Всяка форма на завишаване на контрола на пътя ще помогне. Ако има технически средства, те трябва да бъдат използвани. Не трябва да се отива обаче в крайности.
Това заяви пред БНР инж. Иван Петков - експерт по пътна безопасност.
Според него новите мерки, които минаха на първо четене, ще имат възпитателен ефект:
"Водачите по нашите пътища считат, че могат да правят каквото искат, което в повечето случаи води до произшествия. Всяка форма на засилване на контрола ще има благоприятен ефект, а това доколко ще реши проблемите на пътищата ни - е съвсем друга тема".
Ще направим по-голяма система за санкциониране, а ще имаме ли техническата възможност да ги връчваме, попита инж. Петков и обясни: "Не говорим само за това някой да си плати глобите, първо някой трябва да ги обработи".
Ако политически звучи добре да кажем "Сега ще направим едни промени", то зад това стоят поредица от действия, които трябва да се случат, изтъкна той в интервю за предаването "Преди всички".
"Има достатъчно неща, които трябва да се случат след всяка една промяна, за да може тя да влезе в сила и още толкова време поне, за да може тя да се задейства. Ефектът от нея ще бъде чак след това".
Според него за крайния ефект - да се намалят произшествията - трябва да мине повече време.
Имаме стопанин на пътя, който е нормативно определен - АПИ, имаме акредитирани лаборатории и когато те кажат, че не е нещо както трябва, то това е така, напомни експертът и добави: "Оттук нататък имаме хора, които използват различни способи и мнения, за да насяват определени усещания в обществото".
АПИ е отговорна за поддържането на пътищата, но над нея стои МРРБ и МС, подчерта инж. Петков. Според него може да погледнем към всеки от тях и да кажем, че нещо по веригата не се случва както трябва.
"Има прекалено много икономически интереси в тази държава, които пряко влияят на качеството на нашите строително-ремонтни дейности по пътищата. За някои хора явно това е начин за изкарване на много сериозни финансови средства, а не толкова за изпълнение на своите задължения".
Според него липсва общество, което да накара отговорните хора да си вършат работата:
"Ние като общество не изискваме от държавата да ни достави това, от което имаме нужда. Държавата е тази, която чрез своите механизми, следва да си свърши работата. Тя явно по някаква причина не го върши".
Според него качеството на пътищата ни е под всякаква критика.
"Не знам дали са останали истински пътни фирми в България, истински строителни организации, в които да има инженери, които да си вършат работата съвестно и да им е позволено да вършат работата си съвестно. Няма и прокуратура, която да направи нещо по въпроса. Не малко сигнали бяха изпратени през годините към тях и обикновено отговорът е "Няма основание за повдигане на обвинение". Ако за това не се повдигат обвинения, то тогава такова ще бъде и качеството на пътя".
Експертът не вярва държавата да има проблем да отпусне финансови средства, за да извърши определен спешен ремонт. Оправдание можем да намираме навсякъде за всичко, допълни той и констатира, че българите не обичат да бъдат контролирани. Когато служители на реда упражняват своята дейност, има негодувание, подчерта инж. Петков.
"Вярвам, че в годините се напредва в посока връчване и събираемост. Със сигурност има още хора, които са намерили заобиколни пътища, по които да прехвърлят нарушението си на някой друг, но това са все по-малко случаи. Това ще става все по-добър процес, който ще ни доведе до истината, че когато нарушаваш, ще си плащаш".
, за да научите най-важното от деня!