Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Споровете между радиостанциите и притежателите на авторски права не са български патент

Снимка: ebu.ch

Неразбирателството между радиостанциите и притежателите на авторски права не са уникално за България явление. В САЩ противоречията датират още от времето на Франк Синатра.

И тази година Националната асоциация на електронните медии се опитва да убеди Конгреса да гласува закон, който да утвърди статуквото, а именно - за разлика от онлайн платформите, радиостанциите да не плащат за изпълнение при пускането на музика в ефира си. В отговор на инициативата Звукозаписната Академия разпространи писмо, в което посочва, че САЩ, Северна Корея, Иран и Китай са едни от малкото страни без уредени права за изпълнение.

Звукозаписните компании и артисти, водени навремето от Франк Синатра, от десетилетия се мъчат да накарат радиото да компенсира музикантите. Радиото в Америка е индустрия, която генерира около 17 милиарда долара на година от реклама. Артистите още от 40-те години са повели поход с платформата, че станциите са изградили мощната си индустрия на техен гръб. Ако не са песните, няма да има реклама. Станциите пък са на мнение, че излъчването на една песен я промотира и върши услуга на артиста, тъй като щом я чуят по радиото хората я откриват и могат да си я купят.

Но радиото все пак плаща нещо - на авторите. Сумата се договаря предимно между Комитета за лицензиране на музика, излъчвана по радиото, който има 10 хиляди членове и четирите асоциации за събиране на авторски права. Тези асоциации получават пари въз основа пазарния дял на авторите си и по-скоро на репертоара си като цяло. Или до каква степен един репертоар е популярен.  Авторите могат да сключват договори с различни организации и да ги сменят ако не са доволни от условията.

Една от тези организации Глоубъл Мюзик Райтс заведе иск срещу радио станциите с обвинението, че 90 % от тях са се обединили в картел с идеята да плащат малка фракция от приходите си като се има предвид, че музиката е основното им съдържание. Радиото в САЩ разпределя общо 4 % към всички организации за ползване на авторски права. Преговорите с всяка една от тях може да се окажат мъчителни.

Според оценката на Комитета за лицензиране на музика, излъчвана по радиото, пазарният дял на артистите от Би Ем Ай спада. Комитетът изпрати предложение за намаляване на сумата от 1.7 % до 1.4% от приходите за периода 2017-2021. Офертата бе отхвърлена и докато текат преговорите Би Ем АЙ изискаха от съда замразяване на стойността от 1.7 %.

Но съвременната музика не спира. Глоубъл Мюзик Райтс, която също е в преговори и която в каталога си има артисти от Ийгълс до Фарел Уилямс в края на миналата година в жест на добра воля предложи да даде временен лиценз на станциите до края на септември тази година. Това малко охлади страстите, но дебатът продължава. От едната страна са радио станциите, които не са склонни да плащат повече, а от другата - притежателите на авторски права, които от 40-те години се опитват да отбележат някакъв успех в търсенето на по-голямо заплащане.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени