Анимацията е толкова свободно изкуство, с толкова много любопитни автори, от които всеки работи по свой собствен начин – казва проф. Анри Кулев, един от организаторите на форума и добавя:
Тази година се опитахме да не толерираме в пълнометражното кино някакви специални, формални търсения. Съсредоточихме се върху познатото за зрителя. В Европа големите кинематографии, които запазиха държавната си структура, произвеждат много филми за деца. Русия е една от тези страни, както и Франция, Испания, Германия… Да не говорим за Китай, където анимацията е на невероятна почит.
Освен филмовата програма, фестивалът предложи и множество съпътстващи събития:
Имахме доста предварителни инициативи като представяне на книгата на Юри Лазаров – „Чичо Весо Облия… отново“, след което открихме изложба на анимационни рисунки на студенти от Нов български университет (НБУ). Мисля, че тази изложба трябва да стане традиционна. Добре е новото поколение аниматори от рано да стъпват на професионалната сцена. Последва още една, традиционна изложба – „Белгийски комикс – 60 години смърфове“. Първата програма започна с късометражния филм „Етно“ на българската студентка Елица Костадинова. Минималистичен и изграден по фолклорни мотиви, на моменти напомня изразните средства на Йордан Радичков. На втория ден започна детската работилница. Френският аниматор Карин Миралес отново бе тук. Тя работи с две групи деца – едните в неравностойно положение, а другите – съвсем малки мислители и аниматори.
Българското участие на фестивала бе представено от седем филма. Копродукцията на Белгия, Франция и Холандия „Тази красива торта“ взе отличието Гран При.
Това е един изключително зрял филм с нестандартен формат – късометражен, с продължителност 44 минути – разказа българският представител на журито Весела Данчева. Руският филм „Два трамвая“ получи наградата за най-добър детски филм.
Специалната награда в същата категория отново отиде при руски филм, преведен „Хоботчо“.
Като най-добър късометражен филм бе отличен „Лисугерът“ – Иран.
Кои са останалите наградени филми?
Гордеем се, че журито се състои от много талантливи художници, продуценти и режисьори, каза проф. Анри Кулев. Мариуш Вилчинскиот Полша е голямо име в нашите среди. Сергей Меринов също е икона в световен мащаб. Той измисли нова технология в пластилина и филмите му са изключително интересни и смешни. Направи голяма кариера в Холивуд. С него ще имаме уъркшоп със студенти от НБУ, а след това и във Варвара.
Историята на Световния фестивал на анимационното кино започва в края на 70-те години на миналия век. След политическите промени през 1989 г. провеждането на форума е преустановено. През 2011 г. той е възроден от група преподаватели и студенти от НБУ. Срещат подкрепата на Министерство на културата, Националния киноцентър, БНТ, БНР, община Варна. Ще продължим да работим за развитието на фестивала, защото веднъж загубена, традицията трудно се възстановява – казва Анри Кулев.
Снимки: БГНЕС и varnafest.org
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..