Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Държавата” – творческата провокация на Алекс Мануилов

БНР Новини
Снимка: личен архив

Гражданското общество не се състои в това веднъж да излезеш на протест, то трябва да е организъм, способен да провежда диалог между отделните свои представители. Гражданското общество следва да е фактор, който е жив и буден при всяка несправедливост в държавата, който трябва да реагира незабавно на всеки удар, на всяка грешка, която правят управляващите. Думите са на младия режисьор и сценарист Алекс Мануилов, който успява да побере цялата палитра от проблеми на едно съвременното общество в своя текст-пърформанс „Държавата”.

Авторът вече е познат сред театралната критика със своята драматургия и оригинални виждания като режисьор, но с „Държавата” успява да прикове вниманието на най-изтъкнатите театроведи и изследователи. От тях получава оценката, че подходът му е напълно новаторски и непознат до сега в театралното изкуство.

Преведен на пет европейски езика, текстът на Алекс Мануилов в продължение на две години „разговаря” с многонационалната чуждестранна публика. От скоро обаче „Държавата” има своето българско превъплъщение. То е много ярко, близко до отделния човек и същевременно пряко въздействащо върху сетивата на младата публика. В София новаторската творба говори от първо лице с гласа на Пламен Горанов, младият мъж, който българите запомниха с акта на самозапалване в знак на несъгласие с конкретни несправедливости в държавата. Пламен се вмъкна като тема много категорично в мен, той се появи и сякаш каза –„ето, тук съм аз, аз съм част от държавата и трябва да се съобразите с мен!“– казва режисьорът Алекс Мануилов:

Аз лично бях много засегнат емоционално от това, че човек може да се самозапали заради проблеми в държавата. Това все пак е краен, отчаян, екстремен акт, който показва колко много неща сме объркали в страната, в която сме събрани тук – в България. Пламен даже не беше единствения, той е един от всички 13 или 14 човека, които посегнаха на живота си чрез самозапалване. Повечето бяха здрави на външен вид хора, млади и с професия. За мен беше естествено в даден момент да взема тази тема. Това се случи точно в представлението „Държавата”. Подходът в театъра да се намалява ролята на актьорите и да се увеличава участието на публиката не е нов. С него се постига усещането, че се дава повече власт, повече пространство на зрителите, отколкото на твореца. Също така публиката застава от страната на твореца, тя е участник и това е безкрайно интересен процес – казва Алекс Мануилов.

Основната концепция е за това, че трябва да дискутираме, да се опитаме да кажем какво е демокрацията за нас и как функционира тя. И не само да го кажем, но и да покажем, да го изживеем чрез някакъв сценичен, театрален, пърформативен модел – това беше моята идея.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Изложба в София "По следите на Михайло Парашчук“

В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...

публикувано на 18.11.24 в 17:41

Приключенско кино от 39 държави пристига на „Банско филм фест“

За двадесет и трета година екипът на „Банско филм фест“ ще пренесе публиката до едни от най-екстремните точки на света посредством 75 филма от 39 държави. "Всички те са премиерни, за част от тях прожекциите в Банско ще са световни премиери", каза за..

публикувано на 17.11.24 в 08:15

Милена Селими с награда за най-добър превод в Албания за "Времеубежище"

Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..

публикувано на 16.11.24 в 21:10