Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Карл Маркс, трета част

В Париж Карл Маркс, освен че пише радикални статии, завързва и широки връзки в революционнитe среди. През 1845 властите го гонят и отива в Брюксел. 

С Енгелс стават членове на тайното общество „Съюз на справедливите“, преименувано на „Съюз на комунистите“, а в „Мизерията на философията“ Маркс развива в дълбочина идеите за „истинския“ революционен пролетариат, базирани на „научната“ материалистическа философия. После е изгонен и от Брюксел. През 1848 е за малко пак в Париж, а след Мартенската революция в Германия се установява в Кьолн. Там около година издава вестник на „Съюза на комунистите“, но пак го гонят и тогава отива в Лондон, където остава до края на живота си. Междувременно обаче с Енгелс съчиняват един от най-прочутите текстове на комунистическата утопия. „Комунистическият манифест“ излиза през 1848 като политическа платформа на „Съюза на комунистите“, който решава да се превърне в легална партия. 

Така се ражда изречението, което изумява с откровеността си - за призрака на комунизма, дето броди из Европа. Да, като всеки друг призрак, комунизмът, освен да пищи нощем и да плаши хората, по обективни причини не може да свърши нищо добро. За сметка на това обаче, може да стори много зло. Злото, което живяхме по-късно, е залегнало в самата теоретична програма от 10 точки в „Комунистическия манифест“. Тя изисква насилие на група хора над всички останали и точките бяха стриктно реализирани във всички бивши и настоящи комунистически страни - експроприация на земята, висок прогресивен данък, отмяна на правото на наследяване, конфискация на имуществото на „метежници“, централизация на кредитирането, транспорта, държавното производство, принуда за физически труд, съединяване на земеделието с промишлеността, обществено възпитание на всички деца, съединено с материалното производство. 

Няма да тълкувам престъпното мислене, заложено в тези точки, но на тяхна база се реализира изцяло престъпна практика. Първото следствие от великата Марксова програма е отнемането на собствеността, което прави хората и общество слаби, зависими и несвободни. Второ - налага се държавен монопол във всичко и съответно - планиране и държавно регулиране на живота на всеки. Трето - има принуда към материален труд, интелектуалният не се брои за нищо. Четвърто, дори най-положителното - отмяна на детския труд и образование за децата, е белязано от задължението за „обществено“ възпитание чрез „материалното производство“. Пето, заложена е опцията всяка съпротива срещу коя да е от тези мерки да се смазва със сила и без угризения - така е „научно обосновано“. 

И резултатите не закъсняват - 65 милиона жертви на марксисткия комунизъм в Китай, над 20 милиона в СССР, 2 милиона в Северна Корея, 2 милиона в Камбоджа, колко още по света е трудно да се сметне, но и това стига. Да ви е сладко, мистър Маркс!

Маркс се мести в Лондон през 1849, наема къща и прислужница, на която никога не дава заплата, а само храна и квартира. Там се пренася централата на „Съюза на комунистите“, в който обаче възникват противоречия по класически глупавия въпрос дали пролетариите трябва да се призоват на революция веднага или малко по-късно. Маркс е за по-късно, надделява и изгонва противниците, а после съюзът се разпада. 

За сметка на това се ражда „Международната асоциация на работниците“, по-известна като „Първи интернационал“. В него пак се водят вътрешни битки - този път с анархистите на Бакунин. Маркс пак печели, но и Интернационалът се разпада. Освен забавленията с политически спорове, в Лондон Маркс пише основния си труд - „Капиталът“. 

Книгата е опит за критика на политическата икономия на капитализма, приживе, през 1867, излиза обаче само един от трите тома, другите два са издадени по-късно от Енгелс. Въпреки специализирания си характер, книгата е добре приета в радикалните левичарски среди, особено в Русия и Германия. „Капиталът“ вдъхновява и Ленин, който след болшевишката „революция“ налага марксистките принципи за управление на обществото и икономиката, но почти веднага вижда, че всичко рухва и тогава измисля формулата НЕП - Нова икономическа политика. Нищо ново, тя е връщане към принципите на капитализма и пазара. При Сталин пък всичко вече се трансформира в грозния и неефективен хибрид, наречен „държавен капитализъм“. 

