Усвояването на еврофондовете е приоритет № 1 за новото правителство на България след продължителната политическа и икономическа криза у нас.
„Битката за всяко евро за България е задължителна и неизбежна”,
заяви в интервю специално за Радио България вицепремиерът по еврофондовете и икономическата политика Томислав Дончев в кабинета „Борисов 2”. Какви са рисковете и шансовете да усвоим всички европари, ще наваксаме ли пропусната 2014 г. година заради замразени средства?
„Все тежки въпроси. Да започнем с изтичащия стар програмен период 2007-2013 г. Плащанията по него ще вървят до 2015 г. Това е първият риск и първи приоритет за следващия месец и половина. А именно, да приключим годината с възможно по-малка загуба на пари. За всяка година на плащания е заложена конкретна сума и тя трябва да бъде разплатена. Ако е по-малко, парите се губят. Ситуацията е много тежка за две от програмите. До края на 2014-а трябва да се разплатят над 460 млн. евро – почти невъзможно в оставащите 30 работни дни, каквито и чудеса да се направят, а не сме чудотворци. Огромен е рискът и в Програмата за развитие на селските райони. Надявам се в диалог с ЕК и основателни аргументи, а и на усилия до последния работен ден на годината, загубата да е по-малка. Това е първата ни цел и предизвикателство. Но трябва да се грижим и за реално случващото се с проектите – инвестициите да са точни и качествени. Нещо, което винаги е било наш приоритет.”
Изграждането на магистрала „Хемус” е втората най-важна цел на кабинета с пари по вече стартиралия нов програмен период на 2014-2020 г., посочи още Дончев. За съжаление прогнозата му от преди година за нулева 2014 г. се е оказала безпощадно вярна. Сега голямата борба е да не бъде нулева и 2015 г., но ситуацията е много сложна. Именно затова преодоляването на закъснението в одобрението от ЕК на програмите за новия период, за да се задвижат по-бързо парите по тях също е приоритет, посочи той. „Не заради статистика кога колко сме усвоили, а защото българските общини, бизнес и най-вече гражданите ги чакат. А те са над 2/3 от ресурса за публични инвестиции в пътища, железници, рехабилитации на сгради, образователна и социална инфраструктура, околна среда – води, отпадъци, чистота на въздуха. Ако допуснем финансирането да спре или да се забави, ще е голям шок за икономиката и криза в строителния бранш”, убеден е Дончев.
„Всички много добре знаят, а и могат да видят, как наситеността с транспортна инфраструктура на юг промени Южна България.
Най-чистият завършен пример е магистрала „Тракия”, но има и „Струма”, „Марица”. Около магистралите се наблюдава икономическо съживяване, инвеститорски интерес и за строеж на производствени мощности, и в сферата на услугите. Лошото е, че не е така на север. Затова
АМ „Хемус” е особен национален приоритет. Тя значително би изравнила възможностите на Севера и Юга в България, не само по Черноморието, а и във вътрешността на страната. А в сегашната ситуация Северът се превръща в транспортен анклав.
Това е недопустимо. Лошото е, че се отразява и на икономиката, и на нивото на инвестициите, на безработицата там. Успоредно с „Хемус” трябва да се довърши Лот 3 на магистрала „Струма” като част от целия проект, коридор № 4 в частта Видин-София, свързваща два големи европроекта „Дунав мост ІІ” и АМ „Струма”, тунелът под връх Шипка – част от Коридор № 9 и пътна връзка между Севера и Юга и двете магистрали. Проблемът е, че парите по програма „Транспорт” са по-малко от амбициите ни. Недостигът според случая е между 200 и 700 млн. евро. Бюджетът за 2014-а има достатъчен ресурс да осигури плащанията до края на годината. Радостно е, че от миналата седмица ЕК отблокира спрените близо 800 млн. лв. по „Околна среда” и чакаме поне половината от тях да дойдат в рамките на годината. По-големият проблем е, че е замразена още една програма – „Регионално развитие”. „Колкото до Бюджет 2015, негативен ефект върху него вероятно ще окажат финансовите корекции, които държавата трябва да заплаща като условие за отблокиране на парите по „Околна среда”, а и по „Регионално развитие” евентуално. Но това е предизвикателство, за което трябва да намерим решение в следващия месец и във всички случаи преди края на тази година” – каза в заключение вицепремиерът Томислав Дончев.
Протестно шествие под надслов “Нито една повече”, организирано от “Феминистки мобилизации”, ще се проведе на днешния Международен ден за елиминиране на насилието над жени пред столичната Съдебна палата. Целта е да се привлече вниманието на обществото и..
В понеделник ще бъде предимно слънчево, следобед ще има разкъсана висока облачност. Очаква ни почти тихо време. Минималните температури ще бъдат предимно между минус 3° и 2°, малко по-ниски в котловините от Западна България, в София – около минус 4°...
Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии към Софийския университет “Св. Климент Охридски” предостави за безплатно ползване чат приложението BgGPT с изкуствен интелект от последно поколение, достъпно на адрес bggpt.ai...
На Терминал 2 на софийското летище днес бяха открити нови паркинги с над 1000 паркоместа, включително специални зони за хора с ограничена подвижност и..
Борислав Сарафов отговаря на всички изисквания и има качества да бъде избран за главен прокурор. С тази позиция излязоха комисиите по атестирането и..
В програмата на 27 ноември поставяме фокус Ньойския договор, от чието подписване се навършват точно 105 години. Ноември е месецът, в който е учредена и..