Балетната трупа на Софийската опера получи престижния приз „Златна лира“ за изключителни заслуги в областта на балетното изкуство. Повод за признанието е и деветдесетата годишнина от създаването на българския балет. Награждаването се случи на премиерата на балета „Корсар“, по хореография на Елдар Алиев, дългогодишен премиер солист на Мариинския театър в Санкт Петербург. За Радио България художественият ръководител на балетната трупа Сара-Нора Кръстева сподели:
Бих искала да използвам случая да благодаря на Съюза на българските музикални и танцови дейци в лицето на председателя Станислав Почекански. За нас тази награда е огромен стимул да продължаваме напред. Освен нея получихме и друго отличие – наградата на София от Столичната община. Съдейки по аплодисментите на финала, мога да кажа, че премиерата премина с огромен успех. Имах възможността да се видя лично с част от публиката – всички бяха във възторг. Много съм доволна, защото реализирането на „Корсар“ на софийска сцена бе дългогодишна моя мечта. Работата с хореографа Елдар Алиев помогна много на нашата трупа, той е прекрасен професионалист. С него се познаваме от доста време. Първата идея за съвместен проект беше за балета „Баядерка“. До настоящото ни сътрудничество се стигна, след като 6-7 години се опитвах да открия най-подходящата версия на „Корсар“. Във всеки театър този балет се поставя различно. Когато видях прочита на Елдар Алиев, разбрах, че точно това търся.
Освен хореограф, Елдар Алиев е и автор на либретото на спектакъла. В неговата редакция балетът е съкратен до две действия. Въпреки че спецификата на сюжета изисква силен и многоброен мъжки ансамбъл за масовите сцени с участието на корсарите, Сара-Нора Кръстева не среща никакви затруднения при попълването на състава. С добавянето на „Корсар“ балетът на Софийската опера вече поддържа всички класически балетни шедьоври в репертоара си. Предстои турне с осем спектакъла в Италия през март, а малко по-късно целият театър на заминава на гастрол в „Болшой театър“.
Започваме този сезон много амбициозно и вярвам, че ще го приключим с пълен успех – каза ръководителката на балета, като изрази задоволството си от повишения интерес, който се наблюдава напоследък към балетното изкуство:
В Софийската опера и балет ние се радваме на пълни салони. Обикновено по празниците не достигат билети. Важното е човек веднъж да влезе в салона, да не си мисли, както често се казва, че операта и балетът са елитарни изкуства. По-скоро понятието „елитарност“ се отнася до процеса на създаването на тези спектакли. Много средства се влагат и за поддръжката. Затова те се наричат „елитарни“, а не защото са предназначени само за елита на нацията. Убедена съм, че всеки, веднъж видял магията на балета и операта, ще иска повторно да се докосне до нея.
Снимки: БГНЕС
Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..
Тази вечер, 13 ноември, в Зала 1 на НДК в София започва 38-ото издание на Киномания. Началото на кинопанорамата ще бъде дадено с най-новия игрален филм на режисьора Милко Лазаров "Стадото”, чиято световна премиера беше преди месец в Лондон, в..
Инициативата на програма "Христо Ботев" на БНР, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието..
Румънският президент Клаус Йоханис награди маестро Найден Тодоров с орден "Културни заслуги" с ранг "Велик офицер" за "Популяризиране на културата"...