Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разгорещени дебати се развихриха в градския парламент на Пловдив

| обновено на 26.10.22 в 11:55

С разгорещени дебати стартира извънредната общинска сесия за пробива до Водната палата.  Част от протестиращите, както и експерти, архитекти и обикновени граждани също влязоха да проследят хода на събитията. 

Същинската дискусия сред общинските съветници започна така:

Йордан Илиев, председател на групата на ГЕРБ, с декларация от трибуната, заяви: „Днес сме на кръстопът дали да сме град за хората или за автомобилите. ГЕРБ имат ясен отговор – пешеходни места заживяха своя живот, разширени тротоари и велоалеи за сметка на улици, създаде се паркова среда на бул. Марица юг. Това не бе лека задача, но успяхме. Бул. Марица юг е пример. Разсичането на градската тъкан е с тежки последици. Трябва ясно обоснована цел и ясно аргументирани, насочени към хората.

Обществото трябва да знае ползите и вредите. Да се разбере кой стои зад това вредно за хората решение – на страната на хората или на политическата хамелеонщина. ГЕРБ е за хората, на страната на правилните за града решения. Искаме незабавно спиране на този вреден за града проект!“ Присъстващите в залата на ОбС протестиращи го приеха с аплодисменти.

Веселина Александрова, председател на групата на ДБ: Винаги сме били против пробива, не защото сме опозиция, а защото е грешна градоустройствена политика. Незаконосъобразен и нецелесъобразен проект! Каква градоустройствена политика водим? Трябва Пловдив да е град за хората. Този проект е абсолютно грешен! В цял свят в централна градска част не може да има кръстовище на 2 нива. Ако го направим, ще докараме целия трафик в центъра на града, вместо на Околовръстното. Този проект е грешно градоустройствено решение, за което хората ще страдат с години.

Слави Георгиев, независим: „3 години Плодив се управлява без ясен критерий за избор на програма, без технически задания, без обосновка и резултатът е това – едно от най-силните граждански вълни, с мощно присъствие на граджани и извънредна сесия на ОбС. При общественото обсъждане за заема не бяха предоставени документи и проекти, резултатът е реализация на 1 проект на инат“. Изказването му пак бе посрещнато с аплодисменти...

Евелин Парасков, Съюз за Пловдив:  „Днес трябва да сложим край на политическото напрежение, нека бъдем малко по-смирени, времето на противопоставянето приключи и най-тправилното решение е да дадем срок да се изгладят нещата.  Хората обаче шумно изразиха протеста си от думите му.

Инж. Гергана Кривошапкова от екипа, който е обследвал, представи накратко анализ на ситуацията, като посочи, че е взет предвид трафикът през март тази година, за сутрин от 7,30 до 17,30 вечер върхов период. Максималното натоварване е 3956 единици леки коли на час за съоръжението, като чака се на моста, което е забранено! Според екипа кръговото води до много ниска скорост, а 4-клонно кръстовище – 40 км за л.а. и 16 км в час за автобуси. Подлезът няма да влоши, а ще подобри транспортната обстановка, а решенията за бул. Марица е да се намали скоростта на колите .

Елена Кръстева от проектантите посочи, че изкопът е най-малко инвазивният метод, като ще се строи по т.нар. Милански метод на строителство.

След близо 2 часа дебати между общинските съветници, изказвания на проектанти и граждани, думата взеха експертите.

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност заяви, че се върви към политическо, а не експертно решение за пробива. „ОбС е могъл да спре този проект, когато стартира договора. Тогава е могло да има и надзор, и спирането му, а не сега, когато вече има договор и има опасност от неустойки... Ние предлагаме община Пловдив да възложи както одит на проекта на външен одитор, така и да организира работна група от експерти и политическите партии. Сега искате да спрете нещо, което е тръгнало и трябва да се поемат последствията“, заяви Милчев под бурните протести и възражения на недоволните граждани в залата.

Богдан Милчев подчерта, че до този момент само транспортният доклад е обективен и всеобхватен, тъй като е експертен. „Има счупена комуникация между политическите партии, гражданите и общината“, подчерта той. Експертът се опита да предложи да се  даде възможност на общината да подготви необходимите документи, но бе спрян от викове „Край!“ и „Стига!“...

Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики заяви, че ще говори с факти. „Не мога да кажа дали този проект е добър или лош. Основната грешка тръгва от там, че заданието не е трябвало да се прави сега, а доста по-рано е трябвало да има такова обсъждане“.  

Тя приветства транспортното проучване на кръстовището до Водната палата, но се учуди, че е направено само на 1 кръстовище. „За какъв период е направено проучването, по какъв метод, какъв трафик обхваща - хаотичен или обичаен трафик. Едва ако няма други начини да се разтовари  трафикът, трябва да се мисли за инженерна конструкция. Важно е каква информация слагаме на входа на проучването, за да видим резултата“, посочи Диана Русинова.

Тя заяви, че трябва анализ на трафика на поне 4-5 кръстовища в близост, а не само на това на Панаирния мост, и тогава проектантът да проектира. Изказването й бе посрещнато с аплодисменти в залата.



По публикацията работи: Севдалин Палаузов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

10 дисциплинарни производства има в ГДБОП за контрабандния канал в Пловдив

Случаят, цитиран по-рано днес в публикация в социалните мрежи от неправителствената  организация "Боец", е известен на МВР.  По него е извършена проверка от дирекциите „Вътрешна сигурност“ и  „Инспекторат“ в министерството, съобщиха от министерството. Тя е разпоредена от служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков, обясни пред журналисти..

публикувано на 01.04.25 в 19:45

"Боец" обвини ГДБОП в чадър над контрабанден канал за цигари в Пловдив

От гражданското движение БОЕЦ обвиняват ръководители на ГДБОП в Пловдив в защита на контрабанден канал за цигари. Става въпрос за акция на 19 ноември 2024 година. ГДБОП арестува контрабандни цигари за два милиона лева в Пловдивско Разкриха склад за контрабандни цигари в Царацово, щетите са за 12 млн. лева Според БОЕЦ служителите..

обновено на 01.04.25 в 17:38

Предлагат законодателни промени за междуселищен транспорт

Кметът на Пловдив Костадин Димитров бе домакин на среща, на която бе обсъдена темата за междуселищния транспорт. На нея присъстваха народният представител Цвета Караянчева, заместник-областният управител Атанас Ташков, кметовете на общините „Родопи“ и „Марица“ Павел Михайлов и Димитър Иванов, заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков, експерти...

публикувано на 01.04.25 в 17:37

Нов корпус на УМБАЛ "Каспела" на ул. Царевец" няма да се строи

До блок 12 на улица „Царевец“ няма да се строи корпус на болница „Каспела“. Това ще стане възможно с предложената от кмета на Пловдив Костадин Димитров частична промяна в Общия устройствен план. Предложението е в изпълнение на ангажимента, който пое градоначалникът пред Сдруженето на собственици на улица „Царевец“ и е част от изпълнение..

публикувано на 01.04.25 в 15:18

Петима младежи пострадаха при катастрофа край Карлово

Петима тийнейджъри са с различни наранявания след удар на лек автомобил „Ауди“ в крайпътно дърво. Катастрофата е станала минути преди полунощ в участъка между Карлово и село Марино поле.  Зад волана е бил 18-годишен младеж с книжка от едва няколко месеца. Пробата му с дрегер за употреба на алкохол е отрицателна. В колата пътували други две..

публикувано на 01.04.25 в 14:15