Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Анаксимандър

През 20 век физикът Вернер Хайзенберг твърди, че елементарните частици са различни квантови състояния на една и съща „първична субстанция“. Това е просто приемлив начин да се каже, че „нещо“ произлиза от „нищо“. А колегата му Макс Борн веднага предлага тази „първична субстанция“ да се нарече „апейрон“, гръцка дума, която значи „безкрайно“, „безпределно“, „неопределено“. 

27 века назад, през 6 в. пр.н.е., философът Анаксимандър от Милет пръв я използва като термин, за да обозначи наличието на нещо като нищо, от което произлиза всичко. Анаксимандър е философ от гръцкия Милет, днес в Турция, съвременник на Талес, първият същински гръцки философ. Анаксимандър пък е първият гръцки философ, който изоставя устната традиция и записва трудовете си. Според Карл Сейгън, той е и „от първите хора, за които знаем, че е провел научен експеримент“. Анаксимандър е натурфилософ и сред най-важните въпроси, с които се занимава, е произходът на нещата. 

Различни автори говорят за вода, огън, въздух или земя като първични субстанции. Не може да е водата, казва обаче Анаксимандър - тя е мокра, но може да изсъхне, да изчезне, а първичните субстанции не правят така. Същото е с огъня и другите субстанции. И точно в този логичен порядък идва нелогичното му на пръв поглед прозрение, потвърдено, поне засега, от съвременната наука – апейрон, нищото, от което се ражда всичко. Но и това не е всичко. Анаксимандър смята, че нещата възникват, когато се отделят от апейрона, следва цикъл на преминаване на една субстанция в друга и пак се връщат в апейрона, което е и техен край. Запазено е прекрасно негово изречение, което обяснява това: „От каквото възникват всички неща, в същото се превръщат по силата на необходимостта“. 

Първосубстанцията са намира извън времето и „обхваща всички светове“. Да, май според Анаксимандър, нашият свят не е единствен – но той рови, за да опознае нашия, като пише книги по астрономия и география, изследва появата на живота, занимава се с геометрия и практически изобретения. Карл Сейгън отбелязва и друга изумителна идея на Анаксимандър: „Той се придържа към забележителния възглед, че Земята не е увиснала на небесата или поддържана от тях, а стои самостоятелно в центъра на Вселената – и, тъй като е на еднакво разстояние от всички места на „небесната сфера“, не съществува сила, която да е в състояние да я помести“. Да, наистина забележително е преди 27 века да твърдиш, че Земята виси в нищото. Но това налудничаво твърдение още тогава отваря възможност да се обясни необяснимото – къде изчезват звездите и планетите, когато не са на небосклона. 

Ами спокойно обикалят през долната страна на Земята, защото там няма нищо, което да им пречи - колони, вселенска костенурка или безкраен океан, в който Земята плува. Впрочем, Земята, според Анаксимандър, е нещо като консервна кутия – цилиндър с диаметър три пъти по-голям от височината. Отгоре като капак на кутията е самата Земя, чиято форма е кръгла, но не сферична, а плоска. Тя плува в сос - океана, който обаче не пада в нищото. А консервата стои неподвижно, защото е безкрайно добре балансирана в самия център на Вселената.

За живота на човека Анаксимандър знаем съвсем малко, но не толкова малко, че да се съмняваме в самото му съществуване. Диоген Лаерций пише, че е син на Праксиад и цитира Аполодор, който в своята „Хронология“ съобщава, че „през втората година от 58-та Олимпиада Анаксимандър е на 64 и скоро умира“. Сметката е проста - роден е през 610 и умира през 546 г. пр.н.е. Освен философ, той е и политик. 

Твърди се, че маниерите на Анаксимандър са тържествени и ходи облечен в помпозни дрехи. Знае се, че пътува доста, а в един период води колонисти от Милет, които основават Аполония, днешния Созопол. Кога при тази активност има време да пише, не е ясно, но е факт, че оставя доста съчинения – „За природата“, „За неподвижните звезди“, „Геометрично изследване“, „Сфера“, „Карта на Гърция“, „Карта на света“. Нито едно от тях не е достигнало до нас, но те са ни известни от сравнително достоверни източници. Да, повечето идеи на Анаксимандър търпят критики и са наистина погрешни. Но той се стреми да въведе математика и геометрия в изследванията, прави първични опити да приложи нещо като научни принципи, да търси доказателства, изобщо, Анаксимандър е човек, който не бива да бъде отхвърлян с лека ръка, само защото някои от теориите му звучат твърде фантастично. 

