На 1 септември преди 115 г. се ражда патриархът на българския балет Анастас Петров. Почти целия си жизнен път той посвещава на развитието на това красиво изкуство. Своето обучение започва чак 23-годишен – факт, който е прецедент в историята на балета. Под ръководството на Евгения Едуардова в Берлин той бързо напредва и е приет в Щатсопера. Малко по-късно се завръща в България и през 1927 г. е назначен като балетен солист в Софийската опера. Не закъснява и идеята му да представи пред родната публика един от шедьоврите в балетния репертоар. В интервю, дадено на преклонна възраст, Анастас Петров си спомня:
„Първият самостоятелен балет, реализиран в България, бе „Копелия” от Лео Делиб. Поставих го година по-късно след като започнах работа. Поради липсата на стабилен и еднороден състав, за някои от ролите бяха ангажирани хористи от операта, актьори, а аз изпълних ролята на Франц. Отзивите бяха много интересни. За публиката жанрът бе нещо съвсем ново и не знаеха как да възприемат това изкуство, при което нито се пее, нито се говори. Повечето от първите български балетисти бяха любители, но мога да ги похваля, защото танцуваха с чувство. Основна моя цел бе създаването на балетно училище. За начало основах собствена школа. Съвместявах дейностите педагог, балетмайстор, солист, репетитор и работата в школата. От сутрин до вечер, докато се откри балетното училище, където приех да работя. Имаше период, когато броят на учащите в школата ми е бил 120 човека. Всичките ми успехи се дължат на безкрайното ми трудолюбие и любов към балетното изкуство. Аз поставих първия балет от български композитор – „Змей и Яна” от Христо Манолов. Разпределях времето си между операта и школата, но това ми коства много.”
Въпреки напредналата си възраст и влошено здравословно състояние, Анастас Петров почти до края на жизнения си път продължава заниманията със своите възпитаници от балетната школа. Сред учениците му са Лили Берон, Асен Манолов, Люба Колчакова и много други, утвърдили се като големи имена в българския балет. В интервю, запазено в „Златния фонд” на БНР, екс примата Красимира Колдамова споделя свои спомени за основоположника на българския балет:
„Винаги съм мечтала да съм най-добрата. Тогава тази мечта, която съществува у всеки млад артист, бе подкрепена от една голяма личност – създателя на българския балет Анастас Петров. Той беше директор, а ние бяхме пет момичета, първите завършили балетното училище в театъра. Не минаваше и ден, без той да попита: „Харесва ли ти някоя роля? Ако е така, веднага започвай да я разучаваш, може да я изпълниш един ден!”. В мислите и мечтите си той създаваше непрестанно някаква цел, подтикваше ни да се развиваме. Първата си роля в балета „Жизел” направих с него. Той подаваше ръка не само на примите, но и на най-малките балеринки, за да имат възможност да се изявят.”
В памет на Анастас Петров от 1982 г. в родния му град Добрич е основан конкурс за млади балетни изпълнители, който носи неговото име. Това лято се проведе неговото ХVІ издание.
Концертно изпълнение на сценичната кантата "Кармина Бурана" от Карл Орф в София се превърна в празник за меломаните и заявка за силата на музиката да стопява ледове в дипломацията. За първи път на една сцена се качиха три оркестъра от три съседни..
Житейската история на принцеса Мафалда Савойска е любопитна, вълнуваща и трагична. Тя е родена в Рим през 1902 г. и е второ дете на италианския крал Виктор Емануил III и Елена Черногорска, сестра е на българската царица Йоана. През 1925 се омъжва за..
По повод деня на свети Кирил, Археологическият музей "Велики Преслав" представя изложбата "По следите на учениците". Експозицията, посветена на създателите на славянобългарската азбука проследява Кирило-Методиевския маршрут в България, като част..