Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Решението за пробива под Водната палата ще бъде политическо

| обновено на 01.12.22 в 16:15

Четири часа продължи общественото обсъждане на проекта за пробив под Водната палата. След края на дебатите заместник-кметът Пламен Райчев заяви, че протоколът от общественото обсъждане с предложенията как да се облекчи трафикът на кръговото до Водната палата ще бъде внесен в Общинския съвет. Решението дали да има кръстовище на две нива ще бъде политическо, заяви Райчев.

Очаква се внасянето на проекта и протокола от обсъждането да стане през януари. Ако съветниците отхвърлят пробива и решат средствата за него да бъдат инвестирани в други проекти, процедурата трябва да започне отначало, обясни заместник-кметът Величко Родопски. 10-те милиона лева за пробива са заем от Фонда на фондовете, а 9 месеца преди края на мандата си местната власт няма право да тегли заеми.

Дискусията откри кметът Здравко Димитров, който подчерта, че срещата е важна, а когато има отрицание, нищо не постигаме. „Има вероятност да загубим парите, изтеглени от Фонда на фондовете за пробива. София си решиха част от проблемите точно с изграждането на кръстовища на 2 нива“, каза кметът.

Инж. Маньо Манев, представител на проектантите, посочи, че са изготвили модерен проект, който е сигурен и по него се възпрепятстват всякакви деформации, които да застрашат проекта. Разработени са 4 варианта на кръстовището, включително с кръгово и тунел под него или с Т-кръстовище, каза инж. Манев.

Диана Русинова от Европейски център за транспортни политики представи проучване, разработено през последните 3 седмици на трафика в района в часовете пик. „Данните сочат, че районът е много натоварен, влизат около 3500 автомобили, което е предпоставка за задръствания и ПТП. Пловдив спешно трябва да вземе мерки и да намери решение“, добави тя.

Пръв от гражданите се изказа Ивайло Спасов, който каза, че никъде досега не е видял анализ на шума. „В района има много шум, особено нощем. Този проект не само води до по-голям шум за живеещите наблизо, а и застрашава учениците в Хуманитарната гимназия, която се намира в непосредствена близост. Този проект не трябва да се реализира“, подчерта Спасов.

Антон Вълков, който се представи като консултант по различни проекти, обясни, че са допуснати редица грешки – обществото не е информирано максимално рано, а информацията не е поднесена в подходящ вид за заинтересованите страни. „Включването на гражданите не е само на 4 години“, допълни той.

Емилия Манолова гневно припомни, че вече са изсечени десетки дървета, в района има огромен трафик с високи скорости, а велоалеята е унищожена. "Какво се случва с градинката, в която играеха децата? Замислете се да оправите градския транспорт, за да се ползва от повече хора. Това е безумен проект, който да се спре веднага и да се оправят щетите", призова гражданката, като влезе в пряк словесен сблъсък с кмета. "Вие сте там да обслужвате нашите интереси, г-н кмете", заяви Манолова.

Оправете градския транспорт, така че да е привлекателен за гражданите, довършете бул. "Северен", да има повече велоалеи и пешеходни зони, призоваха присъстващите на общественото обсъждане.

По повод изразените в зала опасения за геоложкото състояние на почвите в района, проектантът инж. Манев подчерта, че в техническо отношение проектът е елементарен. "Относно шума - замислете се, че под земята шумът е много по-малък. Подпочвените води се намират на 5,5 метра, а пробивът е на по-малко от 4,5 м", заяви той. 

Независимият общински съветник Слави Георгиев припомни, че днешното обществено обсъждане е резултат от негово предложение в ОбС. "Днешното обсъждане е много закъсняло, трябваше още преди 16 месеца да се проведе. Парите са заем, г-н кмете. Ако не ги изтеглим, няма да ги дължим, затова не ги губим", обясни той.

Общинският съветник допълни, че според изследванията доста под 4000 автомобила минават през моста на Панаира, за разлика от твърденията на общината. "Ако приемем Вашето решение, ще похарчим 9 млн. лв и ще преместим задръстването със 100 метра. Трябва мащабно изследване защо е толкова натоварен бул. "Цар Борис Трети Обединител" и защо хората го предпочитат, вместо да минават по по-малко натоварените мостове на Герджика и Адата. В този смисъл пробивът не предлага решение!", заяви Слави Георгиев. 

Д-р Веселка Христамян, общински съветник от "Демократична България", поиска от името на групата да спре пробивът под Водната палата и да се изготви цялостен анализ на трафика в града.

Арх. Топалова призова "3 пъти да мерим, 1 път да отрежем" и попита как ще развиваме Пловдив - като град на хората или град на автомобилите.

Адв. Тони Стойчева каза, че според нея като шофьор няма задръствания по бул. "Марица", а изчакване. "Какво ще се случи със скулптурите на Орфей и Евридика, които са от символите на града? Ще ги асфалтираме ли?", метафорично попита тя. 

Председателят на Камарата на архитектите Чавдар Тенев отново посочи, че поръчката за пробива е дадена на инженеринг, което е порочна практика. "В учебниците по градоустройство са посочени начините, по които се изчислява най-добрия начин да се уреди трафикът. За град като Пловдив това е кръгово", обясни архитектът. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

10 дисциплинарни производства има в ГДБОП за контрабандния канал в Пловдив

Случаят, цитиран по-рано днес в публикация в социалните мрежи от неправителствената  организация "Боец", е известен на МВР.  По него е извършена проверка от дирекциите „Вътрешна сигурност“ и  „Инспекторат“ в министерството, съобщиха от министерството. Тя е разпоредена от служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков, обясни пред журналисти..

публикувано на 01.04.25 в 19:45

"Боец" обвини ГДБОП в чадър над контрабанден канал за цигари в Пловдив

От гражданското движение БОЕЦ обвиняват ръководители на ГДБОП в Пловдив в защита на контрабанден канал за цигари. Става въпрос за акция на 19 ноември 2024 година. ГДБОП арестува контрабандни цигари за два милиона лева в Пловдивско Разкриха склад за контрабандни цигари в Царацово, щетите са за 12 млн. лева Според БОЕЦ служителите..

обновено на 01.04.25 в 17:38

Предлагат законодателни промени за междуселищен транспорт

Кметът на Пловдив Костадин Димитров бе домакин на среща, на която бе обсъдена темата за междуселищния транспорт. На нея присъстваха народният представител Цвета Караянчева, заместник-областният управител Атанас Ташков, кметовете на общините „Родопи“ и „Марица“ Павел Михайлов и Димитър Иванов, заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков, експерти...

публикувано на 01.04.25 в 17:37

Нов корпус на УМБАЛ "Каспела" на ул. Царевец" няма да се строи

До блок 12 на улица „Царевец“ няма да се строи корпус на болница „Каспела“. Това ще стане възможно с предложената от кмета на Пловдив Костадин Димитров частична промяна в Общия устройствен план. Предложението е в изпълнение на ангажимента, който пое градоначалникът пред Сдруженето на собственици на улица „Царевец“ и е част от изпълнение..

публикувано на 01.04.25 в 15:18

Петима младежи пострадаха при катастрофа край Карлово

Петима тийнейджъри са с различни наранявания след удар на лек автомобил „Ауди“ в крайпътно дърво. Катастрофата е станала минути преди полунощ в участъка между Карлово и село Марино поле.  Зад волана е бил 18-годишен младеж с книжка от едва няколко месеца. Пробата му с дрегер за употреба на алкохол е отрицателна. В колата пътували други две..

публикувано на 01.04.25 в 14:15