Според него например, истинското небе се състои от огън, който е изпекъл и втвърдил небесните сфери. Те са около Земята в три основни кръга – в първия, най-близко до нас, са звездите, във втория – Луната, а най-далеч е Слънцето. Да, тази представа е далеч от реалността, но тя следва определена логика. Всички тези тела светят с отразена светлина от първичния огън и тъй като Слънцето е във външната сфера, тоест, най-близо до него, то затова е и най-ярко, а Луната и звездите всъщност отразяват слънчевата светлина. На небесните сфери има нещо като прозорчета и, когато те са отворени, виждаме телата, а когато са затворени, не ги виждаме. Не по-малко погрешна, но и не по-малко любопитна, е идеята на Анаксимандър за зараждането на живота и на човека в частност. 

В тази сфера той всъщност напипва нещо, даже няколко неща, което някои възприемат като прото дарвинистки идеи. Анаксимандър твърди, че животът се самозаражда, че това се случва на ръба между водата и земята, където водата постепенно изсъхва и че всички земни същества произлизат от водните риби. От риби според него произлизат и хората. И ето как през 3 век от н.е. римският писател Цензориус обяснява нещата: „Анаксимандър от Милет смята, че от затоплената вода и земя се появяват или риби или напълно рибоподобни животни. Вътре в тези животни хората приемат форма, а ембрионите са държани затворници до пубертета. Едва тогава, след като тези животни се отворят, мъжете и жените могат да излязат, вече способни да се хранят сами“. 

Не знам за вас, но на мен подобни чаровно-наивни обяснения за природата на нещата ми звучат твърде интересно. Когато добавим към тях и онези, изумителните - за апейрона например, започва да ми се струва, че Анаксимандър от Милет заслужава да заеме много по-важно място в историята на философията и човешката мисъл изобщо, отколкото засега сме му отредили.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Деца гостуваха на Бачковския манастир в Деня на християнското семейство

Бачковската света обител посрещна деца от последните групи на детските градини в селата Белащица и Марково. Поводът за посещението бе Деня на християнското семейство и на православната християнска младеж, който се чества днес. Малчуганите бяха посрещнати в манастирската църква „Успение Богородично“ от отец Евтимий. Той се обърна към децата с „добре..

публикувано на 21.11.24 в 15:27

Веселка Кунчева гостува в Пловдив във формата "Успешните"

Изтъкнатият български режисьор Веселка Кунчева гостува в четвъртата среща от формата "Успешните" в Club Fargo.  Автор е на редица спектакли, сред които  "Нос" по Гогол, "Аз, Сизиф", "Последният човек" по Оруел, "Дама Пика". През 2014 г. Веселка Кунчева  основава "Пъпетс Лаб" заедно със сценографа Мариета Голомехова, с която разработва..

публикувано на 21.11.24 в 07:10

Художникът Тодор Маринов показва "Мистични светове"

Самостоятелна изложба „Мистични светове“ на художника Тодор Маринов представя галерия „Ромфея“. Експозицията включва емблематичните за известния живописец наивистични композиции, създадени специално за предстоящия коледен сезон, както и изящни снежни и топли пейзажи, с които е известен авторът. Картините пренасят зрителите в свят на..

публикувано на 21.11.24 в 07:03

Звезди на българската музика с "Концерти с кауза" в Пловдив

Национално турне „Концерти с кауза“ 2024: Звезди на българската поп и рок музика  излизат на сцената в Комплекс „С.И.Л.А.“  Името на концерта е избрано специално, тъй като подкрепя две каузи с изключителна важност за България. Първата е свързана с информационната кампания в подкрепа на хора с репродуктивни проблеми под надслов „Да сверим..

публикувано на 20.11.24 в 05:48

Изложба „Книгата – от камъка до пиксела II“ гостува на 3 места в Пловдив

Интерактивна изложба „Книгата – от камъка до пиксела II“ представя Фондация ПРОЛИБРИС на три знакови места в Пловдив в рамките на три поредни дни.  Пловдивчани имат възможността да се запознаят с интересни факти, свързани с развитието на изкуството на книгата през различните исторически периоди.  Ще бъдат показани уникални модели, образци и..

публикувано на 20.11.24 в 05:45