Карл Маркс, независимо от антихуманните си теории, е обикновен човек, който обича жена си и децата, страда от безпаричие и се пита - ще остане ли името му за поколенията. Е, името му е познато по цял свят, макар рядко да се споменава с добро, трудовете му са широко известни, макар че никой, освен специалисти, не ги чете, а от прогнозите се сбъднаха най-зловещите, онези за комунистическия рай дори не се мярнаха на хоризонта. 

В последните си десетина години Маркс не е така работоспособен, защото здравето му, което и без това никога не е цъфтящо, съвсем запада. Към ранните проблеми с белия дроб, се прибавят чернодробни - следствие от неумереното пиене на бира, вино и ликьори, както и яденето на тежки, пикантни храни. За влошеното му здраве не помага и пушенето на много нискокачествени пури. Безпаричието наистина го тормози. Не му стигат парите от книги и статии, от наследствата, които той и Жени получават, не стига издръжката от Енгелс и всички заеми. Но когато Маркс продава комплект сребърни съдове, част от наследството на жена му, полицията го арестува по подозрение в кражба. Всичко това надгражда болестите му - тормозят го нервни кризи, безсъние, възпаление на очите, силни ревматични пристъпи. 

След нервен срив през 1877, Маркс започва да взима наркотици, а от 1863 до края го преследват циреи. Те са толкова много и болезнени, че той не може да работи нито прав, нито седнал - и пише на Енгелс, че отказва абонамента за Британския музей, защото циреите са му нанесли повече щети, отколкото Френската революция на френската монархия. 

В такива телесни несгоди, през 1883, едва на 64, Карл Маркс угасва в креслото си, но, вместо да се превърне в истински комунистически призрак, отива в онзи свят, където равенството е Бог, а Смърт е неговият пророк.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Преге - предаване за света на книгите, 15 - 21 февруари

В предаването за книги на Радио Пловдив на 15.02.2025 бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ ( нови книги ) Райнер Мария Рилке. Пред олтара на нощта. Избрана кратка проза. 120 стр., ок 2А, Недланд, 2024 Артур Кьостлер. Мрак по пладне. 2-ро изд., 250 стр., ок. 4А, Нике, 2025. Пол Остър. Баумгартнър. 208..

обновено на 16.02.25 в 12:48

„Алтер его” - памет за поета Гален Ганев

На 10-ти февруари ни напусна поетът Гален Ганев. Тази събота ще излъчим интервю с него от 2019-та година, което той даде специално за „Алтер его“. Ще си припомним думи за поезията, за книгите, за амбицията, за безсмъртието, за Шекспир, за Радой Ралин... Ще звучат и негови стихове. Гален Ганев е роден в Чирпан. Завършва РЕГ "Иван Вазов"..

обновено на 15.02.25 в 16:11

Писателката Неда Антонова в "Срещи" тази събота

За любовта и смъртта на "Първия след Бога".  С писателката Неда Антонова питаме как така Дяконът е осъден на смърт по показанията на един единствен човек и защо още в началото на процеса Великият везир настоява Левски обезателно да бъде обесен... А доволството на Граф Игнатиев от присъдата що е?  И още куп, куп питания, за които и до..

обновено на 15.02.25 в 10:10

Деси Тенекеджиева за филма "Дяволски игри"

Срещнахме се в ефир с актисата  и  продуцент Деси Тенекеджиева, която сподели вълнения и мисли по повод премиерната българо- британска продукция "Дяволски игри" на режисьора Бен Чарлз Едуард.. Първият български филм с участието на легендарна холивудска звезда Мики Рурк  тръгна по кината в цялата страна преди седмица. Оригиналното име на филма е The..

публикувано на 14.02.25 в 15:15

"Празничен джаз сюрприз" с Ангел Заберски и приятели

Концерт на Ангел Заберски и приятели "Празничен джаз сюрприз" ще има в Дома на културата „Борис Христов“ тази вечер.  Ще прозвучат джаз аранжименти на известни класически произведения-"Половецки танци",  "Гранада", "Палячи". Зрителите ще чуят и авторски песни на Ангел Заберски.  

обновено на 14.02.25 в 07:31