Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Бонус - малус"? Става, но трябва още много да се доработи

Едно от дълго обсъжданите, но все още не влизащи в действие предложения е цените на задължителните застраховки „Гражданска отговорност“ да зависят от поведението на шофьорите на пътя. 

Дали имат санкции, дали са предизвикали по тяхна вина ПТП или пък са примерни водачи.

Смята се, че мярката, известна като „Бонус – малус“ би могла да окаже положително влияние върху подобряване безопасността на пътя. Във своята същност тя е подходяща със замисъла си да опита да регулира „качеството“ на шофьорите у нас. Но, има едно голямо „Но!“ в проектната част на наредбата – смята Кирил Драганов от Европейския център за транспортни политики. (Това е организация, ангажирана с идеята за подобряване на пътната обстановка.)

В този си вид в момента проектонаредбата е доста еднопосочна – само към лошите водачи. Спрямо примерните шофьори обаче тя  никак не е  организирана и дори неразбираема за експертите. Затова трябва да се доработи.

Обсъждано е и да има единна, централизирана  методика.  В момента отделните компании, определящи методологията, не дава право на клиентите си да я обжалват или да искат да се преразгледа. Позволява се само шофьорът да се обърне към Гаранционния фонд, което е доста неправилно.

Може клиентът да не е доволен от цената, или, от недобросъвестен водач постепенно да е станал примерен.

Много по-добре е да се ползва база данни на МВР.

Част от мерките обаче отлежават дълго време.  Главно поради това, че много трудно се синхронизират системите у нас, различните регистри на институциите.  Също така има компании, които забавят умишлено информацията заради търговски интереси.

В крайна сметка, „Бонус – малус“ може ли да е панацея? 

В някои развити  държави тази мярка вече се счита за отживяла времето си. Също така тя вече има и различни разработки в отделните страни, според спецификата на обстановката по пътищата им.

Като цяло, прилагането на тази мярка изисква подробно обсъждане и доработване - убеден е експертът по транспортни политики Кирил Драганов.   




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Четири пъти "НЕ" за това Гергов да бъде реабилитиран в БСП

Пловдивският депутат от БСП Иван Петков – Бебето, който е и председател на ГС в Пловдив, препотвърди, че ако партията получи трети мандат, ще направи опит да предложи експертен кабинет, а при получаване на мандата от друга политическа сила, решение ще се вземе от колективните партийни органи. „Всичко е въпрос на хипотези, но има надежди и с..

обновено на 26.06.24 в 12:32
Председателят на БЛС Д-р Иван Маджаров

Обществото ни очаква винаги лекарите да са свръхчовеци

Защо агресията срещу лекарите в България се увеличава в годините и за какви действия ще настояват съсловните организации? Наш събеседник по темата е председателят на БЛС д-р Иван Маджаров .  Проучване на агенция Тренд сочи, че 55% от лекарите са били жертва на агресия от стана на пациентите. Д-р Маджаров подчерта, че са поръчали две паралелни..

обновено на 26.06.24 в 12:31

БПЦ разисква социалната си дейност на семинар в Пловдив

Пловдивската митрополия е домакин на четвъртия заключителен семинар „Социална свързаност и подкрепа“.  Форумът има за цел да повиши информираността за социалните услуги, които църквата предоставя.  Проектът „Социална свързаност и подкрепа“ е финансиран от Фонд „Социална закрила“ към Министерството на труда и социалната политика и се изпълнява от..

обновено на 26.06.24 в 10:54
Светослав Малинов

Пред унизителен избор сме - нестабилен кабинет или избори

„Първият мандат ще бъде връчен на ГЕРБ-СДС, а ГЕРБ няма осигурено мнозинство. Публичните изявеления на всички  показват, че ГЕРБ, освен от ДПС, не би трябвало да получи друга подкрепа. Сметката показва, че не им стигнат 5 или 6 депутата. В тази ситуация отиваме единствено към третия мандат, където, пак по публични изявления, имаме..

публикувано на 26.06.24 в 10:18

Обновяват уличното осветление в Асеновград

Община Асеновград започва да подменя уличното осветление в града по проект, финансиран от Националния план за възстановяване и устойчивост.  С нови LED осветители ще бъдат сменени 1747 стари натриеви, съобщи кметът Христо Грудев. По думите му предстои и подмяна на 128 електрически табла за улично осветление с нови, които имат вградени компоненти за..

обновено на 25.06.24 в 14:08