Усвояването на еврофондовете е приоритет № 1 за новото правителство на България след продължителната политическа и икономическа криза у нас.
„Битката за всяко евро за България е задължителна и неизбежна”,
заяви в интервю специално за Радио България вицепремиерът по еврофондовете и икономическата политика Томислав Дончев в кабинета „Борисов 2”. Какви са рисковете и шансовете да усвоим всички европари, ще наваксаме ли пропусната 2014 г. година заради замразени средства?
„Все тежки въпроси. Да започнем с изтичащия стар програмен период 2007-2013 г. Плащанията по него ще вървят до 2015 г. Това е първият риск и първи приоритет за следващия месец и половина. А именно, да приключим годината с възможно по-малка загуба на пари. За всяка година на плащания е заложена конкретна сума и тя трябва да бъде разплатена. Ако е по-малко, парите се губят. Ситуацията е много тежка за две от програмите. До края на 2014-а трябва да се разплатят над 460 млн. евро – почти невъзможно в оставащите 30 работни дни, каквито и чудеса да се направят, а не сме чудотворци. Огромен е рискът и в Програмата за развитие на селските райони. Надявам се в диалог с ЕК и основателни аргументи, а и на усилия до последния работен ден на годината, загубата да е по-малка. Това е първата ни цел и предизвикателство. Но трябва да се грижим и за реално случващото се с проектите – инвестициите да са точни и качествени. Нещо, което винаги е било наш приоритет.”
Изграждането на магистрала „Хемус” е втората най-важна цел на кабинета с пари по вече стартиралия нов програмен период на 2014-2020 г., посочи още Дончев. За съжаление прогнозата му от преди година за нулева 2014 г. се е оказала безпощадно вярна. Сега голямата борба е да не бъде нулева и 2015 г., но ситуацията е много сложна. Именно затова преодоляването на закъснението в одобрението от ЕК на програмите за новия период, за да се задвижат по-бързо парите по тях също е приоритет, посочи той. „Не заради статистика кога колко сме усвоили, а защото българските общини, бизнес и най-вече гражданите ги чакат. А те са над 2/3 от ресурса за публични инвестиции в пътища, железници, рехабилитации на сгради, образователна и социална инфраструктура, околна среда – води, отпадъци, чистота на въздуха. Ако допуснем финансирането да спре или да се забави, ще е голям шок за икономиката и криза в строителния бранш”, убеден е Дончев.
„Всички много добре знаят, а и могат да видят, как наситеността с транспортна инфраструктура на юг промени Южна България.
Най-чистият завършен пример е магистрала „Тракия”, но има и „Струма”, „Марица”. Около магистралите се наблюдава икономическо съживяване, инвеститорски интерес и за строеж на производствени мощности, и в сферата на услугите. Лошото е, че не е така на север. Затова
АМ „Хемус” е особен национален приоритет. Тя значително би изравнила възможностите на Севера и Юга в България, не само по Черноморието, а и във вътрешността на страната. А в сегашната ситуация Северът се превръща в транспортен анклав.
Това е недопустимо. Лошото е, че се отразява и на икономиката, и на нивото на инвестициите, на безработицата там. Успоредно с „Хемус” трябва да се довърши Лот 3 на магистрала „Струма” като част от целия проект, коридор № 4 в частта Видин-София, свързваща два големи европроекта „Дунав мост ІІ” и АМ „Струма”, тунелът под връх Шипка – част от Коридор № 9 и пътна връзка между Севера и Юга и двете магистрали. Проблемът е, че парите по програма „Транспорт” са по-малко от амбициите ни. Недостигът според случая е между 200 и 700 млн. евро. Бюджетът за 2014-а има достатъчен ресурс да осигури плащанията до края на годината. Радостно е, че от миналата седмица ЕК отблокира спрените близо 800 млн. лв. по „Околна среда” и чакаме поне половината от тях да дойдат в рамките на годината. По-големият проблем е, че е замразена още една програма – „Регионално развитие”. „Колкото до Бюджет 2015, негативен ефект върху него вероятно ще окажат финансовите корекции, които държавата трябва да заплаща като условие за отблокиране на парите по „Околна среда”, а и по „Регионално развитие” евентуално. Но това е предизвикателство, за което трябва да намерим решение в следващия месец и във всички случаи преди края на тази година” – каза в заключение вицепремиерът Томислав Дончев.
В неделя над страната ще бъде предимно облачно. На места в Дунавската равнина ще вали дъжд, а в Предбалкана – слаб сняг. Дневните температури ще се понижават и минималните ще бъдат между минус 3° и 2°, в София – около 0°, а максималните – от 3-5° в..
Сценаристите, писателите и драматурзите от Българската асоциация на филмовите, телевизионни и радио сценаристи осъдиха агресията към зрители, актьори, автори и служители в Народния театър “Иван Вазов”. Спектакълът “Оръжията и човекът” с режисьор..
Най-високото виенско колело в страната ни ще се извисява над Плевен, съобщи областният управител Николай Абрашев. Съоръжението ще бъде построено в многофункционален комплекс близо до парк “Кайлъка”. “ В проекта е предвидено да бъде изградено виенско..
На 8 ноември в „България днес“ слушайте п роф. Христо Пимпирев за 33-ата българска полярна експедиция, актуална информация от..
Сценаристите, писателите и драматурзите от Българската асоциация на филмовите, телевизионни и радио сценаристи осъдиха агресията към зрители,..
Няма задържани за снощните безредици пред Народния театър "Иван Вазов" в София при протест срещу постановката "Оръжията и човекът", режисирана от..