Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дигитализацията при обучението на шофьори е без алтернатива

Параграф 22 ли е пътната безопасност у нас и как готвените промени в шофьорските курсове ще спомогнат да спре безумието по пътищата? Темата коментира в програма "Ден след ден" Красимир Георгиев, председател на  Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.

Според него в публичното пространство се чуват две мнения относно предложенията на Транспортното министерство.

"Едното мнение е на тези, които работят качествено, работят редовно, спазват и сега съществуващите правилата, които искам да кажа, че никак не са лоши, но друг е въпросът, че са обезсмислени, защото не се спазват и никой не съблюдава за спазването им. Тези хора, които работят качествено и дават всичко от себе си, които наистина произвеждат един добър продукт, който е безопасен, стъпвайки на пътя - за тях няма значение дали ще има реформи, дали ще има затегнати мерки на контрол, дали ще бъде електронен този контрол, защото те ще продължават да работят по същия начин. Но тези, които обучението го виждаха в един автомобил, който най-често е 20-25 годишен. Тези, които виждаха обучението като една машинка за пари. Тези, които бълваха  некачествено и слабо подготвени хора -при тях се появява проблем. Те надават един вой и викат много по-силно от редовните. Те са винаги против всичко -против реформи, против промени, против осъвременяване на обучението, както е в цял свят. Те са против всичко по принцип", смята Георгиев и заяви, че от Асоциацията подкрепят тези предложения.

Той допълни, че от организацията не смятат, че са достатъчни, но като първа крачка промените са в правилна посока и са стъпка за осветляване на бранша.

"Това мога да го гарантирам от позицията на 42 годишния си опит, че ще се усети и веднага ще се почувства как на пътя се движат  вече по-подготвени шофьори. Защото шофьорският курс е мястото, където се учат хората на толерантност, учат се на великодушие, учат се на това  да спазват правилата. В шофьорския курс им се формира чипа, програмата", твърди експертът.

По думите му има два вида автошколи. Едните са тези, които имат ясно седaлище, офис с техническо лице, с кабинети, с автомобили, които са собственост на школите, с инструктори на трудови договори и им се плащат осигуровки. Тези фирми са регистрирани по ДДС. В тях има вътрешно фирмен контрол,  които е изключителен важен и основна форма на контрол. Според него обаче са много малко - не повече от 10%.

" На другата противоположност са така наречените фирми-майки, към които се прикрепват така наречените "закачалки". Фирмите-майки взимат разрешителни и след това вече ги няма. През тази фирма преминават инструктoрите, които работят със семейните си автомоболи и прибират таксите в джоба си. При тях няма касови апарати. Плащат на управителя на фирмата-майка, за да може курсистът да се зачисли, но  нататък никой не знае какво се прави. И няма как да знае, защото няма как да се контролира. И това държавата го знае. Но то ще се прекрати в един момент.",  разказва Георгиев.

Според него след електронизацията на теоретичния изпит никой не може да каже, че този изпит е уреден, а и няма как да се случи подобно нещо. За сметка на това взимането по втория начин на изпита по управление се случва все още.

Георгиев е категоричен, че с дигитализацията ще се изключи субективния фактор, затова  идеята да се въведе е много добра.

По думите му изпитът не е обучение, а проверка на знание. Точно затова и предложението да се сведе до 4 явявания и да се прекрати безкрайното явяване на поправителен изпит при кандидатстването за книжка също е добра.

Той смята, че курсистът трябва да има повече часове за извънградско шофиране, нощно каране, да минават по-голям километраж, за да придобият умения, нужни за пътната безопасност.

Още за промените, за сивия сектор в бранша, за броя на автошколите може да чуете в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Българската аристокрация е не по-малко бляскава от западната

Днес е премиерата в столицата на книгата "Аристокрацията на Второто българско царство" от проф. Николай Овчаров. От издателството са написали за това изследване, че "аристокрацията на България по време на Второто българско царство е била не по-малко бляскава и горда от великолепните благородници – херцози, графове и барони на..

публикувано на 15.04.25 в 17:05

Хората трябва да повярват в мисията ни - работещ зоопарк

Първо информационно събитие под надслов "Зоопарк Пловдив – мечти и реалности за бъдещето"  ще представи информация за бъдещето на  зоологическата градина и  с него започват поредица от активности, които съчетават забавление и образование в природна среда. Основната част от програмата включва образователна лекция, посветена на програмата за..

публикувано на 15.04.25 в 16:45

Работодателите се научиха, че трябва да задържат кадрите си

Българската конфедерация по заетостта (БКЗ) представи най-новото си национално изследване, което разкрива ключови тенденции на пазара на труда за периода април – септември 2025 г. Проучването обхваща 1078 компании от 12 сектора за периода април - септември 2025 г. Макар че наемането на нови служители не спира, българските работодатели стават..

публикувано на 15.04.25 в 16:14

МВР, АПИ и общините да изготвят стратегия за пътната безопасност

МВР ще купи и ще пусне в трафика необозначени полицейски автомобили, които да спират шофьори за проверка. Така полицаи с цивилни коли ще контролират агресивните шофьори и такива, които нарушават Закона за движение по пътищата.  Ще се даде възможност шофьорите да плащат глобите на пътя, веднага след установяване на нарушението. Това обяви..

публикувано на 15.04.25 в 14:25

Седем аргумента защо не трябва да се връщаме в "езиковото гето"

Борис Петров е старши учител по  английски език в  Езикова гимназия „Пловдив“. Провокиран от намерението за "преосмисляне" на досегашната приоритетна роля на чуждоезиковото обучение и засилване на това по природни науки и математика, което се лансира от министъра на образованието, той изпрати до МОН писмо, в което аргументира защо това не трябва да..

публикувано на 15.04.25 в 11:41