Миналия месец планинското село Есино Ларио в Северна Италия обяви продажба на всичките си активи, пише днес в. „Гардиън“. Цената на уличните знаци започваше от 1250 евро, а общинският съвет се продаваше за €200 000. Пейките пък бяха по 280 евро, но с намаление – три за цената на две.
В реклама на цяла страница в почти всички водещи италиански всекидневници кметът на Есино Ларио Пиетро Пенса обвини за решението липсата на средства за борба с обезлюдяването на селото.
„За съжаление вече нямаме ресурси да се борим с проблеми, които са по-големи от нас. Заради това реших да продам всички символични места на Есино Ларио“, написа той.
Инициативата привлече широк медиен интерес и множество купувачи. Но в деня, в който продажбите трябваше да започнат онлайн на специален сайт, той се „повреди“. Потенциалните купувачи бяха пренасочвани към страни, която ги караше да споделят снимки на артикулите в социалните медии. Продажбата се оказа „фалшива новина“.
Оказва се, че Есино Ларио дори не е имало финансови проблеми – селото е привлякло средства със събития и доброволчески схеми, а населението му от 745 души е намаляло съвсем малко от началото на века.
Мистерията бе обяснена на пресконференция в Милано – всъщност разпродажбата се оказа пиар кампания на местна технологична компания, специализираща в широколентов интернет за отдалечени селища.
Компанията се съюзила с местните власти в Есино Ларио, за да повдигне въпроса за обезлюдяването на провинциални райони и да получи известност новата ѝ схема за селата.
Масимо Кастели, национален координатор за малките селища, заяви, че е подкрепил странната инициатива.
„Опитваме се да дадем гласност на проблемите на малките селища. Но медиите не обичат да ги отразяват, вероятно те предпочитат да пишат за продажба на къщи за 1 евро“, коментира той.