна статистика какъв е броят на българите по света, но справка на Министерството на външните работи от м.г. сочи, че зад граница са около..
Конезаводът "Кабиюк" в село Коньовец е най-старият в България, основан през 1864 година от русенския валия Мидхат паша с цел производство на коне за..
В "България днес" на 5 ноември отново обговаряме политическата ситуация след извънредните парламентарни избори на 27 октомври...