Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Промените в Конституцията създават риск Радев да я наруши

"След промените в Конституцията от края на декември 2023-та като че ли не очаквахме толкова бързо  да реализират своето действие новите разпоредби по повод на формирането на служебното правителство и насрочването на парламентарните избори.  Проявяват се две задължения и в зависимост от това, на кое от тях ще придадем по-голямата тежест, зависи и как ще се развие самата процедура." Това заяви  Орлин Колев - доктор по конституционно право и преподавател в СУ "Кл. Охридски".

По думите му, насрочването на парламентарните избори е съпроводено от невъзможността НС за излъчи редовно правителство.  

"Бяхме свидетели на три  последователни опита, при които президентът възложи проучвателен мандат и НС не можа да излъчи редовно правителство.  Генералната концепция тук е, е след като  не можем да излъчим редовно правителство, трябва да отидем на избори. Доколкото обаче текстът на член 99, ал. 5 от Конституцията буди различен прочит, и според някои е обвързан с назначаването на служебно правителство, и доколкото служебното правителство не е изцяло поверено в правомощията на президента, само по себе си крие риск от необразуване на служебно правителство и следователно води до евентуалност от саботиране или  отлагане на изборния процес, което по Конституция е недопустимо."

Категоричната позиция на д-р Колев е, че следва да се приеме, че насрочването на избори за Парламент е самостоятелно и алтернативно задължение и следва да се изпълни не при условията на обвързаност със задължението за образуване на служебно правителство.  Като аргумент, той подчерта, "генералната  концепция на Конституцията е, след като има Парламент, който не може да  излъчи редовно правителство, то да идем на избори и суверенът  да излъчи такова парламентарно мнозинство, което да може да формира Парламент, които да  излъчи редовно Правителство". 

Според последните конституционни промени, президентът като че ли е обвързан с предложението на кандидат служебния министър-председател по отношение на предложението му за състава на бъдещия Кабинет.  Малки са шансовете за такава ситуация, но ако президентът прецени, че предложеният състав за кабинет противоречи на неговите виждания за демократично развитие на България, може и да откаже да подпише указа.

"В случая обаче той поема риск да наруши Конституцията и срещу него да се появят призиви за процедурата за импийчмънт. 

Да, президентът е длъжен да се съобрази с предложението на министър-председателя, но по-скоро ми се струва, че  ще се върви по линията на взаимния компромис и на взаимната  договорка, т.е. съгласуване между  президента и министър-председателя по отношение на състава, за да не се стигне до поредни нелицеприятни за държавата практики". 

Д-р Колев подчерта, че не му е чужда идеята Парламентът да продължава да осъществява функциите си дори и тогава, когато не може да излъчи редовно Правителство в условията на Служебен кабинет, за да може да му се въздейства от страна на законодотелната власт, но уточни, че по темата върви съдебно производство.

"Решението на КС ще даде отговор на въпроса, но засега, прилагайки ал. 5 на чл. 99  виждаме  на практика недотам положителните страни и рисковете на недобрата формулировка. И това е предпоставка за бъдеща ревизия на Конституцията".

Осъществяването на избори "2 в 1" е по-добрият и по-прагматичният и необходим подход за страната, който е и задължителен, с оглед разпоредбите на Конституцията. В този смисъл президентът има възможността да насрочи парламентарни избори  в същия ден, в които се провеждат и изборите за ЕП, подчерта д-р Колев.

"Ако не го направи, лично за мен, той ще наруши Конституцията, защото задължението за насрочване на парламентарни избори е самостоятелно от- и не може да бъде обвързано със задължението за  образуване на Служебен кабинет. Такова обвързване не може да има, защото дори и невъзможността за създаване на Служебен кабинет  няма да доведе до колапс. Правителство ще има и това ще бъде Правителството в оставка на Николай Денков до момента, в който не бъде избрано редовно Правителство или не бъде назначено Служебно".

Д-р Колев бе категоричен, че в която и да е от формите си - редовно, Правителството в оставка или Служебно правителство, в рамките на настоящото законодателство и Конституционна рамка, може да осъществява пълноценна изпълнителна власт. 

"Предвижда се, че дейността на Служебното правителство може да бъде ограничавана със закон, но такъв закон в България няма. Следователно  във всичките си форми Правителството може да изпълнява в пълнота цялата изпълнителна власт". 

Интервюто - звуковия файл: 

По публикацията работи: Веселина Пеева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Бюджетът няма да бъде препъникамъкът за коалицията

Управляващата коалиция изглежда стабилна, поне досега не е имало някакъв по-сериозен трус, каза в предаването "Точно днес" политологът доц. Иво Инджов .  "Създаде се усещането, че такъв е възможен, заради постановката в бюджета за пенсиите, че няма да растат с швейцарското правило. След силна критика от страна на БСП и на опозицията това бе..

публикувано на 20.02.25 в 10:05
Боян Дуранкев

България е в хиперкриза, дълговете ще са фантастични

„Съдейки по проекта на бюджет за 2025 година и прогнозата, която е дадена до 2028 година, очевидно е, че икономиката, демографската система, участието ни в ЕС, са с големи проблеми. Тоест – България е в хиперкриза. И проблемите не са толкова в бюджета, колкото в икономиката, в нашите връзки с други европейски страни. Тъй като..

публикувано на 20.02.25 в 09:58

От с. Ивайло започват безплатни профилактични прегледи

Съвместната кампания е между МБАЛ - Пазарджик и общината, а  инициатор е д-р Димитър Бакалов, заместник-началник на Спешното отделение. " Тази кампания се роди от идеята да успеем да предоставим медицинска помощ в малките населени места, особено за хората, които са трудно подвижни. Получих пълна подкрепа от директора на болницата д-р Красимир..

публикувано на 19.02.25 в 16:50
Илия Проданов

Искаме решения за българските производители на храни

Спешни законови реформи, по-голям контрол от страна на държавата и право на коопериране на малките производители. За това настояват членовете на Българската аграрна камара, която пое ангажимент да опише нелоялните търговски практики по цялата верига на доставки.  "Като Аграрна камара този проблем го поставяме от миналата година и тогава, по..

публикувано на 19.02.25 в 16:25

Страната бясно влиза в дългова криза, изходът е поголовно рязане

Според предложения проектобюджет за 2025 година и финансовия план за следващите три години България влиза в дългова спирала, смята преподавателят по икономика и финанси проф. Красимир Петров. Дълговете ще достигнат през тази  година 60 млрд. лева, догодина 70 млрд. лв, следват  80 млрд и след това 87 млрд. лева.  България затъва в бясна скорост в..

публикувано на 19.02.25 в 15:54